Browsing by Subject "Horror"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Korku sinemasına açılan bir pencere: Geceyarısı Sineması Dergisi (1998-2003)(Bilkent University, 2023) Eroğlu, Emir; Kayır, Ervanur; Şahin, Gizem; Ünlü, İrem; Vural, ZeynepKorku sineması ve edebiyatı, 2000 öncesinde küçük bir hayran kitlesine sahip olan bir türdür ve bu durum, Türkiye’de bu türden eserlerin sayıca az çevrilmesine ve üretilmesine sebep olur. Bu gerçeği tersine çevirecek ilk adım; Kaya Özkaracalar’ın yurt dışında görüp etkilendiği korku dergisine benzer bir Türk korku sineması dergisi çıkarma fikrini Bilkent Üniversitesindeki diğer arkadaşlarına bahsetmesidir. Bu, Geceyarısı Sineması dergisinin ilk tohumunun atılmasına sebep olur. Geceyarısı Sineması dergisi; 1998-2003 yılları arasında yayımlanan ve başta korku olmak üzere okuyucuları daha niş bir kitleden oluşan türlerin üstünde yoğunlaşan ve bu türlerde verilen eserlerin Türkiye’de artmasını sağlayan, öncü niteliğinde bir dergidir.Item Open Access The paradox of horror or the value of negative aesthetic experiences(2019-05) Yücel, Uğur EylülDavid Hume (1982) in Of Tragedy asks the question that how is it possible for audiences to get pleasure from disagreeable emotions? My dissertation addresses the contemporary version of the paradox of tragedy that raises the same aesthetic concern, that is, the paradox of horror. The question raised by the paradox of horror as follows: why do we like to experience horror art experiences we would normally avoid in real life? There are some replies to the paradox which explain the reason why in such a way that horror stories are about proving the existence of a monster that is disgusting and terrifying or some people can enjoy negative emotions if there is an understanding that people do not in general like negative emotions. In this dissertation, however, I offer a different standpoint. I argue that a rich account of our aesthetic enjoyment of horror art must take human emotional development into account. That is, the capacity for sympathy, which is an important part of our moral education, we have for others can be shaped and so developed by reading and watching tragedies. My dissertation focuses on 18th-century philosophers' arguments on sympathy with regards to the paradox of tragedy. After establishing whether sympathy helps us solve the paradox of tragedy, I apply the notion of sympathy to the paradox of horror by using Mary Shelley's Frankenstein as an example.