Browsing by Subject "Heykel sanatı"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Ankara insan hakları anıtı(Bilkent University, 2021) Özerdim, İrem İlayda; Erol, Uygar Onat; Demirören, Tarık; Şenerkek, Göksu; Yavuz, SafaDünya’nın pek çok farklı bölgesinde sanat ile insan hakları konusu bağdaşmaktadır. İnsan hakları konusuna değinilirken en çok kullanılan sanat dallarından bir tanesi de heykelcilik olmuştur. Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de aynı şekilde bu sanat dalı üzerinden insan hakları konusuna pek çok kez değinilmiştir. Türk heykelcilik sanatının önemli bir parçası olan Ankara İnsan Hakları Anıtı, aynı zamanda Türkiye’de tartışmalara neden olan insan hakları konusunda da insanların sıkça bahsettiği bir yapı olarak yer etmiştir. İnsan haklarını temsil eden diğer örneklerde de olduğu gibi, bu anıtın da yapılış amacı halka bir mesaj vermek olmuştur. Eserin yaratıcısı Metin Yurdanur, insan haklarının önemi konusundaki güçlü hislerini bu şekilde ifade etmiştir. İnsan Hakları Anıtı tanık olduğu tarih açısından Ankara’nın insanlarının değer verdiği ve gün geçtikçe benimsediği bir anıt haline gelmiştir. Bu birleştirici özelliği sayesinde tarihi boyunca birçok protestonun başlangıç noktası olmuş ve halka ilham vermiştir.Item Restricted Heykellerden anıtlara tarihi şekillendirmek: Sait Rüstem(Bilkent University, 2018) Altundal, Ayşe; Cankara, Zeynep; Köksal, Oğuzhan; Aktuğ, Çağla; Mertoğlu, ErkutTürklerde anıt heykel geleneği Orta Asya’daki Göktürklerin yaptığı anıt mezarlardan başlayarak günümüze farklı dönemlerde farklı işlevler yüklenerek ulaşmıştır. Osmanlı’da batılılaşma hareketleriyle yeniden canlanmaya başlayan heykel sanatı Cumhuriyet Döneminde İslam’ın heykeller üzerine kurduğu baskıdan kurtulmuştur ve kurulan kuruluşlar ve atölyeler sayesinde gelişme fırsatı bulmuştur. Bu dönemde Avrupa’dan getirtilen sanatçılar Türkiye’de kamuya açık alanda heykellerin yaygınlaşmasına katkıda bulunmuştur. Cumhuriyet Dönemi’nde yapılan heykellerin çoğu milli bilinci ve kültürü korumak için yapılmış anıt heykellerdir. 1992 yılında Türkiye’ye gelen Azeri asıllı heykeltıraş Sait Rüstem de Türk halkına mal olmuş kahraman ve efsanevi kişiliklerin anıt heykellerini yapmış; Türkiye’nin çeşitli yerlerine diktiği anıt heykeller sayesinde Cumhuriyet Dönemi’nin modern Türk heykeltıraşları arasına ismini yazdırmıştır. Bu araştırmada Sait Rüstem’in Azerbaycan’da aldığı sanat eğitimi, Sait Rüstem tarafından yapılan Türkiye’nin en büyük anıt heykeli olan Dur Yolcu Mehmetçik Anıtı ve diğer anıt heykelleri incelenmiştir. Sait Rüstem’in sanat anlayışı ve Sait Rüstem’e göre Türkiye’de heykel sanatının gelişmesi için neler yapılması gerektiği de araştırma kapsamında anlatılmıştır.