Browsing by Subject "Esnaf kültürü"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Ahilik Kültürü'nden Gaziantep topraklarına bırakılmış bir gelenek: “Esnaf Sahresi”(Bilkent University, 2019) Yılmaz, Batuhan; Dalkılıç, Melisa; Mutlu, Turgut Can; Koçer, YiğitAhilik 1 3. yüzyılın ortalarından başlayarak Selçuklu döneminde toplumu sosyal, ekonomik, ahlaki ve dini anlamda şekillendiren ve 500 yıl boyunca egemen olan bir teşkilat modelidir. Osmanlı’da “lonca” adı altında teşkilatlanan bu organizasyon Ahilik teşkilatı olarak anılmaktadır. Esnaf Sahresi geleneği de emeğin, inancın ve paylaşmanın sembolü olarak Ahilik teşkilatının kültürünü günümüze taşımaktadır. Gaziantep’te bahar aylarının gelmesiyle “Esnaf Sahresi” geleneği, dükkanların Esnaf Odaları tarafından resmi tatilin ilan edilmesiyle beraber esnafların kepenk kapatması ve mesire alanlarında toplanmasıyla büyük bir coşku içinde kutlanır. Usta-çırak, zengin-fakir tüm insanların Sahre’ye gitmesiyle geçmişte yaşatılan birlik ve beraberlik temin edilmeye devam ediyor.Item Restricted Mağazacılık kültürünün dönüşümünü Vakko mağazalarından okumak(Bilkent University, 2020) Özertürk, Begüm; Ataygeldi, Elife Rana; Derindere, Fırat Onat; Konuk, MerveVakko, Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana, adını Türkiye’de modayla özleştirmiş, birçok yeniliğin öncüsü olmuş bir isimdir. Giyim sektörüne Şen Şapka markasıyla başlayan Vitali Hakko, Batılı giyim kuşam tarzını Türk kadın ve erkeklerine tanıtmıştır. Hakko, özellikle Türk kadınları arasında önce şapkanın, daha sonra da yerli üretim eşarpların yaygınlaşmasında büyük bir role sahiptir. Vakko’nun, içerisinde kafeler, çay salonları ve sanat sergileri bulunan mağazaları ise ülkeye gerçek Batılı anlamda mağazacılık sistemini getirmiştir. Vakko, alışveriş sırasında ve sonrasında müşterilerine sunduğu imkanlar ve memnuniyetle bir idol haline gelmiştir. Bu makalede Cumhuriyetin ilk yıllarındaki perakende satış ve mağazacılığa dair kısa bilgilendirmelerde bulunulmuş, dönemin esnaf kültürü ve Vitali Hakko’nun bundaki yeri tartışılmıştır. Vitali Hakko’yu Vakko markasını kurmaya iten sebepler, ilk mağazaların kurulduğu dönemin koşulları ve o dönemdeki diğer departmanlı mağazalar ile Vakko’nun farklılıklarından bahsedilmiş ve Vakko’nun dönemin mağazacılık kültüründe sebep olduğu değişim, Vakko markasının Türk modasına ve halkın alışkanlıklarına olan etkilerine ışık tutulmuştur.