Browsing by Subject "Denetim"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted 1999 depreminde yaraları sarmak: devlet ve vatandaş(Bilkent University, 2021) Mumcu, Elif; Öztürkcan, Nilsu; Aksoy, İpek; Batu, Emre; Özkan, Salih Emre17 Ağustos 1999 Kocaeli, Gölcük merkezli gerçekleşen Marmara Depremi, Türkiye Cumhuriyeti’nde meydana gelen en büyük ikinci depremdir. Marmara Depremi 18.373 kişinin ölümü ve on binlerce kişinin yaralanması ile sonuçlanmıştır. Ağır hasar alan şehirlerin düzenlenebilmesi, evlerin ve yeni binaların tekrar yapılması adına pek çok çalışma başlatılmış, şehirler adeta baştan inşa edilmiştir. Bu projede, depremin ardından düzenlenen sağlık hizmetleri, sivil toplum örgütlerinin rolü, barınma ihtiyacının giderilmesi ve acil durum önlemleri gibi idari çalışmaların zor şartlar altında nasıl planlandığı ve uygulamaya konduğu, depremin hemen ardından atanan dönemin Kocaeli Valisi Kemal Önal ile yapılan röportajla incelenecektir. Bunların yanı sıra vatandaşın deprem sırası ve sonrasında karşılaştığı sosyoekonomik problemler de depremzedelerden Neyir Tek ile yapılan röportajdan üzerinden anlatılacaktır. Bu problemler devlet ve vatandaşın gözünden olmak üzere iki farklı açıdan karşılaştırılacaktır.Item Open Access Kooperatif yöneticilerinin görevden alınması ve kooperatiflerde denetim sorunu(Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi, 2014) Pınar, H.Türkiye’de günümüzde faaliyet gösteren 26 ayrı türde 84.232 kooperatif bulunmakta olup, bunların ortak sayıları toplamı ise 8.109.225’tir. Türkiye’de bulunan kooperatifl erin büyük bölümünü konut yapı kooperatifl eri ve tarımsal alandaki kooperatifl erden oluşmaktadır. Kooperatifl er alanında 1163 sayılı Kooperatifl er Kanunu (KoopK) dışında 1581 sayılı Tarım Kredi Kooperatifl eri ve Birlikleri Kanun (TarKKoopB-Kanunu) ile 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanun yürürlüktedir. Türk Ticaret Kanununa göre kooperatifl er aynı zamanda bir ticaret şirketidir. KoopK’da yönetim kurulu üyeliğinin kazanılması ve yitirilmesine ilişkin toplu ve düzenli hükümler bulunmamaktadır. KoopK m. 90 kapsamında ilgili bakanlıklara, kooperatifl er ve üst örgütler ile bunların iştiraklerinin yönetim kurulu üyeleri ile üst düzey yöneticilerinin görevlerine, kanunda belirtilen şartların varlığı halinde, tedbir amaçlı son verilebilme yetkisi verilmiştir (KoopK m. 90/3). Çalışma kapsamında yöneticilerin görevden alınması ve bununla bağlantılı olarak kooperatifl erde teftiş ve denetim konusu öncelikle genel nitelikteki KoopK ve devamında özel nitelikteki kanuni düzenleme olan TarKKoopB-Kanunu hükümleri çerçevesinde incelenecektir.Item Restricted Kuruluşundan günümüze Radyo Ve Televizyon Üst Kurulu(Bilkent University, 2020) Savaş, Asude Beyza; Burhan, Esma; Koç, Nihan; İzmirli, Tuba; Saka, Zeynep1990 yıllarında özel yayıncılığın artmasıyla birlikte, yayıncılığın kapsamlı bir şekilde denetimine ve özel yayıncılığa ilişkin bir kanuna duyulan ihtiyaç ortaya çıkmıştır. Hem yayıncılıkla ilgili hukuki açıdan bir boşluk olması hem de halkın uygunsuz bir şeklide yayıncılık yapan özel radyo ve televizyon kanallarına tepki göstermesi, devletin bu konuda hukuki bir düzenleme yapmak üzere harekete geçmesine sebep olmuştur. Bunun üzerine 3984 sayılı kanunla özerk ve bağımsız olan RTÜK kurulmuştur. RTÜK, kurulduğu günden bugüne gerek kamuoyu gerekse meclis tarafından; kurumun denetim anlayışı, örgütlenmesi ve uyguladığı yaptırımlara ilişkin çeşitli tepkiler almıştır.Item Restricted Türk vergiciliğinde hesap uzmanları kurulu: maliyenin üstatları(Bilkent University, 2023) Keskin, Ceyhun; Yurdakul, Can Uygar; Çevik, Ahmet Haşim; Daşdemir, Yağızalp; Akdi, Necip Erdem29 Mayıs 1945’te vergi ve denetim alanlarındaki yetersizliklerden doğan ve Türkiye Cumhuriyeti’ndeki geleneksel vergicilik anlayışına son verip modern bir zihniyet getiren Hesap Uzmanları Kurulu, her ne kadar Maliye Bakanlığı çatısı altında faaliyetlerini sürdürse de özerklik ve tarafsızlık ilkelerini benimsemesiyle kendisini diğer devlet kurumlarından ayrıştırmayı başarmış ve yolsuzluklar karşısında dik bir duruş sergileyerek dikkatleri üzerine çekmiştir. Dolayısıyla Hesap Uzmanları Kurulu (HUK), yıllar boyunca denetim, muhasebe standartlarının belirlenmesi, hesap uzmanlarının eğitimi ve etik kuralların uygulanması gibi önemli görevleri yerine getirerek Türkiye’deki mali düzenin sağlıklı işlemesine katkıda bulunmakla birlikte üst düzey vergi denetimi alanına yeni bir soluk getirmiş; hem devlet hem de özel sektöre nitelikli elemanlar yetiştirmesiyle de ön plana çıkmıştır. Bu çalışmada Türkiye’nin vergicilik ve ekonomi tarihinde, özellikle de devlet bürokrasisinde, önemli bir yere sahip olan söz konusu Kurulun kuruluşu, işleyişi ve kapanışına giden süreç ele alınacaktır.Item Restricted Türkiye'de hayat sigortasının gelişim süreci(Bilkent University, 2021) Gökoğlu, Destina; Özer, Hande; Zümrütdal, Umut; Yurtseven, Sinan; Timur, ZeynepRisklerin çeşitlenerek arttığı dünyamızda sigortacılık, özellikle de fon yaratma özelliğiyle hayat sigortacılığı ekonomik ve sosyal yönden gelişmiş ülkelerin vazgeçilmez unsurlarından biridir. Geçmişi eski Yunan ve Romalılara kadar uzanan hayat sigortacılığının Türkiye’deki seyrinin yer yer dini inanış ve toplumsal değer yargılarıyla birlikte ele alındığı çalışmada, ağırlık gerçek anlamda sigortacılığın başladığı kabul edilen 1950’li sonrasına verilmiştir. Ancak yaşananları anlayabilmek ve konuya açıklık getirebilmek adına Osmanlı Dönemindeki hayat sigortalığı ile 1950’ler öncesine de ana hatlarıyla değinilmiştir. Öte sigortacılığın olmazsa olmaz unsuru olan aktüerya konusunda gelişmeler de taşıdığı öneme istinaden ayrı başlık altında ele alınmıştır.Item Restricted Türkiye’de Ombudsmanlık sisteminin kurumsallaşma süreci(Bilkent University, 2020) Yılmaz, Necla Ece; Bilgiç, Sabiha Ecenur; Tuna, Zeynep Naz; Güzel, Mahmut Çağatay; Tunçak, Ayşe YağmurOmbudsmanlık sistemi, Türkiye’de yeni kurulmuş bir sistem olsa da kurumun tarihi Osmanlı’ya kadar uzanmaktadır. Osmanlı Devleti’nin gerileme döneminde zamanla ortadan kalkan bu sisteme, 20. yüzyılda hukuki, idari ve siyasi denetleme yollarında görülen bazı aksaklıklar ve yetersizlikler sonrasında, Türkiye’de yeniden ihtiyaç duyulmuştur. 2010 yılında Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında yapılan değişiklikle kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu ile halkın da yararlanabileceği bir denetim yolu kurulması amaçlanmıştır. Bu araştırma, Kamu Denetçiliği Kurumunun misyonunu, kuruluş sürecinde yaşananları ve günümüzdeki işlevini konu edinmiştir. Konuyla ilgili Türkiye’nin ikinci Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç’un yorumlarına da yer verilmiştir.