Browsing by Subject "D grubu"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Fahrelnissa Zeid: 1900’lerde bir kadın ressam(Bilkent University, 2021) Dilaver, Derin Deniz; Uğur, Selin; Yüzbaşıoğlu, Musa Kaan; Güralp, Fatma Dila; Yurdakoş, KaanBirçok sanatçı yetiştirmiş olan Şakir Paşa ailesine 1901 yılında doğan Fahrelnissa, küçük yaşlarda abisi Cevat Şakir’in sanatçı ruhundan etkilenmesiyle resim sanatına büyük bir tutku geliştirdi. İlerleyen dönemlerde İnas Sanayi-i Nefise ve Academie Ranson gibi okullarda sanatını geliştiren Fahrelnissa 1942 yılında D grubuna katıldı. Avrupa’nın birçok yerinde sergi açan Fahrelnissa, Doğu ve Batı sentezi bir sanat anlayışına sahip soyut resimleri ve özellikle hayatının son döneminde çizdiği portreleriyle tanındı. 1990 yılında hayatının son yıllarını geçirdiği ve kurduğu akademiyle birçok sanatçı yetiştirdiği Amman’da hayatını kaybetti. Çok geniş bir coğrafyada özgün sanatıyla iz bıraktı.Item Restricted Revolution of Turkish art bridging East and West: group d and its influence on Turkish Modern Art(Bilkent University, 2023) Baigi, Ariana Ghavam; FarhangKia, Erfan; Sorkhabi, Yasmin DamanehkouhTürk sanatı başlangıçta ayrıntılı geometrik desenler ve dini motiflerle karakterize edilen geleneksel Osmanlı kültürünün içinde yer alıyordu. Osmanlı sanatı, resmi ve geleneksel bir estetiği yansıtan dini kurumlar etrafında yoğunlaşmıştı. Modernleşmeye geçiş ondokuzuncu yüzyılın sonlarında başladı ve D Grubu gibi geleneksel normlardan etkin bir şekilde kopan, Batı modernist etkilerini Türk kültürel kökeniyle uyumlu hale getirerek kendine özgü ve çağdaş bir Türk sanatı özünü temel alan hareketlerle ivme kazandı. D Grubu’nun Türk sanatının modernleşmesindeki dönüştürücü etkisi yirminci yüzyılın başlarında başladı. 1927’de kurulan sanatçı ve entelektüellerden oluşan bir kolektif olan D Grubu, köklü normlara meydan okuyarak ve Batı modernizmi ile yerli sanatsal sunumlar arasında diyaloğu teşvik ederek Türk sanatının gidişatını şekillendirmede kilit bir rol oynadı. Nurullah Berk, Cemal Tollu ve Abidin Dino gibi önemli isimlerin de aralarında bulunduğu D Grubu’nun ortakları, akademik ölçütlerden uzaklaşmaya ve sanatsal ifadeye yönelik daha keşfedici ve rafine bir yaklaşımı karşılamaya çalıştılar. Resim, heykel ve edebiyat gibi farklı ortamları keşfetmeleri, geleneksel yöntemlerden farklılaşmayı göstererek Türk modernist estetiğinin örgütlenmesine katkıda bulundu. Ayrıca D Grubu, Türk ve Batı sanat üslupları arasındaki boşluğun kapatılmasında kayda değer önem taşıyordu. Grup, Avrupa modernizminin bileşenlerini somutlaştırırken aynı zamanda Türk kültürel mirasından ilham alarak, Türk sanatını uluslararası düzeyde farklılaştıran dinamik bir sentezi teşvik etti. Son olarak, D Grubu’nun Türk sanatının modernleşmesi üzerindeki etkisi, modern ve gelişmiş bir kimlik üstlenmeye yönelik daha geniş bir toplumsal değişimi yansıttığı için estetik alanın daha da ötesine uzanıyor.