BUIR logo
Communities & Collections
All of BUIR
  • English
  • Türkçe
Log In
Please note that log in via username/password is only available to Repository staff.
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Cubism"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Cubist style rendering of 3D virtual environments
    (2012) Arpa, Sami
    Cubism, pioneered by Pablo Picasso and Georges Braque, was a breakthrough in art, influencing artists to abandon existing traditions. In this thesis, we present a novel approach for cubist rendering of 3D synthetic environments. Rather than merely imitating cubist paintings, we apply the main principles of Analytical Cubism to 3D graphics rendering. In this respect, we develop a new cubist camera providing an extended view, and a perceptually based spatial imprecision technique that keeps the important regions of the scene within a certain area of the output. Additionally, several methods to provide a painterly style are applied. We demonstrate the effectiveness of our extending view method by comparing the visible face counts in the images rendered by the cubist camera model and the traditional perspective camera. Besides, we give an overall discussion of final results and apply user tests in which users compare our results very well with Analytical Cubist paintings but not Synthetic Cubist paintings.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Perceptual 3D rendering based on principles of analytical cubism
    (Pergamon Press, 2012-12) Arpa, S.; Bulbul, A.; Capin, T.; Ozguc, B.
    Cubism, pioneered by Pablo Picasso and Georges Braque, was a breakthrough in art, influencing artists to abandon existing traditions. In this paper, we present a novel approach for cubist rendering of 3D synthetic environments. Rather than merely imitating cubist paintings, we apply the main principles of analytical cubism to 3D graphics rendering. In this respect, we develop a new cubist camera providing an extended view, and a perceptually based spatial imprecision technique that keeps the important regions of the scene within a certain area of the output. Additionally, several methods to provide a painterly style are applied. We demonstrate the effectiveness of our extending view method by comparing the visible face counts in the images rendered by the cubist camera model and the traditional perspective camera. Besides, we give an overall discussion of final results and apply user tests in which users compare our results very well with analytical cubist paintings but not synthetic cubist paintings. (c) 2012 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    ItemRestricted
    Revolution of Turkish art bridging East and West: group d and its influence on Turkish Modern Art
    (Bilkent University, 2023) Baigi, Ariana Ghavam; FarhangKia, Erfan; Sorkhabi, Yasmin Damanehkouh
    Türk sanatı başlangıçta ayrıntılı geometrik desenler ve dini motiflerle karakterize edilen geleneksel Osmanlı kültürünün içinde yer alıyordu. Osmanlı sanatı, resmi ve geleneksel bir estetiği yansıtan dini kurumlar etrafında yoğunlaşmıştı. Modernleşmeye geçiş ondokuzuncu yüzyılın sonlarında başladı ve D Grubu gibi geleneksel normlardan etkin bir şekilde kopan, Batı modernist etkilerini Türk kültürel kökeniyle uyumlu hale getirerek kendine özgü ve çağdaş bir Türk sanatı özünü temel alan hareketlerle ivme kazandı. D Grubu’nun Türk sanatının modernleşmesindeki dönüştürücü etkisi yirminci yüzyılın başlarında başladı. 1927’de kurulan sanatçı ve entelektüellerden oluşan bir kolektif olan D Grubu, köklü normlara meydan okuyarak ve Batı modernizmi ile yerli sanatsal sunumlar arasında diyaloğu teşvik ederek Türk sanatının gidişatını şekillendirmede kilit bir rol oynadı. Nurullah Berk, Cemal Tollu ve Abidin Dino gibi önemli isimlerin de aralarında bulunduğu D Grubu’nun ortakları, akademik ölçütlerden uzaklaşmaya ve sanatsal ifadeye yönelik daha keşfedici ve rafine bir yaklaşımı karşılamaya çalıştılar. Resim, heykel ve edebiyat gibi farklı ortamları keşfetmeleri, geleneksel yöntemlerden farklılaşmayı göstererek Türk modernist estetiğinin örgütlenmesine katkıda bulundu. Ayrıca D Grubu, Türk ve Batı sanat üslupları arasındaki boşluğun kapatılmasında kayda değer önem taşıyordu. Grup, Avrupa modernizminin bileşenlerini somutlaştırırken aynı zamanda Türk kültürel mirasından ilham alarak, Türk sanatını uluslararası düzeyde farklılaştıran dinamik bir sentezi teşvik etti. Son olarak, D Grubu’nun Türk sanatının modernleşmesi üzerindeki etkisi, modern ve gelişmiş bir kimlik üstlenmeye yönelik daha geniş bir toplumsal değişimi yansıttığı için estetik alanın daha da ötesine uzanıyor.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    ItemRestricted
    Varieties of cubism
    (1971) Millard, Charles W.

About the University

  • Academics
  • Research
  • Library
  • Students
  • Stars
  • Moodle
  • WebMail

Using the Library

  • Collections overview
  • Borrow, renew, return
  • Connect from off campus
  • Interlibrary loan
  • Hours
  • Plan
  • Intranet (Staff Only)

Research Tools

  • EndNote
  • Grammarly
  • iThenticate
  • Mango Languages
  • Mendeley
  • Turnitin
  • Show more ..

Contact

  • Bilkent University
  • Main Campus Library
  • Phone: +90(312) 290-1298
  • Email: dspace@bilkent.edu.tr

Bilkent University Library © 2015-2025 BUIR

  • Privacy policy
  • Send Feedback