Browsing by Subject "Craftsmanship"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Cumhuriyet döneminde Eskişehir'de lületaşı işlemeciliği(Bilkent University, 2023) Sayan, Ahmet; Deveci, Derya Erdem; Atay, Ecem Sude; Dağlı, Serhan; Kara, SudeysÜlkemizde birçok rezervi bulunan lületaşı, Osmanlı İmparatorluğu döneminde önemli bir ihracat malı olarak kullanılmıştır ve günümüzde Eskişehir ile özdeşleşmiştir. Lületaşı ile yapılan tütün ürünleri, giyim aksesuarları, kırtasiye ve ev dekorasyon eşyaları Eskişehir’in maddi ve kültürel gelişimine önemli katkılarda bulunmuştur. Bilimsel olmayan yöntemlerle ocaklardan çıkarılan lületaşı, çeşitli araç gereçler ve işleme teknikleri kullanılarak zahmetli bir sürecin ardından son ürün halini almaktadır. Dünyadaki rezervlerin önemli bir bölümünü Eskişehir’de barındırması ve hediyelik eşya olarak turistler tarafından yoğun ilgi görmesi lületaşının ülke ekonomisi için de yüksek bir potansiyeli olduğunu göstermektedir. Bu araştırmada sanatkar Hasan Ersoy Taşçı ile yapılan görüşmeden, devlet arşivindeki belgelerden, tez ve makalelerden yararlanılarak Eskişehir özelinde Cumhuriyet Dönemi’nde lületaşı işlemeciliği ele alınmıştır. Ocaklardan çıkarılıp çeşitli yöntemlerle işlenmesinden farklı ürünlerde sergilenmesine kadar olan süreçler yer almıştır. Kültürel ve ekonomik boyutları lületaşının önemini vurgulamakla beraber sektörle ilgili karşılaşılan sorunları ortaya koymak için aktarılmıştır. Ürün yelpazesi, tanıtım, kopyacılık, çalışma koşulları, işçi yetişmesi gibi konularda yaşanan sorunlar lületaşının günümüzde ilgi kaybetmesiyle sonuçlanmıştır. Bu çalışma lületaşının önemini ve güncel sorunlarını ele alarak kültürel ve ekonomik değerinin yeniden canlanmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.Item Restricted Zanaat olarak Türkiye’de enstrüman yapımcılığı(Bilkent University, 2021) Erdem, Doruk; Erdel, Mehmet Emin; Şimşek, Göktuğ; Kayar, Dilara; Hoşafçı, AtakanBu çalışmanın amacı Türkiye’deki enstrüman yapımcılığının (ağırlıkla Ankara’daki saz yapımcılığını) sosyal, ekonomik yönlerini ve tarihini incelemektir. Giriş bölümünde saz yapımcılığının tarihi ve sonrasında Ankara’nın ilk kuşak saz yapımcılarının atölyeleri, çalışma teknikleri ve yaptığı enstrümanlar araştırılmıştır. Ardından saz yapımcılığının akademik yönü incelenmiştir. Bu bölümde Türkiye’deki enstrüman yapımcılığının okullaşmasının tarihi çizelgesi araştırılmıştır. Devamında Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde öğretim üyesi olan Özay Önal’ın verdiği bilgiler ışığında çalgı yapım bölümlerine öğrenci alım aşamaları (sınavlar ve alım koşulları), yakın tarihte çalgı yapım bölümlerine olan ilginin sebepleri ve genel anlamda çalgı yapım bölümlerinin fonksiyonelliği incelenmiştir. Ardından sazda yeni denemeler başlığı altında, sazın yeni varyantları olan kopuz ve oğur sazı üreticisi olan Engin Topuzkanamış’ın bilgileri doğrultusunda saz yapımında piyasa etkisinin getirdiği standardizasyon, yeni denemeler ve saz yapımında unutulmaması gereken gelenekler incelenmiştir. Ardından dönemlere göre Türk müziğinin değişimi, toplumun dinleme alışkanlıkları ve dönemsel özellikler Erken Cumhuriyet Dönemi’nden 1980’e kadar incelenmiştir. Bu bölümde aynı zamanda 1950’lerden sonra sazın değişimi detaylı bir biçimde incelenmiştir. Son olarak Türkiye’deki saz yapım piyasası incelenmiştir. Bu bölümde Ankara’da bir saz yapım atölyesi bulunan Ali Yılmaz ile yaptığımız görüşme bağlamında saz yapımcılığının ekonomik yönü (hammadde ve piyasa) ve zanaatkârlık yönü incelenmiştir.