Browsing by Subject "Caz"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Caza gönül veren çift: Zuhal Focan ve önder Focan(Bilkent University, 2018) Haliç, Buse; Koturoğlu, Elif; Arık, Kemal Berkan; Kebap, Naide İrem; Öztürk, Zeynep Melike1890`larda kendi topraklarından koparılıp köle olarak Amerika’ya götürülen Afrikalıların yaşadıkları acıları ve vatan özlemlerini dile getirmek amacıyla ortaya koydukları müzik türü olan Caz müzik geçmişten günümüze çeşitli gelişmelere uğramıştır. 1920’li yıllarda Türkiye’nin caz müziğiyle tanışma süreci Ermeni, Rum ve Belaruslu sanatçıların sayesinde başlamıştır. Caz müziğin gelişmesinde öncülük eden birçok ünlü ve büyük caz müzisyenler tarafından Türkiye’ye tanıtılması ile yeni müzik gruplarının kurulmasına vesile olmuştur ve böylece cazın Türkiye’deki serüveni ve aynı zamanda gelişimi başlamıştır.Item Restricted İlham Gencer'in müzik ve siyaset hayatı(Bilkent University, 2020) Genç, Furkan; Şahin, Atakan; Yurtsever, Derya; Yüzbaşıoğlu, Esma Dilşad; Kılıçoğlu, EceMüzik insanın yaşadığı psikolojik sıkıntıları ifade edebilmesi ve insanın kendisini tedavi edebilmesine yardımcı olan bir sanat dalıdır. Zamanında siyahiler için bir kendini ifade etme aracı olan caz müziği standartların dışında olup, kuralsızlığıyla cazı tercih eden sanatçıları belli kalıpların dışında tutmuştur. Türkiye'de caz müzik günümüzdeki konumunu ise belirli sanatçılar borçludur. Bunlardan biri de ilk özel konservatuar niteliğindeki Çatı Kulübünün kurucusu olan İlham Gencer'dir. Araştırmada Gencer'in yaşamındaki bazı dönüm noktaları ulaşılan kaynaklar doğrultusunda incelenmiştir. Aynı zamanda araştırmada sanatçının siyasi seçimlerinin kariyerini ve müziğini ne yönde etkilediği de bağdaştırılarak gösterilmiştir.Item Restricted İlhan Mimaroğlu ve müzik hayatı(Bilkent University, 2021) Özkahya, Gülçin; Türkoğlu, Şebnem; Aşkınol, Aşkın Su; Özgüven, Şahin Cem; Ünlü, Hasan Erkin1926 yılında İstanbul’da doğan İlhan Mimaroğlu, 1945’te Galatasaray Lisesi’nden 1949 yılında da Ankara Hukuk Fakültesi’nden mezun olmuştur. Rockefeller Bursu’yla 1955 yılında müzik eğitimi almak üzere Columbia Üniversitesi'ne gitmiştir. Columbia-Princeton Elektronik Müzik Merkezi’nde elektronik müzik ile tanışmış ve kendi bestelerini oluşturmaya başlamıştır. New York’ta Atlantic Records’ta çalışmış ve kendi plak şirketi Finnadar Records’u kurmuştur. 1971 yılında Guggenheim Fellow ödülünü kazanmıştır. İlhan Mimaroğlu 2012 yılında 86 yaşında vefat etmiştirItem Restricted Kuruluşundan bu yana Ankara Büyükşehir Belediyesi Kent Orkestrası(Bilkent University, 2021) Erdoğan, Buse; Laçin, Abdusselam; Beyazova, Zafer; Gülhan, Zeyneb; Oluk, BurakAnkara Büyükşehir Kent Orkestrası 1985 yılında kurulmuştur. 1965 yılında belediyede bando mantığıyla başlayan çalışmalar 1985 yılında orkestra anlayışına dönüştürülmüştür. Provalar, Ankara Gençlik Parkı’nda bulunan orkestra binasında beklenmeyen durumlar haricinde düzenli bir şekilde yürütülmüştür. Kent orkestrası olmasından dolayı geniş bir repertuvara sahiptir. Ayrıca, orkestra yurt içi ve yurt dışı konserleri başta olmak üzere birçok etkinlik düzenlemiş ve bu sayede halkla yakın ilişki kurmuştur. 1985-1990 yılları arasında kadroya alımlar sınavla olurken 90 sonrasında sözleşmeli alımlar yapılmıştır. Buna bağlı olarak düşen maaşlar sanatçıları olumsuz etkilemiştir. Son olarak, orkestranın siyasi bir kurum olan belediyeye bağlı olması, yeni gelen yönetimin kendi değişikliklerini yapması ve sanatçıların memur sıfatı taşımaları gibi olumsuz sonuçlar doğurmuştur.Item Restricted Türk Caz müziğinde iki önemli isim: Burhan Tonguç ve İsmet Sıral(Bilkent University, 2020) Dinçer, Jankat Berlsan; Kurçer, Kaan; Özbaş, Murat Kaan; Kilitçi, Reyhan; Zengin, CansuCaz müziği Türkiye’ye ilk kez 1920’li yıllarda gelmiştir. Öncelikle azınlıklar ve yabancı kökenli müzisyenler tarafından yapılan caz müziği daha sonra bazı Türk müzisyenler tarafından da benimsenmiştir. Bu müzisyenlerden iki tanesi de Burhan Tonguç ve İsmet Sıral olmuştur. Burhan Tonguç ritim ve perküsyon alanında, İsmet Sıral ise saksafon ve üflemeli sazlar alanında ustalaşmıştır. Bu iki sanatçı aynı zamanda çok yakın bir dostluğa sahiptirler. İkisi de kendi alanlarında caza öncülük etmiş, Türkiye’deki birçok caz sanatçısını eğitmişlerdir. 1960’lı yılların Türk caz sanatçıları arasında neredeyse herkes tarafından tanınmalarına rağmen haklarındaki birçok kaynak günümüze ulaşamamıştır.Item Restricted Türkiye'de bir caz serüveni: Akbank Caz Festivali(Bilkent University, 2020) Dindar, Tutku; Özköylü, Burak; Karatoprak, Beliz; Akalın, İlayda Melis; Bozkaplan, Zeynep BilgesuCaz müziği toplumsal çatışmaların aynı zamanda kaynaşmaların bir ürünü olarak müzik tarihinde kendini göstermiştir. Farklı geleneklerin ve toplumsal değerlerin yavaş yavaş aynı çatı altında toplandığı bu müzik türü Afrika'dan Amerika'ya köle olarak gönderilen siyahilerin ezgilerinin ve Avrupa çalgılarının bir sentezidir. Bu sentezin zamanla evirilmesi, değişmesi ve birtakım nitelikler kazanması cazı zamansız ve evrensel yapmıştır. Bu çalışmada 1800'lü yılların sonundan bugüne kadar müzik ve sanat dünyasında önemli bir yere sahip olan caz müziğinin nitelikleri, evrensel boyuttaki önemi, Türkiye'deki yeri ve Akbank Caz Festivali'nin Türkiye'de caz kültürünün oluşmasına katkıları değerlendirilecektir. Çalışma kapsamında özellikle Akbank Caz Festivali'nin ve festivalde yer alan sanatçıların Türk müzik endüstrisine katkıları üzerinde durulacaktır çünkü Akbank Caz Festivali caz müziğinin yaygınlaştırılmasının yanında aynı zamanda sanata Türk toplumu tarafından verilen önemin artmasına da hizmet etmiştir.Item Restricted Türkiye'de etnik cazın kırılma noktalarından: Laço Tayfa(Bilkent University, 2018) Ekşi, Hatice Beyza; Erdoğan, Egemen; Şimşir, Nihal Nehir; Tekin, Eren Aslı; Yücel, Eyüp YağızBu araştırmada, Laço Tayfa Caz grubunun kurulduğu dönem ve bağlam, grubun kurulma aşamaları, grubun kurucusu olan Hüsnü şenlendirici'nin hayatı ve gruba katkıları, grubun Türkiye'de popülerleşme süreci, yabancı caz-funk grubu Brooklyn Funk Essentials ile yaptığı çalışmaların bu sürece etkisi araştırıldı. Caz müziğin genel anlamda özellikleri ve Türkiye'ye gelişi, etnik caz müzik türü ve Laço Tayfa'nın bu türe katkıları ile Türkiye'de Caz'ın geldiği son durum da ayrıca incelendi. Araştırmada, yazılı ve sözlü kaynaklar, özellikle röportaj ağırlıklı kaynaklardan yararlanıldı.Item Restricted Türkiye'de etnik cazın öncüsü: Okay Temiz(Bilkent University, 2021) Öndeş, Ayşe Elif; Yiğit, İrem Sude; Savaş, Yağmur; Şimşek, Aziz Selim; Hatipoğlu, FurkanABD’nin güneyinde yaşayan Afro-Amerikanlar 1890’lı yıllarda caz müziğini ortaya çıkarmıştır. Türkiye’nin caz müziği ile tanışması ise 1920’lere dayanmaktadır, Türkiye’de caz göçmenler ve gayrimüslimler tarafından icra edilmiştir. Halk tarafından bilinmeyen caz müziği radyo ve dergi yayınları, popüler otellerin ve mekânlarının etkinlikleri ile sesini duyurmaya başlamıştır. Sonraları caz müziğini icra eden sanatçılar caz müziği ile yerel çalgıları ve ritimleri birleştirmiş ve caz müziğe daha milli bir kimlik kazandırmışlardır. Bu kaynaşmanın ürünleri olan etnik caz şarkıları toplum tarafından daha çok ilgi görmüş ve caz müziği Türkiye'de daha popüler hale gelmiştir. Caz müziğindeki bu dönüşüm özellikle Okay Temiz'in yaratıcı ve kültürlerarası müzik yaklaşımı ile yeni soluk getirmiş dünyanın farklı ülkelerinde takdir toplamıştır. Etnik cazın önemli isimlerinden olan Okay Temiz’in Türk etnik cazına katkıları, yurtdışındaki anıları, başarıları ve verdiği eğitimler onun bu alandaki önemli etkilerini göstermektedir. Bu projede Okay Temiz ile yapılan mülakat, dönemin gazete haberleri ve ikincil kaynaklar üzerinden Okay Temiz’in özel hayatı ve müzik kariyeri anlatılmıştır.