Browsing by Subject "Belgeselcilik"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Türk belgeselinin büyük ustası: Suha Arın(Bilkent University, 2018) Keykan, Baran Sinan; Gür, Gürkan; Sevilgen, Munib Emre; Kırdar, Ozan; Koç, Sarp İlgazMustafa Suha Arın, Türk televizyon ve yayıncılık tarihinde getirdiği yenilikler ve kendine has tarzıyla Türk medyasında önemli bir yer edinmiş olan ve Türk belgeselciliğine sayısız katkıda bulunmuş bir yönetmendir. Bu araştırma kapsamında, Suha Arın’ın hayatı ve onun Türk belgeselciliğine olan katkıları mercek altına alınmıştır. Bu doğrultuda, Suha Arın’ın yaşamındaki önemli olaylar, çektiği belgesellerin içeriği ve amacının yanı sıra, Arın’ın eserlerinin uğradığı sansürler ve yasaklamalar, onun etkin olduğu dönemin sosyal ve politik çerçevesinde incelenmiştir. Araştırmamız sonucunda, Suha Arın’ın saf bilgi vermeye yönelik belgesel anlayışını değiştirmeyi amaçlamasının yanı sıra tarih bilincini geliştirmek istediği tespit edilmiştir. Arın’ın ona ve eserlerine uygulanan yasaklamaları incelenmiş, yorumlanmış, ve onun görüşleri hakkında çıkarımlarda bulunulmuştur.Item Restricted Türkiye’de belgeselciliğin gelişimi ve günümüz belgeseline yön veren isimler(Bilkent University, 2023) Acar, Pınar; Aytekin, Öykü; Kalın, Soner; Sevindioğlu, Eda Nur; Tokgöz, ZeynepBu makalede, yönetmen, yapımcı ve senarist Raşit Demirtaş, belgesel yönetmeni Alper Tunga Özdemir ve yönetmen, yapımcı ve öğretim görevlisi Mihriban Sezen’in belgeselcilik kariyerleri ve Türkiye’de belgeselcilik hakkındaki görüşleri ele alınmıştır. Demirtaş, Özdemir ve Sezen’in belgeselcilik kariyerleri anlatılmadan önce, belgeselin doğuşundan ve belgesel filmin dünyadaki gelişiminden bahsedilmiştir. Bunun ardından, belgesel sinemanın çeşitli tanımları incelenmiş, belgesel sinema türleri ve Türkiye’de sıkça rastlanan belgesel türleri açıklanmıştır. Belgesel sinemanın Türkiye’de ortaya çıkışı anlatılarak ilk belgesellere örnekler verilmiştir. Türkiye’de belgesel sinemanın gelişimi, bu gelişime katkı sağlayan kurumlar, belgesel sinemanın kamu ve özel sektördeki yeri, Türkiye’de gerçekleşen siyasi ve sosyal olayların belgesel sinemanın gelişimine etkisi incelenmiştir. Aynı zamanda, Demirtaş, Özdemir ve Sezen’le yapılan röportajlarla Türkiye’de belgesel sinemanın geleceğine ışık tutulmaya çalışılmıştır.Item Restricted Türkiye’de siyasi belgeselcilik tarihi, M. Ali Birand’ın katkıları ve Demirkırat Belgeseli(Bilkent University, 2020) Başkol, Saitcan; Davas, Elif; Fidan, Kerem; Uygun, Demet; Yıldız, OkanTürkiye’de siyasi belgesel çekme çalışmaları Cumhuriyet’in ilk kuruluş yıllarından itibaren başlamakla birlikte 1978 yılında TRT bünyesinde Belgesel Programları Müdürlüğünün kurulması ile yeni bir ivme ve şekil kazanmıştır. TRT, Türkiye’de henüz yeni şekillenmeye başlayan belgeselciliğin gelişimi için duayen gazetecilerle çalışmalar yürütmüştür. Bu gazeteciler içinde M. Ali Birand şüphesiz ki ayrı bir yere sahiptir. M. Ali Birand’ın başlattığı 32. Gün Belgeselleri serisinde Türkiye’nin yakın tarihini geniş perspektiflerden inceleyen birçok siyasi belgesel çekilmiştir. Bunlar arasında Demirkırat: Bir Demokrasinin Doğuşu adlı belgesel ise daha önceleri konuşulması tabu sayılan konuların konuşulmasını sağladığı ve halkı geçmişiyle barıştırarak ortak bir paydada birleştirmeye vesile olmasıyla diğer belgesellerden ayrı bir yere sahiptir. Bu araştırmada, Demirkırat’tan önce Türkiye’deki belgeselcilik ve siyasi belgeselcilik bağlamı incelenmiş ve ardından araştırmanın merkezi konumunda bulunan Demirkırat belgeseli’nin üç yapımcısından biri olan Prof. Bülent Çaplı’nın da katkılarıyla beraber tüm aşamalarıyla kaleme alınmıştır.