Browsing by Subject "Belgesel"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted 90’lar basınında sansürün 32. Gün belgesel programı üzerinden incelenmesi(Bilkent University, 2024) Tuna, Yağmur; Deva, Mirata; Yılmaz, Muhammed Can; Dönmez, Tolga; Ertekin, İkra AybükeUmur Birand, 1990’larda habercilik ve haber kaynaklarının kısıtlı olduğu dönemlerde geleneklere uymayan ve farklı metotlar vasıtası ile ün ve popülarite kazanmış olan 32. Gün Programının sahibi olup bu program ile özdeşleşmiş olan Mehmet Ali Birand’ın oğludur. 1990’ların karmaşık siyasi atmosferinde, 32. Gün Programına doğrudan etkisi olan 1994 yılında kurulan Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun kuruluş aşaması ve Sansür Yasası’nın haber programlarına etkileri incelenecektir. Yanı sıra, 32. Gün belgeselinin 1990’lardan 2016 senesine kadar sürmüş olan yaşadıkları ve geçirdikleri zorluklar detaylı bir şekilde araştırılacaktır. Bu araştırmalarda dikkat edilecek önemli unsurlar ise 32. Gün Belgesel’ine yönelik toplumsal ve siyasi tepkilerin yanı sıra çeşitli kurumlar ve siyasetçiler tarafından uygulanan herhangi bir sansür girişimi incelenecektir. Ülke gündeminin toplumsal hafızada yer edinmesinde dikkat edilir rol oynayan 32. Gün’e uygulanan sansür veya kısıtlamaların, toplumsal hafızanın oluşum sürecine etkisi üzerine yoğunlaşılacaktır.Item Open Access Belgesel sinemanın 3 boyutlu olarak dansla karşılaşması: Wim Wenders'in Pina belgeselinde mecralararasılık(Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi, 2016) Ocak, ErsanÜç boyutlu sinema teknolojisi daha çok popüler sinemanın yararlandığı bir film yapımı ve gösterimi teknolojisi olagelmiştir. Diğer yandan, günümüzde, "stereografi" (stereography) adı verilen 3B (üç boyutlu) sinematografinin yaratıcı kullanımı giderek sanat sineması yönetmenleri arasında yaygınlaşıyor. Wim Wenders, Werner Herzog, Jean-Luc Godard, Peter Greenaway gibi sanat sinemasının usta yönetmenleri peş peşe stereografik üç boyutlu filmler yapıyorlar. Bu filmlere bakıldığında, iki ortak nitelik öne çıkıyor. İlk olarak, bu usta yönetmenlerin stereografiden yararlanarak daha çok kurmaca-olmayan, belgesel sanat filmleri yaptıklarını görüyoruz. İkinci olarak da, bu 3B belgesel sanat filmlerinin mecralararası (intermedial) niteliği açık biçimde kendini hissettiriyor. Bu makalede, Wim Wenders'in "Pina" adlı, 2011 yapımı, 3B belgesel sanat filmi odağa alınarak yukarıda ifade edilen temel iki nitelik tartışmaya açılacak. Bir yandan, 3B belgesel sanat sinemasının bir parçası olarak Pina filminin (belgesel) sinema içindeki yeri tartışılırken, diğer yandan, bu filmin mecralararası nitelikleri mekân, zaman, hareket, performans, dans, beden, ve sinema arasındaki ilişkisellikler ve etkileşimler üzerinden ele alınacak. Bu bağlamda, Pina filminde, 3B sinemanın mekânı genişleterek filmi seyrettiğimiz salona dahil etmesi, filmin salonu işgal etmesi ve kaplamasının ne demek olduğu tartışılacak. Bu mekânsal genişlemeyle birlikte edebi anlatının dışında, mecralararası bir anlatının nasıl mümkün olduğu açıklanmaya çalışılacak. Sonuç olarak, Pina filminin edebi olmayan bir anlatı arayışında olması; diğer sanat disiplinleriyle kurduğu açık işbirliği; ve ayırt edici mecralararası niteliği tartışılacak.Item Restricted Televizyon yapımcılığından belgesel yönetmenliğine: Kürşat Özkök(Bilkent University, 2022) Ünsal, Beril; Fidan, Mert; Kamalı, Yelda; Eroğlu, Tuna SevimKürşat Özkök, kariyerinin büyük bir bölümünde TRT’nin çeşitli departmanlarında bir çok farklı görevi üstlenmiştir. Kariyeri boyunca koordinatörlük, belgesel yapımcılığı, program yapımcılığı, Eurovision delegasyon başkanlığı, televizyon dairesi başkanlığı gibi işlerde görev yapmış olan ÖzkÖzkök’ün tanınırlığınıtanınırlığının asıl sebebi, Zeki Müren’in içinde aktif bir şekilde rol aldığı ve kendi yaşamını seslendirdiği belgeselin yapımını üstlenmesidir. Batmayan Güneş Zeki Müren belgeseli, Özkök’ün kariyerini yeni bir seviyeye taşıdı. ÖzkÖzkök’ün kariyerindeki sıçramaya sebep olan bu önemli belgesel ve Eurovision delegasyon başkanlığı görevi gibi hizmetleri, kendisinin bu proje kapsamında araştırılmaya uygun görülmesini sağlamıştır.Item Restricted TRT Belgesel'in kuruluşu ve Türk belgeselciliğindeki yeri(Bilkent University, 2018) Çallıoğlu, Şafak; Hancılar, Anıl; Kutay, Emrecan; Terzi, Ahmet Erdem; Yeşilyurt, ÖzcanTürk seyircisinin belgesel izleme ihtiyacını karşılamak ve Türkiye’yi yurtdışında tanıtmak amacıyla kurulan TRT Belgesel, Türkiye’de 24 saat kesintisiz ve sistematik yayın yapan ilk belgesel kanalı olmasıyla incelemeye değer bir kurumdur. TRT Belgesel kanalı kurucu koordinatörü Hüdai Yılmazkan ve yönetmen Ertuğrul Karslıoğlu ile yaptığımız sözlü görüşmelerden edindiğimiz bilgileri çeşitli yazılı ve görsel kaynaklardan edindiğimiz bilgilerle harmanlayarak oluşturduğumuz bu çalışmada; öncelikle belgesel filmin tanımı, amacı ve belgesel akımlarının özelliklerinden bahsedilerek belgesel hakkında genel bir bilgilendirme yapılmıştır, ardından Türkiye’de belgesel filmin geçirdiği süreç 1914-1923 dönemi, 1924-1937 dönemi ve İkinci Dünya Savaşı’ndan günümüze kadar olarak sınıflandırılarak incelenmiş, TRT’nin TRT Belgesel kurulmadan önce yaptığı belgesellere değinilmiştir. Böylelikle konunun arka planı oluşturulmuştur. TRT Belgesel’in kuruluş hikayesi, TRT Belgesel’in kuruluş aşamasında yapılan çalışmalar, kuruluş aşamasından sonra TRT Belgesel, TRT Belgesel’in nasıl kaynak sağladığı, TRT Belgesel içerikli haberler, TRT Belgesel’de sansür ve RTüK ile ilişkisi anlatılmış; TRT Belgesel’in Türk belgeselciliğindeki yeri ve etkisi ortaya konulmuştur.