Browsing by Subject "Authors, Turkish--20th century--Criticism and interpretation."
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Halide Edib Adıvar'ın hikâyelerinde kadınlar(2015) İnce, Hilal GayeHalide Edib Adıvar (1882-1964) hikâyelerinde kadınları ele alan ve onların toplumsal sorunlarını dile getirip tartışan bir yazardır. Halide Edib Adıvar’dan önce Tanzimat döneminde kadınları ele alan erkek yazarlar ve daha sonra gelen kadın yazarlar Fatma Aliye Hanım (1862-1936), Emine Semiye Hanım (1868-1944) ve Güzide Sabri Aygün (1883-1946) eserlerinde kadınların sorunlarını ele almıştır. Halide Edib Adıvar da gazete ve dergilere yazdığı yazılarda ve hikâyelerde kadın ile ilgili sorunları gündelik, siyasi ve toplumsal hayatın içinden gerçekçi bir dille ortaya koymuştur. Tezde temel olarak, Halide Edib Adıvar’ın hikâyelerinde kadın tiplerini ve kadın sorununu nasıl ele aldığı irdelenmiştir. Halide Edib Adıvar’ın kadın konusuna bakışını anlamak için gazete ve dergilerde yayımladığı düşünce yazıları da incelenmiştir. Harap Mabetler (1910), Dağa Çıkan Kurt (1922) ve Kubbede Kalan Hoş Sada (1974)’daki hikâyelerinde tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel değişime göre kadının hikâyelerdeki dönüşümü irdelenmiştir. Bu nedenle, Halide Edib Adıvar’ın düşünce yazılarındaki kadın sorunu bağlamında dile getirdiği görüşleri hikâyelerindeki kadınlara yansıtıp yansıtmadığı sorgulanmış ve yazarın düşünceleri ile yazınsal metinleri arasındaki ilişki karşılaştırılmıştır. Halide Edib Adıvar hikâyelerinde kadınların rolleri modernleşmeyle ve siyasal koşullarla değişime uğramıştır. Çaresiz kadın tipinden, modernleşmeyle ve savaşla ikileme düşen ancak sonunda güçlü ve ideal olan kadının oluşumuna doğru bir yöneliş saptanmıştır.Item Open Access Vüs'at O Bener'in yapıtlarına anlatıbilimsel bir yaklaşım(2007) Tutumlu, ReyhanVüs’at O. Bener’s (1922-2005) literary career started with his short story “Dost” (The Friend) which he published in 1950. Later he published two novels, two plays, six story books, and also a book of poetry. In this study a narratological approach is adopted in order to analyze such formal aspects of the works as the narrators’ standpoints, the techniques of narration, and the use of time in the following works: Dost (1952, The Friend), Yaşamasız (1957, The Lifeless), Buzul Çağının Virüsü (1984, The Ice Age Virus), Bay Muannit Sahtegi’nin Notları (1991, The Notes of Mr. Muannit Sahtegi), Siyah-Beyaz (1993, Black and White), Mızıkalı Yürüyüş (1997, The March with a Band), Kara Tren (1998, The Steam Train), and Kapan (2001, The Trap). Bener’s works are interrelated and interreferantial. Often the same characters reappear in Bener’s different works and sometimes the same events are repeatedly narrated from new perspectives. That is why Bener’s works should be considered as a whole and the interconnections should be closely examined. When they are read from such a viewpoint it is understood that Bener’s works carry a profound imprint of his life. That is why one has to know the subtext on which his works are based. In this study, in addition to narratology, an author-based approach is used in order to analyze the relationship between Bener’s life and works, and also to examine the methods of his fiction writing. In this context, the criticisms regarding the genre of Bener’s works have been reconsidered and a new reading strategy is suggested.