Yeşilçam film müziklerinin usta bestecisi: Cahit Berkay
Date
2021Publisher
Bilkent University
Language
Turkish
Type
Student ProjectItem Usage Stats
102
views
views
6
downloads
downloads
Series
Turaç Hakalmaz, HIST 200-4 (2020-2021 Spring);9
Abstract
29 Ekim 1923’te Cumhuriyetin ilanıyla birlikte demokratikleşme ve çağdaşlaşma
hareketleri neticesinde hızla gelişen muhalif ve başkaldırıcı müzik anlayışı, dönemin siyasi ve
sosyolojik olaylarına ışık tutarak gelişim kaydetmiştir. Bu anlayışla Cahit Berkay ve onun
kurmuş olduğu grup olan Moğollar yurt içinde ve dışında dönemin önde gelen sanatçıları olan
Barış Manço ve Cem Karaca ile önemli iş birlikleri yaparak ortaya koydukları eserlerde toplum
sorunlarına değinmiş ve halkçı demokratik bir müzik anlayışı ortaya koyabilme gayreti
içerisinde olmuşlardır. Bu makale, Cahit Berkay’ın biyografisini ve ortaya koymaya çalıştığı
bağımsız ve muhalif müzik anlayışı olan Anadolu Rock kültürünü ve Yeşilçam film müziklerini
tarihsel araştırma metotlarını ve sözlü, görsel ve yazılı kaynakları kullanarak kronolojik bir
biçimde rasyonel ve tarafsız bir bakış açısıyla oluşturulmuş akademik bir grup çalışmasıdır.
Yeşilçam’ın büyük kitlelere ulaşması sebebiyle müzik ile topluma verilmek istenen mesaj
sinema sayesinde daha etkili hâle gelmiştir. Cahit Berkay’ın yarattığı eserler 1965-1980 yılları
arasındaki dönemin kültürel, ideolojik ve siyasi yönden incelenmesine ışık tutan mahiyette
olmuştur. On 29 October 1923, following the declaration of the Republic, as a result of the
democratization and modernization movements, the rapidly developing opposition and
rebellious music understanding developed by shedding light on the political and sociological
events of the period. With this point of view, Cahit Berkay and his group, the Mongols, made
important collaborations with Barış Manço and Cem Karaca, who were the leading artists of
the period in Turkey and abroad, and they touched upon the problems of the society and tried
to put forward a populist and democratic understanding of music. This article is an academic
group study created in a chronological manner with a rational and impartial perspective, using
the biography of Cahit Berkay and the historical research methods of the Anatolian Rock culture
and Yeşilçam film music, which is an independent and oppositional understanding of music
that he tried to reveal, and oral, visual and written resources. Due to the fact that Yeşilçam
reached large audiences, the message intended to be given to the society through music became
more effective thanks to the cinema. The works created by Cahit Berkay shed light on the
cultural, ideological and political examination of the period between 1965-1980.
Keywords
Cahit BerkayMuhalif müzik anlayışı
Moğollar
Anadolu rock
Yeşilçam film müzikleri
Toplum
Başkaldıran müzik anlayışı
Permalink
http://hdl.handle.net/11693/77798Collections
- History of Turkey 4307