III. Ahmed devri Osmanlı şiirinde sosyal ağlar ve edebî prestij
Author(s)
Advisor
Kalpaklı, MehmetDate
2022-01Publisher
Bilkent University
Language
Turkish
Type
ThesisItem Usage Stats
113
views
views
3
downloads
downloads
Abstract
Bu tez, sosyal sermayenin Osmanlı şairlerinin edebî prestiji (kazanılması, korunması,
birikimi, kaybı vb.) üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. İncelemenin temel amacı,
Osmanlı şairlerinin edebî prestijini ve görünürlüğünü etkileyen temel edebî, sosyal,
siyasi, kurumsal, kişisel ve tarihî dinamikleri anlamaktır. Bu amaç doğrultusunda
tezde, XVIII. yüzyıldan seçilmiş birtakım edebî tür ve metinler (divan, vekaletname,
tezkire, şiir ve nazire mecmuaları vb.) incelenmiş ve III. Ahmed döneminde aktif
olarak şiir üreten bir grup şaire odaklanılmıştır. Örneklem kümesi olarak seçilen
şairler şunlardır: Tırsî (öl. 1140/1727?), Nedîm (öl. 1143/1730), ve Vahîd/Mahtûmî
(öl. 1145/1732-33), Arpaemînizâde Sâmî (öl. 1146/1734), Râşid (öl. 1147/1735),
İzzet Ali Paşa (öl.1147/1735), Sâkıb Dede (öl. 1148/1736), Seyyîd Vehbî (öl.
1149/1737), Ârifzâde Asım (öl. 1150/1738), Nahîfî (öl. 1151/1739), Âtıf-ı Defterî
(öl.1155/1742), Mirzâzâde Sâlim (öl. 1156/1743), Rıza Neccarzâde (öl. 1159/1746),
Neylî (öl. 1161/1748) ve Eğrikapılı Râsim (öl. 1169/1756).
Bu doğrultuda tez çalışması; saray, medreseler, benzeri kurumsal ve sosyal
çevrelerde kurulan edebî ilişkilere ve bağlara (intisap ve himaye vb.) özel bir bakış
açısıyla yaklaşmakta ve XVIII. yüzyıl Osmanlı şiirinin alternatif bir resmini
sunmaktadır. Bu resmi çerçevelemek ve anlamak için; “sosyal sermaye” ve “sosyal
ilişki ağları”, “edebî prestij” ve “edebiyat alanı” gibi belirli teorik yaklaşımlar ve
kavramlardan yararlanılmıştır. Araştırmanın temel bulgularından biri şudur: Üçüncü
taraf aktörler, yani aracılar, Osmanlı şiir alanında her daim etkin olmuş; şair ile
hamisi veya övdüğü kişi/ler arasındaki ilişkilerde, birleştirici ve destekleyici bir rol
oynamakla kalmamış şiirlerin sipariş edilmesini, dolaşımını, hatta geleceğini bile
etkileyebilmiştir. This thesis is an investigation into the effects of social capital on the literary prestige
(its acquirement, protection, accumulation, loss, and so forth) of Ottoman poets. The
primary objective of this investigation is to understand the principle literary, social,
political, institutional, personal, and historical dynamics that influenced the prestige
and literary visibility of Ottoman poets. Towards this end, the thesis analyzes select
literary genres and texts (consisting of divans, vekaletnames, tezkires, and poetry and
nazire magazines) from the 18th century and focuses on a group of poets who
actively produced poetry during the III. Ahmed era. In accordance with this purpose
Tırsî, Nedîm, Vahîd/Mahtûmî, Arpaemînizâde Sâmî, Râşid, İzzet Ali Paşa, Sâkıb
Dede, Seyyîd Vehbî, Ârifzâde Asım, Nahîfî, Âtıf-ı Defterî, Mirzâzâde Sâlim, Rıza
Neccarzâde, Neylî and Eğrikapılı Râsim were chosen as the sample set.
In line with this, with a specific eye towards literary relations and ties (e.g., intisap
and patronage) that were established and reflected in royal courts, madrasas, and
other institutional and social circles, the thesis presents an alternative picture of the
18th-century Ottoman poetry. In order to frame and understand this picture, the
thesis employs particular theoretical lenses, approaches, and concepts such as social
capital and social relation networks, literary prestige, and the field of literature. One
of the main findings of this investigation is that there were always third party actors,
i.e., intermediaries, in the Ottoman literary field that did not only mediate the
relations between the poet and his/her patron or commissioner but at times affected,
regulated, and even generated the commissioning, circulation, and destiny of poems.
Keywords
Edebî prestijSosyal sermaye
Aracı aktörler
III. Ahmed devri şairleri
Literary prestige
Social capital
Intermediaries
Ottoman poetry
The III. Ahmed era