dc.contributor.author | Güneş, Oytun | |
dc.contributor.author | Morgül, Ömer | |
dc.coverage.spatial | Istanbul, Turkey | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-02-01T11:41:48Z | |
dc.date.available | 2022-02-01T11:41:48Z | |
dc.date.issued | 2021-07-19 | |
dc.identifier.isbn | 978-1-6654-3650-2 | |
dc.identifier.issn | 2165-0608 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11693/76944 | |
dc.description | Conference Name: 2021 29th Signal Processing and Communications Applications Conference (SIU) | en_US |
dc.description | Date of Conference: 9-11 June 2021 | en_US |
dc.description.abstract | Dünya Sağlık Örgütü’ne (WHO) göre, her yıl
trafik kazalarından kaynaklı yaklaşık 20-50 milyon yaralanma
olmaktadır. Yaralanmaların çoğu savunmasız yayalar, bisikletliler
ve motosikletliler arasındadır. Otonom araçlar (OA) bu soruna
mükemmel bir çözüm gibi görünmektedir. OA’lardaki radar sensörleri,
hem hız ve menzili ölçtüğü, hem de kötü hava koşullarında
çalışabildiği için etkili bir sensördür. Bu çalışmada ilk olarak,
24GHz FMCW radar sinyallerini simüle ederek 300 spektrogram
içeren bir veri seti oluşturulmuştur. Bir 2 boyutlu simülasyon
ortamında, orijine tek bir radar yerleştirildi ve bu dikdörtgen
alana farklı parametrelerde diğer nesneler (örneğin yükseklik,
yön, hız) yerleştirildi. Ardından, spektrogram görüntüleri üzerindeki
Mikro-Doppler model özellikleri çıkarıldı ve Uzun Kısa
Süreli Bellek Ağları (LSTM’ler) ile eğitildi. Önerilen yaklaşımın
etkinliği test edildi, test setinde %95 ortalama doğruluk ve F1
skoru elde edildi, sonuçta diğer bazı yöntemlerden daha iyi
performans gösterdi. | en_US |
dc.description.abstract | According to the World Health Organization(WHO), every year around 20-50 million people are injured from road traffic accidents. Most of the injuries are among vulnerable pedestrians, cyclists, and motorcyclists. Autonomous vehicles (AVs) seem to be the perfect solution to this problem. Radar sensors in AVs is an effective sensor since it simultaneously measures speed and range while being robust in bad weather conditions. In this work first, a dataset which contains 300 spectrograms are created by simulating a 24GHz FMCW radar signals. In a 2D simulation environment, a single radar is placed to the origin, and other objects of varying parameters ( e.g height, heading, speed) are placed in this rectangular area. Then, the features are extracted from the Micro-Doppler patterns on the spectrogram images and trained on Long Short Term Memory Networks(LSTMs). The average accuracy and F1 score of the proposed method on the test set is 95% which outperforms some existing methods. | en_US |
dc.language.iso | Turkish | en_US |
dc.source.title | IEEE Signal Processing and Communications Applications (SIU) | en_US |
dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.1109/SIU53274.2021.9477927 | en_US |
dc.subject | Radar sinyal işleme | en_US |
dc.subject | Uzun kısa süreli bellek ağları | en_US |
dc.subject | Derin öğrenme | en_US |
dc.subject | Otonom araçlar | en_US |
dc.subject | Radar signal processing | en_US |
dc.subject | Long Short Term Memory Networks (LSTM) | en_US |
dc.subject | Deep learning | en_US |
dc.subject | Autonomous vehicles | en_US |
dc.title | FMCW radar sinyalleri ile LSTM tabanlı hedef sınıflandırması | en_US |
dc.title.alternative | LSTM based classification of targets using FMCW radar signals | en_US |
dc.type | Conference Paper | en_US |
dc.department | Department of Electrical and Electronics Engineering | en_US |
dc.citation.spage | 1 | en_US |
dc.citation.epage | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.1109/SIU53274.2021.9477927 | en_US |
dc.publisher | Bilkent University | en_US |
dc.contributor.bilkentauthor | Güneş, Oytun | |
dc.contributor.bilkentauthor | Morgül, Ömer | |
dc.identifier.eisbn | 978-1-6654-3649-6 | |