Metin Erksan filmlerinde toplumsal değerlerin işlenişi

Date
2020
Editor(s)
Advisor
Supervisor
Co-Advisor
Co-Supervisor
Instructor
Source Title
Print ISSN
Electronic ISSN
Publisher
Bilkent University
Volume
Issue
Pages
Language
Turkish
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Series
Tuğçe Kancı, HIST 200-3 (2020-2021 Fall);5
Abstract

Metin Erksan 1929’da doğmuş, Sanat Tarihi eğitimi almış, kendi kontrolünü ve bakış açısını filmlerinde yansıttığı için “Auteur” olarak nitelendirilmiş ve Türk sinemasına yön vermiş bir yönetmendir. Özellikle 1960’tan sonra çektiği filmlerde toplumsal gerçekliklere ve kadın sorunlarına yer vererek, döneminin çizgilerinin dışına çıkmaktan korkmayarak, diğer yönetmenlerden ayrılmayı başarmıştır. Türk Kültürü hakkında gerçekçi ve cesur yapıtlar ortaya koyduğu için çektiği filmler ses getirmiştir. 1950-1960 Türkiye’si tarihsel anlamda incelendiğinde, kadın okuma-yazma oranın düşük olduğu, kadınların iş hayatında çok az yer aldığı ve toplumun kadınlara öncelikli olarak annelik görevi verdiği bu dönemde Metin Erksan, filmlerinde güçlü kadınlara yer vererek farkındalık oluşturmuştur. Metin Erksan hem şehir, hem de köy hayatındaki değer yargılarını, yaşam mücadelesini, mülkiyet hakkını dönemin siyasal iklimi eşliğinde beyaz perdeye aktarırken, yoksulluk, eşitsizlik, adalet ve özgürlük kavramlarına dikkat çekmiş, sadece Türk izleyicisinin değil, dünya otoritelerinin de beğenisini kazanmıştır.


Metin Erksan was born in 1929 and studied Art History. He was a director that led Turkish cinema and was named “Auteur” due to his representation of his control and point of view in his films. He managed to stand out among other directors by being brave enough to go beyond the lines of his time especially after 1960 with the movies in which he deals with social realities and problems of women. He made impression as he produced realistic and bold works of art about Turkish culture. Metin Erksan, raised awareness about women rights, featuring strong women in his films between 1950-1960 in which female literacy rate was low, women did not take much part in business and motherhood was considered the primary task of women. Metin Erksan drew attention to notions like poverty, inequality, justice, freedom and was appreciated by not only the Turkish audience but also the world authorities as he depicted value judgements, struggle for life, property rights of both city and village life within the political structure of the country to the big screen.

Course
Other identifiers
Book Title
Citation
Published Version (Please cite this version)