• About
  • Policies
  • What is openaccess
  • Library
  • Contact
Advanced search
      View Item 
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Law
      • Department of Law
      • View Item
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Law
      • Department of Law
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Rekabet savunuculuğunda yeni bir araç: rekabet kurumunun basın bültenleri

      Thumbnail
      View / Download
      552.0 Kb
      Author
      Özkan, Ahmet Fatih
      Date
      2014
      Source Title
      İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
      Print ISSN
      2146-1082
      Publisher
      İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi
      Volume
      5
      Issue
      2
      Pages
      515 - 558
      Language
      Turkish
      Type
      Article
      Item Usage Stats
      22
      views
      2
      downloads
      Abstract
      Son yıllarda Rekabet Kurulu internet sitesinde motorlu taşıtlar sürücü kurslarına ve ekmek üreticilerine hitap eden iki farklı basın bülteni yayımlamıştır. Rekabet Kurulu bu basın bültenlerinde ilgili sektörlerde sıkça rastlanan bazı davranışların 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun uyarınca yasaklanmış olduğunu belirtmiş ve bu davranışları ilgili sektörlerde faaliyet gösteren teşebbüslere proaktif bir biçimde ilan etmiştir. Bu basın bültenleriyle Rekabet Kurulu, rekabet savunuculuğu faaliyetleri kapsamında yeni bir adım atmış ve rekabet savunuculuğunu muhataplarıyla doğrudan ilişkiler çerçevesinde yapma seviyesine yükselterek iş dünyasında daha geniş kitlelere ulaşmayı hedeflemiştir. Rekabet Kurulu’nun bu girişimleri Türkiye’de yerleşik bir rekabet kültürü oluşturmak yolunda çıtayı yükselttiğinin bir işareti olarak algılanabilir. Bu makalede söz konusu basın bültenlerinden yola çıkılarak Rekabet Kurulu’nun Türkiye’de bir rekabet kültürü oluşturulması ve geliştirilmesi noktasında rekabet savunuculuğu faaliyetleri incelenmektedir.
       
      The Turkish Competition Authority has recently published in its website two different press releases specifically addressed to driving schools and bread manufacturers. It has identified in these press releases the most common practices in the relevant markets that are prohibited under the Act on the Protection of Competition 1994 and proactively announced them to undertakings operating in those markets. With these press releases, it has taken a new step in its competition advocacy activities and redirected its strategy towards direct contact with the targets of those activities with a view to expanding their reach in the business world. These initiatives of the Turkish Competition Authority can be taken to mean that it has raised the bar in its efforts to establish a wellentrenched competition culture in Turkey. Using these press releases as an illustration, this article analyses the competition advocacy activities carried out by the Turkish Competition Authority in establishing and promoting a competition culture in Turkey.
      Keywords
      Rekabet savunuculuğu
      Rekabet kültürü
      Rekabet politikası
      Basın bülteni
      Öncül (Ex Ante) müdahale
      Competition advocacy
      Competition culture
      Competition policy
      Press release
      Ex Ante intervention
      Permalink
      http://hdl.handle.net/11693/54620
      Collections
      • Department of Law 223
      Show full item record

      Related items

      Showing items related by title, author, creator and subject.

      • Thumbnail

        Rekabet hukuku ile haksız rekabet hukuku ilişkisi 

        Unknown author (2020)
      • Thumbnail

        Rekabet Forumu 54, 2009 Rating ve haksız rekabet 

        Unknown author (2018)
      • Thumbnail

        Rekabet hukuku ile haksız rekabet hukuku ilişkisi 

        Pınar, Hamdi (Rekabet Kurumu, 2014)
        Türkiye, piyasa ekonomisi prensibine dayalı ekonomik bir sisteme sahiptir. Türkiye’de hukuki reformların en önemli sebebi 1995’te Avrupa Birliği ile Türkiye arasında gerçekleşen Gümrük Birliğidir. Günümüzde Türkiye, ...

      Browse

      All of BUIRCommunities & CollectionsTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartmentsThis CollectionTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartments

      My Account

      Login

      Statistics

      View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

      Bilkent University

      If you have trouble accessing this page and need to request an alternate format, contact the site administrator. Phone: (312) 290 1771
      Copyright © Bilkent University - Library IT

      Contact Us | Send Feedback | Off-Campus Access | Admin | Privacy