Three theses on the pedagogical relevance of second language acquisition research
Author(s)
Date
2005Source Title
Dil Dergisi
Print ISSN
1300-3542
Publisher
TÖMER
Issue
130
Pages
18 - 36
Language
English
Type
ArticleItem Usage Stats
79
views
views
59
downloads
downloads
Abstract
The paper investigates the relevance of second language acquisition research inside language teaching. As a point of departure, three theses are proposed, each of which suggests a relevance criterion regarding second language acquisition research. These three theses are then exemplified by reference to three empirical studies in classroom-based L2 research. In conclusion, it is suggested that the field of task-based research is one in which L2 teaching andL2 research can benefit from each other. It is further proposed how this might be done, such that a cooperative and constructive dialogue between teachers and researchers develops. Bu yazıda ikinci dil edinim araştırmalarının dil öğretimindeki yeri incelenmektedir. Çıkış noktası olarak, her biri ikinci dil edinim araştırmalarıyla bağlantılı bir uygunluk ölçütü getiren üç tez ileri sürülmektedir. Ardından bu üç tez sınıf ortamında ikinci dil araştırmasını temel alan üç adet ampirik çalışmaya dayanılarak örneklenmektedir. Sonuç olarak, görev tabanlı araştırma alanının ikinci dil öğretimi ve ikinci dil araştırmasının birbirlerinden yararlanabilecekleri bir alan olduğu ileri sürülmektedir. Ayrıca, öğretmenlerle araştırmacılar arasında işbirliğine dayanan ve yapıcı bir diyalogun geliştirilmesi için bunun nasıl sağlanabileceği önerilmektedir.
Keywords
Second language acquisitionPedagogical relevance of SLA research
Foreign language pedagogy
Classroom-based research
Task-based language learning and teaching
İkinci dil edinimi
İkinci dil edinimi araştırmasının pedagojik uygunluğu
Yabancı dil pedagojisi
Sınıf tabanlı araştırma
Görev tabanlı dil öğrenimi ve öğretimi