• About
  • Policies
  • What is openaccess
  • Library
  • Contact
Advanced search
      View Item 
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Law
      • Department of Law
      • View Item
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Law
      • Department of Law
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Tüketiciler ve genetiği değiştirilmiş ürün grupları: algılar ve etik inançlar üzerine bir araştırma

      Thumbnail
      View / Download
      180.6 Kb
      Author
      Özgen, Ö.
      Emiroğlu, Haluk
      Serpen, A. S.
      Benlioğlu, B.
      Date
      2013
      Source Title
      Akdeniz İletişim Dergisi
      Print ISSN
      1304-3846
      Electronic ISSN
      2619-9718
      Publisher
      Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi
      Issue
      20
      Pages
      236 - 245
      Language
      Turkish
      Type
      Article
      Item Usage Stats
      25
      views
      7
      downloads
      Abstract
      Bu araştırma, tüketicilerin genetiği değiştirilmiş ürün gruplarına yönelik (gıda, ilaç, kozmetik ve deterjan) fayda-risk algıları ile etik inançlarının belirlenmesi amacı ile planlanmış ve yürütülmüştür. Ankara’da kamu sektöründe çalışan tüketiciler tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma materyalinin toplanmasında karşılıklı görüşme tekniği kullanılmış, cinsiyet ve yaş değişkenlerine bağlı farklılığın belirlenebilmesi için t-testi uygulanmıştır. Bulgular, gıda, kozmetik ve deterjanlar söz konusu olduğunda yaş değişkeninin ilaçlar söz konusu olduğunda ise hem yaş hem de cinsiyet değişkeninin etkili olduğunu göstermektedir.
       
      This research was planned and carried out to determine consumers’ benefit-risk perceptions and moral beliefs towards genetically modified product groups (food, drug, cosmetic and detergent). Consumers, employed at ministries selected by random sampling method in Ankara, were included into study. In gathering the research materials were used to interview technique and t-test were performed for determining the differences dependent on gender and age variables. Results showed that the genetically modified product groups such as food, cosmetic and detergent have influenced age variable, as drug has influenced both of age and gender variables.
      Keywords
      Tüketici
      Genetik değişim
      Gıda
      İlaç
      Kozmetik
      Deterjan
      Fayda
      Risk
      Algı
      Etik inanç
      Consumer
      Genetic modification
      Food
      Drug
      Cosmetic
      Detergent
      Benefit
      Risk
      Perception
      Ethical belief
      Permalink
      http://hdl.handle.net/11693/54594
      Collections
      • Department of Law 223
      Show full item record

      Browse

      All of BUIRCommunities & CollectionsTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartmentsThis CollectionTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartments

      My Account

      Login

      Statistics

      View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

      Bilkent University

      If you have trouble accessing this page and need to request an alternate format, contact the site administrator. Phone: (312) 290 1771
      © Bilkent University - Library IT

      Contact Us | Send Feedback | Off-Campus Access | Admin | Privacy