• About
  • Policies
  • What is open access
  • Library
  • Contact
Advanced search
      View Item 
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Art, Design And Architecture
      • Department of Communication and Design
      • View Item
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Art, Design And Architecture
      • Department of Communication and Design
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe internet üzerinden örgütsel kimlik inşasında kurumsal sosyal sorumluluğun rolü

      Thumbnail
      View / Download
      1.1 Mb
      Author(s)
      Özdora-Akşak, Emel
      Duman-Atakan, Ş.
      Date
      2014
      Source Title
      İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
      Print ISSN
      2147-4524
      Publisher
      Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi
      Issue
      38
      Pages
      132 - 147
      Language
      Turkish
      Type
      Article
      Item Usage Stats
      103
      views
      91
      downloads
      Abstract
      Çalışmada sosyal kimlik teorisi çerçevesinden örgütsel kimliğin inşasına önemli katkı sağlayan halkla ilişkiler ve sosyal sorumluluk uygulamalarına odaklanılmaktadır. Halkla ilişkiler, örgütsel kimliğin inşası ve bunun ilgili paydaşlara iletilmesi için kullanılan önemli iletişim araçlarından biridir. Araştırma kapsamında Türkiye de öne çıkan dört telekomünikasyon şirketi (Turkcell, Türk Telekom, Avea ve Vodafone) ele alınarak bu şirketlerin halkla ilişkiler ve kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri değerlendirilmiş ve bunların örgütsel kimlik inşasında ne şekilde ve ne etkide rolü olduğu incelenmiştir. Çalışma kapsamında incelenen telekomünikasyon şirketlerinin kurumsal Web siteleri tema düzeyinde içerik analizi uygulanarak derinlemesine incelenmiş, öne çıkan temalar ve bu temalar içerisinde kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin rolü ortaya konulmuştur. Çalışma sonuçları Türkiye de telekomünikasyon şirketlerinin temel iş faaliyetlerinin yanı sıra toplum faydasını ve kendi üstünlüklerini vurgulayan temalara da önem verdiklerini ve bu sayede değer yaratma ve meşru bir kimlik oluşturma çabası içerisinde olduklarını ortaya koymuştur. Ayrıca çalışma sonuçları kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin kimlik inşasında ve meşruiyet kazanmadaki önemli rolünü göstermiştir.
       
      Based on social identity theory, this exploratory study of the four largest Turkish Telecommunication (Turkcell, Türk Telekom, Avea and Vodafone) companies aims to understand the process of organizational identity construction by examining how public relations and corporate social responsibility practices help establish organizational identity. In order to analyze the telecommunication companies’ organizational identity, the research examines the four major companies’ corporate Websites through content analysis. The results of the study revealed that in addition to their core business functions, telecommunication companies in Turkey utilize themes that focus on community benefit and their own superiority to create value and construct a legitimate identity. Additionally, study results showed that corporate social responsibility activities have an important role in identity construction and gaining legitimacy.
      Keywords
      Örgüt kimliği
      Kurumsal sosyal sorumluluk
      Halkla ilişkiler
      Telekomünikasyon sektörü
      Corporate social responsibility
      Public relations
      Organizational identity
      Telecommunication sector
      Permalink
      http://hdl.handle.net/11693/54560
      Collections
      • Department of Communication and Design 75
      Show full item record

      Browse

      All of BUIRCommunities & CollectionsTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartmentsCoursesThis CollectionTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartmentsCourses

      My Account

      Login

      Statistics

      View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

      Bilkent University

      If you have trouble accessing this page and need to request an alternate format, contact the site administrator. Phone: (312) 290 2976
      © Bilkent University - Library IT

      Contact Us | Send Feedback | Off-Campus Access | Admin | Privacy