Show simple item record

dc.contributor.authorBezci, Şenol
dc.date.accessioned2020-11-23T00:49:04Z
dc.date.available2020-11-23T00:49:04Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1307-4733
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11693/54538
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to discuss Jerome David Salinger’s short story "Franny" from an Eriksonian point of view. Erik Erikson, still a major figure in the study of personality development, pays substantial importance to adolescence since it is the main period of identity formation, which some adolescent find difficult to go through. Adolescents that cannot develop fidelity to their society end up having either fanaticism or repudiation as it has been illustrated thorough Salinger’s main characters in “Franny”. Contrary to the general perception of Salinger critics, Franny is not an adolescent to look up to when approached with Erikson’s theories on adolescence and identity formation.en_US
dc.description.abstractBu makalenin amacı Jerome David Salinger’ın "Franny" adlı öyküsünün Eriksoncu bir bakış açısıyla incelenmesidir. Kimlik gelişimi konusunda önemini hala koruyan Erik Erikson’a göre, pek çok gencin sorunlu bir dönem olarak yaşadığı ergenlik dönemi, bireyin kimlik gelişiminin çoğunu içerdiği için özel bir öneme sahiptir. Salinger’in “Franny” öyküsündeki ana karakterlerde de görüldüğü gibi, bu döndemde topluma bağlılık geliştiremeyen bireyler ya fanatizme ya da reddedişe kaptırırlar kendilerini. Salinger eleştirmenlerinin genel kanısının aksine, Erikson’un ergenlik ve kimlik geliştirme kuramlarıyla bakıldığında, Franny hiç de imrenilecek bir genç değildir.
dc.language.isoEnglishen_US
dc.source.titleNovitas-Royalen_US
dc.subjectAmerican literatureen_US
dc.subjectJerome David Salingeren_US
dc.subjectYouth fictionen_US
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.subjectIdentity formationen_US
dc.subjectAmerikan edebiyatıen_US
dc.subjectGençlik edebiyatıen_US
dc.subjectErgenliken_US
dc.subjectKimlik gelişimien_US
dc.titleYouth in crisis: an Eriksonian interpretation of adolescent identity in "Franny"en_US
dc.typeArticleen_US
dc.departmentDepartment of American Culture and Literatureen_US
dc.citation.spage1en_US
dc.citation.epage12en_US
dc.citation.volumeNumber2en_US
dc.citation.issueNumber1en_US
dc.publisherChildren's Research Centeren_US
dc.contributor.bilkentauthorBezci, Şenol


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record