• About
  • Policies
  • What is open access
  • Library
  • Contact
Advanced search
      View Item 
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Humanities and Letters
      • Department of English Language and Literature
      • View Item
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Humanities and Letters
      • Department of English Language and Literature
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      A Divine cause for abandoning reason in Shakespeare’s King Lear

      Thumbnail
      View / Download
      619.1 Kb
      Author(s)
      Kurtuluş, Gül
      Date
      2019
      Source Title
      Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
      Print ISSN
      1303-0094
      Electronic ISSN
      2149-5459
      Publisher
      Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst.
      Volume
      18
      Issue
      Special Issue
      Pages
      150 - 158
      Language
      English
      Type
      Article
      Item Usage Stats
      79
      views
      26
      downloads
      Abstract
      King Lear can be considered as one of the most powerful tragedies written by Shakespeare. Written nearly 400 years ago, it appeals to todays’ literary critiques, psychologists and psychiatrists. Shakespeare’s construction of madness is so deep that psychiatrists diagnose the type of madness King Lear suffers from with its various aspects, such as mental disorder, mania, and dementia. One of the elements that triggers his dementia is stress which can be found in Lear’s case due to the corrupted relationship with daughters. Lear has unsolved problems with all of his daughters. Lear does not love them as a father, he loves them as a mother would do hence, their abandonment leads to his collapse. In the father-dominant family model of Elizabethan times King Lear was written, this idea is emphasized in the play further with the exclusion of a mother. King Lear does not only maintain kingly authority but also as the only head of the family and care-giver for his daughters, he maintains both a father’s and mother’s authority role. King Lear does not have a wife to consult when he’s distressed and ask for comfort, however he has his daughters. The play starts off exactly with Lear asking for consolation and love from his daughters. Cordelia’s refusal to give a solid consolation to him results in chaos for Lear who is in desperate need to receive affection. From the very beginning of the play, there is a fight between chaos and order in the kingdom and in King Lear’s mind. In this chaos, madness does not only act as the accelerating power of chaos but also as the remedy of it. In other words, the madness in the play also leads the play back to order. When talking about madness in the play, King Lear and Edgar come to mind as one goes mad and one pretends to be mad. This essay explores King Lear’s madness in the light of new literary studies. It aims to look into the various aspects madness that proceeds from chaos to order through the characters of King Lear and Edgar, and from blindness to healthy eyesight both in metaphoric and literal sense through the characters of King Lear and Gloucester who see better and become wiser in the end.
       
      Kral Lear Shakespeare’in yazdığı trajik oyunların en önemlilerinden biri diye düşünülebilir. Yaklaşık 400 yıl once yazılan eser günümüzde edebi eleştirmenlerin, psikologların ve psikiyatrların ilgisini çekmeye devam ediyor. Shakespeare’ın eserinde sergilediği çılgınlık örneği öylesine derin ki psikiyatrlar bu hastalığı ruhsal bozukluk, delilik ve demans gibi farklı yönleriyle teşhis ediyorlar. Lear’ın maruz kaldığı demans durumu kızlarıyla arasındaki bozuk ilişkinin sebep olduğu stres dolayısıyla artmıştır. Lear’ın tüm kızlarıyla arasında henüz çözümlenmeyen problem vardır. Lear kızlarını sadece bir baba olarak değil tıpkı bir annenin hissettiği aşkla sevmektedir. Kral Lear Elizabeth döneminin baba-erkil aile yapısını yansıtmaktadır ve baba figürü anne figürünün yokluğunda daha fazla vurgulanmıştır. Lear kendi krallığının en üst seviyesinde olan yönetici ve lider otorite sembolü olmakla birlikte ailesinin yegane ebeveyni ve reisi olarak kızlarına sevgi, şefkat veren anne ve baba rolünü birlikte üstlenmektedir. Kral Lear’ın gergin ve sıkıntılı zamanlarında başvurarak teselli alacağı ve kendini rahat hissedebileceği bir eşi yok ama kızları var. Oyun tam olarak Lear’ın kızlarından sevgi ve avuntu istediği bir sahneyle başlar. Cordelia babasının teselli isteğine olumsuz yanıt vererek çaresizlik içinde sevgi açlığı çeken Lear’ı tam bir karmaşanın içine iter. Eserin başından itibaren Lear’ın zihninde ve yönettiği krallıkta karmaşa ve düzen çatışması belirgindir. Böylesi bir karmaşa ortamında çılgınlık hem karmaşayı artıran hem de sonlandıran bir güç olarak görülür. Bir başka deyişle, çılgınlık oyunda tekrar düzen haline dönülmesi için etkili olur. Çılgınlıkla ilgili düşünürken ve tartışırken oyunda iki karakter ön plana çıkar: Çılgına dönen Kral Lear ve çılgın gibi davranıp o role bürünen Edgar. Bu çalışma King lear’ın çılgınlık olarak tanımlanan hastalığını yeni edebi yaklaşımlar ve çalışmalar ışığında araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma karmaşadan düzen haline dönen süreçte Kral Lear ve Edgar karakterlerindeki çılgınlıkla ilgili özellikleri ve hem mecazi hem de gerçek anlamda körlükten sağlıklı görme yeteneğine kavuşarak etraflarındaki olayları daha iyi anlayıp daha bilge karakterlere dönüşen Kral Lear ve Gloucester karakterleri incelemeyi amaçlamıştır.
      Keywords
      King Lear
      Madness
      Psychology
      Tragedy
      Chaos
      Power relations
      Parental roles
      Kral Lear
      Çılgınlık
      Psikoloji
      Trajedi
      Karmaşa
      Güç savaşları
      Ana babaya ait roller
      Permalink
      http://hdl.handle.net/11693/54230
      Collections
      • Department of English Language and Literature 71
      Show full item record

      Browse

      All of BUIRCommunities & CollectionsTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartmentsThis CollectionTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartments

      My Account

      LoginRegister

      Statistics

      View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

      Bilkent University

      If you have trouble accessing this page and need to request an alternate format, contact the site administrator. Phone: (312) 290 1771
      © Bilkent University - Library IT

      Contact Us | Send Feedback | Off-Campus Access | Admin | Privacy