Silifke tahtacıları

Date
2019
Editor(s)
Advisor
Supervisor
Co-Advisor
Co-Supervisor
Instructor
Source Title
Print ISSN
Electronic ISSN
Publisher
Bilkent University
Volume
Issue
Pages
Language
Turkish
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Series
İbrahim Mert Öztürk, HIST 200-18 (2018-2019 Spring) ; 7
Abstract

Tarih boyu Türkiye toprakları, coğrafi konumunun bir sonucu olarak, çeşitli kültürlerin ve farklı toplumların barındığı bir bölge olma özelliğini sürdürmüştür. Alevi Türkmen Tahtacılar bu konuda verilebilecek örneklerden biridir. Çoğunlukla Batı ve Güney Anadolu’ya yerleşmiş olduğu bilinen Tahtacılar’ın özel olarak yerleştiği yerlerden birisi de Mersin’in Silifke ilçesi ve yakınlarıdır. Tahtacılar, Alevi bir topluluktur. Alevilik geleneğini ve inançlarını sürdürmelerinin yanında birtakım özgün kültürel ögelere ve yaşam biçimine de sahiptirler. Bu çalışmada Tahtacılar’ın Silifke yöresine yerleşmiş olan kısmı ‘Silifke Tahtacıları’ adı altında incelenmiştir. Yöreye dair genel ve tarihi bilgiler ışığında Tahtacılar’ın kökenleri ve Alevilik ile bağları araştırılıp Silifke Tahtacıları’nın Türkiye sosyo-kültürel yapısı içindeki yeri ortaya konmuştur.


As a consequence of its geographic location, Turkey has been a region where numerous cultures and different populations lived throughout the history. Alevi Turkoman Tahtacılar is an example of those populations. Tahtacılar are known to be settled mostly in West and South Anatolia. Tahtacılar is an Alevi community. In addition to maintaining the traditions and beliefs of Alevism, they also have several unique cultural elements and lifestyle. In this study, Tahtacılar that is settled in Silifke region is investigated as ‘Silifke Tahtacıları’ (Tahtacılar of Silifke). In the light of the general and historical information about the region, the origins of Tahtacılar and their relation with Alevism are investigated and the role of Silifke Tahtacıları in socio-cultural structure of Turkey is presented.

Course
Other identifiers
Book Title
Citation
Published Version (Please cite this version)