Dinamik yeteneklerin yeni ürün geliştirme performansı üzerine etkileri: farklı iş stratejileri için sonuçlar
Author(s)
Date
2012Source Title
Iktisat Isletme ve Finans
Print ISSN
1300-610X
Electronic ISSN
1308-4658
Publisher
Bilgesel Yayincilik San. ve Tic. Ltd.
Volume
27
Issue
320
Pages
61 - 90
Language
Turkish
Type
ArticleItem Usage Stats
183
views
views
227
downloads
downloads
Abstract
Bu çalışmanın amacı dinamik yeteneklerin yeni ürün geliştirme perfomansına etkilerini incelemektir. Söz konusu etkiler literatürde sınıflandırıldığı şekliyle dinamik yeteneklerin üç boyutu için (sezme, yakalama ve yeniden düzenleme yeteneği) ve farklı iş stratejileri (yenilikçi, analizci ve savunmacı strateji) için ayrı ayrı ele alınmaktadır.
Çalışmada 9 ülkede farklı sektörlerde faaliyet gösteren toplam 203 firmadan toplanan veri kullanılmıştır. Firmaların ülkelere göre dağılımları; Türkiye (49), Danimarka (26), Hollanda (46), Finlandiya (13), Avustralya (19), Norveç (8), İspanya (18), Portekiz (11) ve Slovakya (13) şeklindedir. Bulgular, beklenenin aksine, sezme yeteneğinin sadece yenilikçi strateji izleyen firmalar için değil, aynı zamanda analizci ve savunmacı strateji izleyen firmalar için de yeni ürün geliştirme performansı üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Diğer yandan, yakalama yeteneği hem yenilikçi firmalar hem de analizci firmalar için performansa olumlu etkiler yapmaktadır. Yeniden düzenleme yeteneğinin ise sadece analizci firmalar için önemli bir performans etkeni olduğu tespit edilmiştir. Bulgular kuramsal önemi ve yönetsel uygulamaları açısından tartışılmaktadır.
Keywords
Dinamik yeteneklerSezme yeteneği
Yakalama yeteneği
Yeniden düzenleme yeteneği
Yenilikçi strateji
Analizci strateji
Savunmacı strateji
Yeni ürün geliştirme performansı
L10
L20
M10