• About
  • Policies
  • What is openaccess
  • Library
  • Contact
Advanced search
      View Item 
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Humanities and Letters
      • Department of Turkish Literature
      • View Item
      •   BUIR Home
      • Scholarly Publications
      • Faculty of Humanities and Letters
      • Department of Turkish Literature
      • View Item
      JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

      Metalaştırılan kültür

      Thumbnail
      View / Download
      82.4 Kb
      Author
      Uyanık, S.
      Date
      2006
      Source Title
      Millî Folklor
      Print ISSN
      1300-3984
      Electronic ISSN
      2146-8087
      Publisher
      Geleneksel Yayıncılık
      Volume
      9
      Issue
      71
      Pages
      79 - 82
      Language
      Turkish; English
      Type
      Article
      Item Usage Stats
      80
      views
      29
      downloads
      Abstract
      Geleneği kullanan kitle iletişim araçları bir kültür endüstrisi haline dönüştürülmekte ve kültüre ait değerler metalaştınlmaktadır. Kültüre ait motif, ritüel ve gelenek gibi değerlerin kullanıldığı iletişim yöntemlerinden biri de reklamlardır. Modem endüstriyel dünya ve bu dünya içinde yer alan gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelere ait bir olgu olarak karşımıza çıkan reklamlar, bir ürüne karşı talebi artırabilmek için fiyat, ürün kalitesi gibi değişkenlerin yanında halkın din, inanç, gelenek gibi değerlerle olan ilişkisini de hedef almaktadır. Bu çalışmada da reklamlarda kültüre ait unsurların nasıl kullanıldığı, bu tür reklamların toplum üzerindeki etkileri ve bu etkilerin doğurduğu sonuçlar Kent’in dinî bayramlar döneminde televizyonda yayınlanan reklam filmi ele alınarak incelenecektir.
       
      Mass communication tools which use tradition have been transformed into a cultural industry and the values belonging to culture have been materialized. One of the communication systems in which values such as cultural motifs, rituals and traditions are used is advertising. Advertisements, which are a fact of modern industrial society, target the relationship between traditions, beliefs, religion and other values alongside other variables like product price and quality in order to increase the demand for a product. In this article, how cultural factors are used, what type of effects these advertisements have on society and by taking Kent's advertisement which is broadcast in the Bayram periods, and the result of these effects will be analyzed.
      Keywords
      Advertisement
      Bayram
      Industrial culture
      Merchandise
      Ritual
      Tradition
      Meta
      Ritüel
      Reklam
      Kültür endüstrisi
      Bayram
      Gelenek
      Permalink
      http://hdl.handle.net/11693/23635
      Collections
      • Department of Turkish Literature 270
      Show full item record

      Browse

      All of BUIRCommunities & CollectionsTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartmentsThis CollectionTitlesAuthorsAdvisorsBy Issue DateKeywordsTypeDepartments

      My Account

      Login

      Statistics

      View Usage StatisticsView Google Analytics Statistics

      Bilkent University

      If you have trouble accessing this page and need to request an alternate format, contact the site administrator. Phone: (312) 290 1771
      © Bilkent University - Library IT

      Contact Us | Send Feedback | Off-Campus Access | Admin | Privacy