Onuncu sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişme kavramları ile ilgili teorik ve uygulama bilgilerinin karşılaştırılması
Author
Demircioğlu, H.
Demircioğlu, G.
Ayas, Alipaşa
Kongur, S.
Date
2012Source Title
Journal of Turkish Science Education
Print ISSN
1304-6020
Publisher
Ekip Ltd. Sti.
Volume
9
Issue
1
Pages
162 - 181
Language
Turkish
Type
ArticleItem Usage Stats
182
views
views
133
downloads
downloads
Abstract
Kimya kavramlarının hemen hepsi, mikroskobik yapısından dolayı oldukça fazla soyut düşünme
gerektirmektedir. Bu durum kimya kavramlarının anlamlı bir şekilde öğrenilmesini zorlaştırmakta,
öğrencileri ezbere öğrenmeye yönlendirmektedir. Bu çalışmada 10. sınıf öğrencilerinin “Fiziksel ve
Kimyasal Değişme” kavramları hakkındaki teorik ve uygulama bilgileri karşılaştırılmış, sahip
oldukları alternatif kavramlar belirlenmiştir. Çalışmaya İstanbul Ümraniye Lisesi’nde öğrenim gören
128 10. sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrencilere 22 sorudan oluşan bir test uygulanmış ve örneklemden
seçilen 12 öğrenciyle yarı-yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin
çalışılan kavramlarla ilgili yeterli anlamalara sahip olmadıkları ve alternatif kavramlar taşıdıkları
tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin teorik sorularda daha başarılı oldukları ve aradaki başarı farkının
istatistiksel olarak da anlamlı olduğu belirlenmiştir. Anlamlı öğrenmenin gerçekleşebilmesi için,
öğrencilerin teorik bilgileri ile uygulama bilgilerinin ve becerilerinin birlikte ele alınması
önerilmektedir. Kimyanın temel kavramları ile ilgili öğrencilerin anlamalarını arttırmak için, yeni
kavramlar verilmeden önce öğrencilerin kavramlar hakkındaki ön bilgilerinin, alternatif kavramlarının
belirlenmesi ve öğretimin buna göre planlanması gerekmektedir.