Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması
Author
Karslı, F.
Ayas, Alipaşa
Date
2013Source Title
Journal of Turkish Science Education
Print ISSN
1304-6020
Publisher
Ekip Ltd. Sti.
Volume
10
Issue
2
Pages
66 - 84
Language
Turkish
Type
ArticleItem Usage Stats
547
views
views
445
downloads
downloads
Abstract
Bu çalışmada, fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini ölçmeye
yönelik, geçerliği ve güvenirliği sağlanmış çoklu formda bilimsel süreç becerileri testi (BİSBET)
geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla ölçülecek davranışın niteliği dikkate alınarak, son zamanlarda
program geliştirmeciler tarafından da öngörülen ölçme-değerlendirme tekniklerine uygun, 25’i çoktan
seçmeli ve 11’i açık uçlu yapıda olmak üzere toplam 36 maddeden oluşan test geliştirilmiştir. Toplam
197 fen ve teknoloji dersi öğretmen adayına uygulanan testin geçerlik, güvenirlik çalışmaları ve
madde analizleri yapılmıştır. Bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik geliştirilen testin kapsam
geçerliğine kanıt sağlamak için uzman görüşlerine, yapı geçerliğine kanıt sağlamak için ise hipotez
testi yöntemine başvurulmuştur. Testin güvenirliği; çoktan seçmeli test maddeleri için iç tutarlılık
analizi yöntemi ile açık uçlu test maddeleri için ise iç tutarlılık ve gözlemciler arası tutarlılık
yöntemleri ile sağlanmıştır. Testin geçerlik, güvenirlik ve madde analizi sonuçlarına göre BİSBET’in
fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının BSB’lerinin ölçülmesi amacıyla kullanılabilecek, geçerliği
ve güvenirliği sağlanmış bir test olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this study is to develop and validate a Test of Scientific Process Skills in Multiple Format (TSPSMF) to be useful to measure developmental level of science teacher candidates’ SPS in Science and Technology. The sample of this research are composed of 197 science teacher candidates trained in Elementary Science Education Department of two universities namely Karadeniz Technical (first pilot study; N=87) and Giresun Universities (second pilot study; N=110) in the fall term of 2010-2011.
Keywords
Bilimsel süreç becerileriTest geliştirme
Geçerlik
Güvenirlik
Reliability
Scientific process skills
Test development
Validity