How changes in higher education impacted social-economic situation in Turkey after 1950s
Date
2023Publisher
Bilkent University
Language
English
Type
Student ProjectItem Usage Stats
35
views
views
5
downloads
downloads
Series
Kaaz Gazne, HIST 209-2 (2022-2023 Fall);2
Abstract
Turkey’s higher education system lacked crucial components prior to the 1950s. There
were only three universities in the entire country, and they were all in Istanbul or Ankara. The
government-owned enterprises at the time dominated the entire market, which did not aid
Turkey’s economic condition. A country’s labor force must be educated if it is to enjoy social
and economic prosperity, hence the Turkish government had to increase the capacity of its
educational institutions. Because of the country’s expanding population, rising number of high
school graduates, and overall societal growth, the government was compelled to give education
priority. Between the 1950s and the early 1990s, Turkey’s social economy saw significant
changes, which had an impact on its social economy positively to an extent.
Key-Words: Higher Education, Labor Force, Population, Economy, Employment Türkiye’nin yüksek öğretim sistemi 1950’lerden önce önemli bileşenlerden yoksundu.
Bütün ülkede sadece üç üniversite vardı, İstanbul ya da Ankara'daydı. O zamanlar devlete ait
işletmeler tüm pazara hakimdi ve bu da Türkiye’nin ekonomik gelişimine yardımcı olmadı. Bir
ülkenin sosyal ve ekonomik refahı için iş gücünün eğitimli olması gerekir, bu nedenle Türk
hükümeti eğitim kurumlarının kapasitesini arttırma yoluna gitti. Ülkenin artan nüfusu, artan
lise mezunu sayısı ve genel toplumsal büyüme nedeniyle, hükümet eğitime öncelik vermek
zorunda kaldı. 1950’ler ile 1990 ların başları arasında, Türkiye’nin sosyal ekonomisi, önemli
değişikliklerden olumlu yönde etkilendi.
Keywords
Higher educationLabor force
Population
Economy
Employment
Yüksek öğrenim
İşgücü
Nüfus
Ekonomi
İstihdam
Permalink
http://hdl.handle.net/11693/112279Collections
- History of Turkey 4307