Kamudan özele geçişte Tansaş örneği
Date
2022Publisher
Bilkent University
Language
Turkish
Type
Student ProjectItem Usage Stats
9
views
views
0
downloads
downloads
Series
Onuralp Çakır, HIST200-21 (2022-2023 Fall);3
Abstract
Bu çalışma Tansa olarak kurulan Tansaş’ın kurumsal tarihini, kuruluşundan itibaren özelleştirilmesine kadar geçen süre zarfında incelemiş ve kurumun toplumsal yaşama etkisini araştırmıştır. 1970’lerdeki enflasyonist ortamda halkın zaruri besinlere ulaşamamasına çözüm
olarak İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından Tansaş’ın temelleri atılmıştır. Uzun bir dönem
benzer bir politika ile işleyen Tansaş, ülkedeki değişen ekonomik anlayışla beraber zamanla
önceki çizgisini terk ederek farklı tüketici kesimlerine yönelik hizmet vermeye başlamıştır.
Temel ihtiyaçları rakiplerine göre önemli bir farkla daha ucuza satması ile aktif olarak bulunduğu Ege bölgesinde halkın ekonomik krizden etkilenmesini engellemiştir ve ucuz fiyat politikaları ile piyasayı düzenlemiştir. Ayrıca, şirketin hizmeti boyunca tüketici alışkanlıklarında belirgin bir
değişim olmuştur. Bu araştırmada Tansaş’ın kurumsal tarihini ortaya koyabilmek için çeşitli
literatür kaynaklarından, Tansaş’ın toplumsal etkisini anlayabilmek için bölgesel ve ulusal
gazetelere yansımış haberlere başvuruldu. Uzun yıllar boyunca Tansaş’ın genel müdürlüğünü
yapmış Bülent Sezen ve ilgili dönemde iki kere İzmir Büyükşehir başkanı olan Burhan Özfatura
ile yapılan röportajlar, kurumun iç yapısını ve geçirdiği dönüşümü anlamlandırabilmek için
önemli kaynaklar olmuştur. Ayrıca, Tansaş’ın başarısının nedenlerini anlamlandırabilmek için
Michael Porter’ın değer zinciri analizi ile faaliyet bazında inceleme yapılmıştır. Bu çalışmanın
sonunda dönemin ekonomik şartları göz önüne alındığında Tansaş girişiminin gerekli olduğu ve
halkın temel ihtiyaçlarını karşıladığı görülmüştür. The purpose of this paper is to investigate the corporate history of Tansaş from its early
establishment Tansa to its full privatization and its social effects on the population. In the 1970s,
public authorities in Izmir lay the foundations of Tansaş as a solution to soaring inflation and
lack of purchasing power to purchase necessary items. For a long time, Tansaş followed the same
policies in the beginning, but with paradigm changes in economic policies in the state and
changes in ownership, Tansaş’s policies changed, and the targeted audience started to shift
towards the more wealthier. Less relative price increases in necessary items moderated the
economic burden, especially for the people of the Aegean region where Tansaş was more
effective. And forced other competitors to keep up with their prices. In the span of Tansaş’s
operations, Tansaş changed people's consumption practices. In the research, diverse sources
about the topic are scanned to expose the corporate history of Tansaş, and to find the social
effects of Tansaş, news in local and national newspapers are used. Complementary to all the
sources used, two interviews are conducted with former general manager Bülent Sezen and with
former Izmir Mayor Burhan Özfatura. Also, to understand the reasons behind the success of
Tansaş, individual aspects of Tansaş are investigated with value chain analysis by Michael Porter.
At the end of the research, the enterprise was necessary and became successful considering the
economic circumstances in that period.
Keywords
ÖzelleştirmeBesin tedariği
Zincir market
Tansaş
Tüketim
Alım gücü
Privatization
Tansaş
Consumption
Purchasing power
Food supply
Market chain
Permalink
http://hdl.handle.net/11693/112264Collections
- History of Turkey 4307