Bilsem'lerin kuruluşu ve Necate Baykoç'un hayatı
Date
2023Publisher
Bilkent University
Language
English
Type
Student ProjectItem Usage Stats
11
views
views
0
downloads
downloads
Series
İbrahim Mert Öztürk, HIST 200-2 (2022-2023 Fall);7
Abstract
Herhangi bir alanda doğal yeteneği veya yüksek genel zekâsı olan çocuklara üstün yetenekli
çocuk denir. Bu çocukların yeteneklerinin açığa çıkabilmesi için özel eğitim almaları gerekir.
Bundan ötürü birçok ülke, birçok özel yetenekli eğitim kurumu açmıştır. Türkiye Cumhuriyeti
kurulduğunda özel yetenekli çocukların eğitimi için tasarlanan Köy Enstitüleri ve Fen Liseleri
gibi kuruluşlar çeşitli sosyolojik ve ekonomik nedenlerle başarısız oldu. İlerleyen yıllarda
Türk Profesör Necate Baykoç, Türkiye'de özel yetenekli çocukların eğitimine yönelik başarılı
bir proje olan BİLSEM'i ortaya çıkardı. BİLSEM, 1995 yılında beş şehirde pilot bir proje
olarak başladı ve 2023 yılına kadar tüm ülkeye yayıldı. 2023 itibariyle Türkiye genelinde 355
BİLSEM bulunmaktadır. Baykoç, kendini eğitimdeki fırsat eşitsizliklerini azaltmaya adamış
ve çocuk gelişimi alanındaki çalışmalarıyla tanınmıştır. Eleştirilere ve zorluklara rağmen
BİLSEM, Türkiye tarihinde özel yetenekli bireylerin eğitimine yönelik en başarılı ve
sürdürülebilir model olarak kendine yer edinmiştir. A gifted child is a child who has a natural talent or ability in a specific area or a high
level of general intelligence. As such to make use of their abilities to the best, they have to
take special education that is geared towards them. This has been the case for many millennia
as many nations around the world used many different methods to educate these groups of
children. When The Republic of Turkey was established, such an institution was lacking and
the attempts to create one failed for many sociological and economic reasons. However,
success was finally found with the declaration of BİLSEM. Necate Baykoç, Turkish professor
and founder of BİLSEM, a successful project aimed at providing education for gifted children
in Turkey. BİLSEM, or Science and Art Centers, began as a pilot project in five cities in 1995
and has since expanded to cover the entire country, with 355 centers as of 2023. Baykoç has
been committed to addressing inequalities in education and has been recognized for his
contributions in the field of child development. Despite facing criticism and challenges,
BİLSEM has established itself as the most successful and sustainable model for the education
of gifted individuals in Turkish history.
Keywords
EğitimNecate Baykoç
Bilsem
Üstün yetenekli çocuklar
Türk tarihinde üstün yetenekliler eğitimi
Education
Necate Baykoç
Gifted children
History of gifted children education in Turkey
Permalink
http://hdl.handle.net/11693/112256Collections
- History of Turkey 4307