Koç Özel Lisesi’nin kuruluşu ve Türk eğitimindeki yeri
Date
2022Publisher
Bilkent University
Language
Turkish
Type
Student ProjectItem Usage Stats
8
views
views
0
downloads
downloads
Series
Atakan Yılmaz HIST200-18 (2022-2023 Fall);4
Abstract
Vehbi Koç Vakfı Koç Özel Lisesi 1988 yılında kurulmuştur. Suna Kıraç ve Vehbi
Koç’un destekleriyle kurulan okulun, yabancı dilde eğitim sunan bir Türk okulu olması
amaçlanmıştır. 1994 yılında Uluslararası Bakalorya programının uygulanmaya başlanmasıyla
bu programı Türkiye’ye tanıtan kurum olmuştur. Bu araştırmada Vehbi Koç Vakfı Koç Özel
Lisesinin kuruluş dönemi incelenmiştir. Çalışmada Suna Kıraç’ın anılarından, kuruluş
hakkında dönemin gazete haberlerinden ve kurumun kuruluşunun 20. yılının anısına basılmış
bir kitaptan yararlanılmıştır. Ayrıca araştırma sırasında okulun günümüz müdürü ve mezunlar
derneği başkanıyla röportaj yapılmıştır. Röportaj sırasında okulun ilk yıllarında idari ve
akademik kadronun kuruluşuna ve okulun eğitim sisteminin öğrencilere kültürel etkisine
değinilmiştir. Bu çalışmayla Koç Özel Lisesinin kuruluşunun ve Türk eğitim sistemine
getirdiği yeniliklerin daha iyi anlaşılması amaçlanmıştır. Vehbi Koç Vakfı Koç Özel Lisesi (The Koç School) is a private high school under the
Turkish National Ministry of Education, being established in 1988. The school, which was
established with the support of Suna Kıraç and Vehbi Koç, was aimed to be a Turkish high
school providing a bilingual education to its students. The school introduced the International
Baccalaureate program to Turkey with the program starting to be applied in 1994. The Koç
School’s establishment period has been examined in this study. The memorials of Suna Kıraç,
contemporary newspaper articles and a book released to celebrate the 20th year of the
school’s founding were used during the research process. Interviews with the school’s current
principal and the head of the alumni association were also conducted during the process. The
school’s administrative and academic personnel selection process and the school’s education
system’s cultural impact were among the topics discussed in the mentioned interviews. The
aim of this study is to provide a better understanding of the Koç School’s founding and the
innovations it introduced to the Turkish curriculum.
Keywords
Koç Özel LisesiEğitim
Vehbi Koç Vakfı
İki dilli eğitim
The Koç School
The Vehbi Koç Foundation
Bilingual education
Permalink
http://hdl.handle.net/11693/112250Collections
- History of Turkey 4307