dc.contributor.author | Paçacı, Muhammed Elber | |
dc.contributor.author | Çetintaş, Muhammed | |
dc.contributor.author | Ok, Ahmet Berke | |
dc.contributor.author | Öz, Dicle Sezen | |
dc.contributor.author | Neftçi, Aslı | |
dc.date.accessioned | 2023-03-09T06:18:33Z | |
dc.date.available | 2023-03-09T06:18:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11693/112170 | |
dc.description | This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University. | en_US |
dc.description | The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards. | en_US |
dc.description | Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2022. | en_US |
dc.description | Includes bibliographical references (pages 17-18). | en_US |
dc.description.abstract | İstanbul’un Karaköy semtinde bulunan Neve Şalom Sinagogu 25 Mart 1951 tarihinde
Türkiye Yahudi cemaatinin emeklerinin bir ürünü olarak açılmış ve uzun yıllar boyunca, Edirne
Sinagogu 2015 yılında tekrar ibadete açılana kadar, Türkiye’nin en büyük sinagogu olma özelliğini
elinde bulundurmuştur. Şu an ise İstanbul’un kapasitesi en yüksek sinagogudur. Sinagog, hem
tarihi hem de sosyal açıdan İstanbul’da merkezi bir konumda bulunmasından mütevellit Türkiye
Yahudileri cemaatinin gözünde önemli bir konuma sahiptir. Osmanlı İmparatorluğu dönemine
kadar giden Türk-Yahudi bağları 2. Beyazıt ve Kanuni Sultan Süleyman’ın hükümdarlıkları
altında serpilmiş ve güçlenmiştir. Bu dönemlerde İstanbul’a göç eden Yahudiler ise yüzyıllardır,
bir azınlık olmalarına rağmen, şehrin ayrılmaz bir parçası olmuş ve Neve Şalom Sinagogu gibi
onlarca eseri Türkiye kültür hazinesine kazandırmışlardır. Bu araştırmada bir kültürel miras olarak
Neve Şalom’un ve Türkiye Yahudilerinin tarihçesi, sinagogun mimarisi, dini ve sosyal açıdan
kullanım amaçları ve son olarak da hem Türkiye hem de Yahudilerin tarihinde kara bir leke olarak
yerini almış 1986 ve 2003 yıllarında yaşanan ve onlarca Yahudi ve Müslüman vatandaşın hayatını
kaybetmesine sebebiyet veren esef verici terör saldırıları incelenmiştir. Çalışma sırasında Türk
Yahudileri tarihine ilişkin yazılmış kitaplardan, makalelerden, dönemin gazetelerinden ve
kendileri de Türkiye Yahudilerinden olan Yusuf Besalel ve 500. Yıl Türk Musevileri Müzesi
Müdürü Nisya İsman Allovi ile yapılan röportajlardan yararlanılmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | Neve Şalom Synagogue located in Karaköy district of İstabul and built on March 25, 1951
is a product of efforts exerted by Türkiye Jewish Society. The synagogue has been the biggest in
capacity in İstanbul and it was the largest Jewish structure in Türkiye for a long time until the
Edirne Synagogue reopens its doors in 2015. Given its significant and pivotal location in İstanbul,
the synagogue occupies a crucial place in the hearts of Jews in terms of both historical and social
importance. The well-vested strings between Turks and Jews dates back to Imperial times.
Especially under the reign of Bezayıd II and Süleyman the Magnificent, Jews were backed against
the atrocities of the Inquisition. In the wake of these initial steps, relations thrived and
strengthened. Jewish immigrants, who drained out of Europe, found their place in İstanbul under
Ottoman rule and despite being a minority, they have become one of the inextricable and integral
parts of the city by adding up tens of new cultural heritages. This particular research looks into the
Neve Şalom Synagogue as a cultural heritage and scrutinizes its history, architecture, its use as a
social and religious site and finally the terrorist attacks happened in 1986 and 2003 that killed tens
of Muslim and Jewish citizens. During the research, books, articles, news dating back to attacks to
the synagogue and two oral sources were utilized. These sources include interviews with Jewish
journalist and writer Yusuf Besalel, and Nisya İsman Allovi the director of the Quincentennal
Foundation Museum of Turkish Jews. | en_US |
dc.description.statementofresponsibility | by Ayşenur Dağlı. | en_US |
dc.format.extent | 18 pages. | en_US |
dc.language.iso | Turkish | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Ayşenur Dağlı, HIST200-5 (2022-2023 Fall);8 | |
dc.rights | Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike | en_US |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | en_US |
dc.subject | Neve Şalom | en_US |
dc.subject | Sinagog | en_US |
dc.subject | Türkiye Yahudileri, | en_US |
dc.subject | 986 Sinagog Saldırısı | en_US |
dc.subject | 2003 Sinagog Saldırısı | en_US |
dc.subject | Synagogue | en_US |
dc.subject | Turkish Jews | en_US |
dc.subject | 1986 terrorist attack to the synagogue | en_US |
dc.subject | 2003 terrorist attack to the synagogue | en_US |
dc.title | Karaköy’de bir barış vahası: Neve Şalom Sinagogu | en_US |
dc.type | Student Project | en_US |
dc.publisher | Bilkent University | en_US |
dc.identifier.itemid | SPB4122 | |