1960 sonrası Türkiye’de üstün yetenekli çocukların eğitimi
Date
Editor(s)
Advisor
Supervisor
Co-Advisor
Co-Supervisor
Instructor
BUIR Usage Stats
views
downloads
Series
Abstract
Üstün zekâ ve üstün yetenek kavramları genel kanının aksine birbirinden ayrı kavramlardır. Zekâ, problem çözme kapasitesi iken; yetenek bir şeyleri anlama ya da yapabilmebecerisidir. Türkiye’de ise 1940’lı yıllardan başlayarak günümüze kadar olan süreçte üstünyetenekli çocukların eğitimi adına birçok gelişme olmuştur. Bu gelişmelerden ilki Ulusal Bireysel Zeka Testinin geliştirilmesidir. Ardından, gelişmeleri fen ve matematik alanındaüstün yetenekli çocukları eğitmeyi amaçlayan ilk Fen Lisesinin kurulması takip etmiştir. Sonraki yıllarda ise güzel sanatlar alanına yönelinmiştir. Bu araştırmada yaklaşık 60yıllıkbir süreçte üstün yetenekli çocukların (ÜYÇ) eğitimi birinci ve ikinci kaynaklar ışığındaincelenmiştir.
The terms superior intelligence and superior talent are actually different fromeachother contrary to how they are known to have the same definition. While intelligence has themeaning of solving problems, talent is used for understanding and being able to act uponthings. Many advancements in the education of gifted children took place in Turkeystarting from the 1940’s to our present day. The first implementation that was done was theNational Individual Intelligence test. Afterwards came the establishment of the first sciencehighschools that aimed to focus on the education of gifted children in the areas of scienceand mathematics. The following years had a propensity to work on fine arts. Inthisresearch we examined the 60 year process of the education of gifted children throughfirst and second hand sources.