1960 sonrası Türkiye’de üstün yetenekli çocukların eğitimi

Date

2021

Editor(s)

Advisor

Supervisor

Co-Advisor

Co-Supervisor

Instructor

BUIR Usage Stats
17
views
5
downloads

Series

Abdürrahim Özer, HIST200-19 (2021-2022 Spring);9

Abstract

Üstün zekâ ve üstün yetenek kavramları genel kanının aksine birbirinden ayrı kavramlardır. Zekâ, problem çözme kapasitesi iken; yetenek bir şeyleri anlama ya da yapabilmebecerisidir. Türkiye’de ise 1940’lı yıllardan başlayarak günümüze kadar olan süreçte üstünyetenekli çocukların eğitimi adına birçok gelişme olmuştur. Bu gelişmelerden ilki Ulusal Bireysel Zeka Testinin geliştirilmesidir. Ardından, gelişmeleri fen ve matematik alanındaüstün yetenekli çocukları eğitmeyi amaçlayan ilk Fen Lisesinin kurulması takip etmiştir. Sonraki yıllarda ise güzel sanatlar alanına yönelinmiştir. Bu araştırmada yaklaşık 60yıllıkbir süreçte üstün yetenekli çocukların (ÜYÇ) eğitimi birinci ve ikinci kaynaklar ışığındaincelenmiştir.


The terms superior intelligence and superior talent are actually different fromeachother contrary to how they are known to have the same definition. While intelligence has themeaning of solving problems, talent is used for understanding and being able to act uponthings. Many advancements in the education of gifted children took place in Turkeystarting from the 1940’s to our present day. The first implementation that was done was theNational Individual Intelligence test. Afterwards came the establishment of the first sciencehighschools that aimed to focus on the education of gifted children in the areas of scienceand mathematics. The following years had a propensity to work on fine arts. Inthisresearch we examined the 60 year process of the education of gifted children throughfirst and second hand sources.

Source Title

Publisher

Bilkent University

Course

Other identifiers

Book Title

Degree Discipline

Degree Level

Degree Name

Citation

Published Version (Please cite this version)

Language

Turkish