Browsing by Subject "Woman"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted 1960-1980 boşanma avukatlarının anlatımıyla İstanbul'da aile kurumu(Bilkent University, 2019) Yıldız, Berk; Özden, Esin; Yazıcı, İrem; Akdağ, NadideBu çalışmada, boşanma avukatlarının sunduğu perspektiflerden yararlanılarak 1960 – 1980 arası İstanbul’daki aile kurumu kavramsal ve hukuksal olarak açıklanmış olup sosyal sınıflar göz önüne alınarak boşanma olgusu üzerine araştırma yapılmıştır. Boşanma olgusu araştırılırken boşanma sebepleri ve yirmi senelik süreçte değişen kadın anlayışı arasındaki korelasyon dikkate alınmıştır.Item Restricted 1960-1980 yılları arasında Türkiye'de siyasi ve sosyal yaşamda kadın olmak: Fatma Feriha Öztürk(Bilkent University, 2020) Taşlıçay, Elif Sıla; Baysar, Zeynep; Yörük, Ceren; Günaydın, Ekin; Güneri, İlkim BaharFatma Feriha Öztürk, 1960-1980 Türkiye'sinin siyasi ve sosyal hayatında önemli birçok rol almış aktivist ve siyasetçidir. Bu makale, Fatma Feriha Öztürk'ün hayatını ve kendisiyle yapılan röportajda bahsettiği anılarını temel alarak bu dönemde siyasi ve sosyal alanlarda aktif bir kadın figür olmayı inceleyecektir. Türkiye'de zaman içinde gelişen ve değişen kadın algısına genel bir bakışla başlayan inceleme, Öztürk'ün çocukluğundan itibaren hayatı, izlenimleri, özel ve kamusal alandaki çalışmaları, görevleri ve başarıları ile devam edecektir. Cumhuriyet Halk Partisi'ndeki siyasal görevlerinin yanında, Türk Kadınlar Birliği ve kadınları desteklemeye dair olan çalışmaları ve düşüncelerine yer verilecektir.Item Open Access American cinema and popular representations of women in early Republican Turkey(Bilkent University, 2013) Karabağ, MüzeyyenThis thesis focuses on the relationship between American cinema and Turkish woman in the 1930s. Along with political reforms, there were cultural transformations in the society in the 1930s in Turkey. One of the dimension of it was movies. It was the American movies which dominated the Turkish screens in the 1930s. I aim to show that American movies and the Turkish movie fan magazines Holivut, Holivut İstanbul Magazin, Yıldız contributed in depicting a new type of woman which represented a role model for Turkish women; through this American cinema discourse, American cinema stars were promoted as a role model for women in terms of beauty, sports, personality traits, gender relations and consumerism. Current historiography focuses on the Americanization of Turkish popular culture and underlining cultural influence of America in the 1940s, especially after Marshall Plan. Examining influence of American movies, American cinema stars, the movie fan magazines Holivut, Holivut İstanbul Magazin, Yıldız, the Turkish press' construction of women in the 1930s, I argue that Turkish popular culture was already becoming Americanized before the Marshall plan. This thesis also explores the discourse of Turkish movie fan magazines construction of women and compare it with "the ideal woman image" presented by Kemalist ideology.Item Restricted Anayasa Mahkemesi son kadın üyesi: Zehra Ayla Perktaş(Bilkent University, 2020) Yılmaz, Melih Berk; Saltan, Yusuf; Çoban, Onur; Türkölmez, Emir; Kuk, Beyza BuseTürk Medeni Kanunu ile ivmelenen toplumsal çağdaşlaşma süreci ile birlikte kadının sosyoekonomik anlamda, iş hayatındaki yerinin gelişimi araştırılmaya değer bir başlıktır. Bu tez kapsamında; üst düzey kadın hâkimlerden biri olan Ayla Perktaş ile ilgili belgelerden, yayınlardan ve kendisi ile yapılan röportajdan elde edilen hatıra ve görüşlerden yararlanılmıştır. Perktaş’ın özel hayatı ve mesleki geçmişi temel alınarak Türk adalet sisteminde tarihsel açıdan kadının yeri araştırılmıştır. Anayasa Mahkemesi üyeliğine kadar yükselen Ayla Perktaş’ın kariyer basamaklarında bir kadın olarak karşılaştığı zorluklar ve davalara bir kadın hâkim olarak bakışı ve kararları incelenmiştir. Ayla Perktaş örneğinden hareketle Türk yargısında kadın hâkim oranları ve etkinliğinin yıllar içerisinde gelişimi, uluslararası yargı sistemleri ile karşılaştırılarak değerlendirildiğinde, bu sürecin oldukça zorlu ve çalkantılı olduğu görülmektedir. Bu araştırma sonucuna göre, kadınlar için toplumsal gelişim ve eşitliğin elde edilmesinin uzun, mücadele ve özveri gerektiren bir süreç olduğu görülmektedir.Item Restricted Cafemiz’den Bigchefs’e bir girişimcilik öyküsü: Gamze Cizreli(Bilkent University, 2021) Elaldı, Roza; Toklu, Özgenur; Balcı, Derya; İpekli, Can YamanDiyarbakırlı bir ailenin kızı olan kadın girişimci Gamze Cizreli, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra kısa bir süreliğine özel sektörde çalıştı. Yeme-içme sektörüne olan ilgisi, onu Arjantin Caddesi’ndeki ilk kafe olan Cafemiz’i, ardından da dünya markası olan BigChefs’i açmaya itti. Bu araştırmada, Gamze Cizreli’nin girişimcilik sürecini anlatan gazete haberlerinden, kendisi ile yapılan röportajlardan yararlanılarak özel hayatı ve girişimci olma hikayesi anlatıldı. Gamze Cizreli, sadece girişimci olmak isteyen insanlar açısından değil, kadın olarak iş dünyasında yer edinmek isteyen kız çocuklarına ve başarısızlık karşısında umutsuzluğa kapılmış kişilere ilham kaynağıdır. Bu bağlamda hayatı ve girişimcilik hikayesi önem taşımaktadır.Item Open Access Divan edebiyatında aşk, kadın kahramanlar ve kıyafet değiştirme motifi(Acta Turcica, 2012) Tezcan, N.Şairin öz yaşam öyküsü ile paralelleşenler olsun veya olmasın, kadının toplumsal alanda tabu olması karşısında gazellerdeki homoerotik ton toplumsal kabul görmüştür. Buna karşılık divanlardaki gazellerde bulamadığımız kadın, aşk mesnevilerinde karşımıza çıkar. Konusu başka bir kahramanın aşk hikâyesi, yani şairin “ben”inden soyutlanmış bir aşk hikâyesi olan aşk mesnevilerinde kadının / kadın sevgilinin açıkça yer aldığını görürüz. Kıyafet değiştirme, kadın kahramanın önüne çıkan toplumsal engelleri aşmada başvurduğu önemli bir motiftir. Başka bir ifade ile kadın doğada arslan öldürüp, düşmanlarla savaşacak denli güçlü olmakla birlikte, toplumsal alanda gücünü göstermek için kıyafet değiştirmek zorundadır.Item Open Access Farklı kültürel ortamlarda üretilen anlatılarda kadın algısı(Geleneksel Yayıncılık Eğitim San. Tic. Ltd. Şti., 2010) Tüzin, DeryaHalk anlatılarının farklı kültürel ortamlarda üretilmesi kadın algısını değiştirir mi sorusundan hareketle yapılan bu çalışmada, Leyla ile Mecnun hikâyesi araştırma nesnesi olarak ele alınmıştır. Leyla ile Mecnun anlatısının farklı biçimlerde yeniden üretilerek iki farklı ortamda, farklı kültür ve eğitim düzeylerindeki topluluklara anlatılması ya da okunması sırasında başta Leyla olmak üzere anlatılardaki kadınların eril söylemde nasıl şekillendikleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Halk anlatısı olarak kahvehanelerde, köy odalarında anlatılan Leylâ ile Mecnun hikâyesi ile eğitimli üst tabakaya hitap eden Leylâ ve Mecnun mesnevisinin karşılaştırıldığı bu çalışmada kadına bakışın farklı ortamlarda gösterdiği aynılığın nedenlerine değinilmiştir. İki kahramanın aşk ilişkisine odaklanarak üretilen bu anlatılarda her ne kadar kadın (Leylâ) ve erkek (Mecnun) ön planda ve diğer tüm karakterler ikincil konumda olsa da, hikâyeyi şekillendirenin erkek karakter olduğu görülür. Hem mesnevide hem de halk anlatısında Leylâ arzu nesnesi olarak karşımıza çıkar. İki anlatı arasındaki bu ve benzeri koşutluklar icra ortamlarındaki farklılıkların kadın algısı söz konusu olduğunda önemli değişimler yaratmadığını göstermektedir.Item Open Access Füruzan'ın öykülerinde anne-kız ilişkisi(Bilkent University, 2007) Şafak, BurcuWhen examined in a wide perspective, one of the prominent novelists of the contemporary Turkish literature, Füruzan (born 1932) usually used child characters –especially girls- in her novels and stories as the narrator and woman characters are plotted with similar characteristics between them. Whether she is a girl or an adult woman, the narrator’s relation with her mother is important in all twenty stories in the books Parasız Yatılı, Kuşatma, Benim Sinemalarım, Gül Mevsimidir, Gecenin Öteki Yüzü and Sevda Dolu Bir Yaz, whicle this thesis focuses. In these stories, the child or the mother come out with the emotion of deprivation in hard economical situations. In this thesis, mother - daughter relationship, desire to reach a better social status and simulacrums used to tell that, deprivation, function of the man in woman’s life will be examined in Füruzan’s stories and the dynamic which these subjects are plotted around will be illustrated. If the story characters are examined in the socialist feminism theory context, woman characters experience autonomous identity decision problems and the decision processes are sculpted by emotion of deprivation and characteristics of mother - daughter relations are affected by this emotion also.Item Restricted Geçmişten günümüze Türk Medeni Hukuku'nda kadın statüsü(Bilkent University, 2018) Akçay, Serdar; Arıcı, Cemali; Kasap, Beril; Özcan, Can Sarp; Özyapı, Sena19. yüzyılın sonlarına gelindiğinde Osmanlı Devleti birçok alanda olduğu gibi kadın hakları konusunda da Batılı devletlerin gerisindeydi. şeriat hukukunun uygulandığı ülkede kadın adeta ikinci sınıf vatandaş konumundaydı. Osmanlı’nın en kapsamlı medeni hukuk kodifikasyonu olan Mecelle bu alanda yapılan ilk değişikliklerdendi. İsviçre’den iktisap edilen ve 1926 yılında yürürlüğe giren Türk Kanun-u Medeni’si ise Türkiye’de kadın hakları bakımından en köklü değişimi ifade ediyordu. Döneminde halkın gerçekleğinin ilerisinde olan bu kanuna toplumun adapte olması zaman aldı. 1990’lara yaklaşıldığında ise artık karışımızda sosyal şartların gerisinde kalmış bir kanun bulunmaktaydı. çağın gereklerine uygun olarak kanunun değiştirilmesi yönündeki talepler her geçen yıl artmaktaydı. Bu süreçte kadın hakları aktivistleri, sivil toplum kuruluşları ve halk aktif bir mücadele verdi. 1 Ocak 2002 tarihinde yürürlüğe giren yeni Türk Medeni Kanunu kadın hakları bakımından önemli değişiklikler getirdi. Bu projede Mecelle’den günümüze kadar geçen zamanda Türk medeni hukukunda kadının statüsünün nasıl bir gelişme izlediği incelenmektedir.Item Restricted Haksızlığa boyun eğmeyi reddetmiş feminist bir önder: Halime Güner(Bilkent University, 2021) Kılıç, Defne Yaz; Demirboğa, Doğa; Karaslan, Efe Deniz; Keçeli, Melike; Hoşcan, MelisHalime Güner 10 Şubat 1956 tarihinde İzmir Foça’nın Çakmaklı köyünde dünyaya gelmiştir. Çocukluğunda babasının annesine şiddet göstermesi ve babasının ailesiyle ilgilenmemesi onda haksızlığa karşı bir mücadele isteği uyandırmıştır. Gençliğinde İstanbul Kız Lisesinde parasız yatılı okuduğu için statü farkının getirdiği eşitsizliklere maruz kalmıştır. İstanbul Kız Lisesindeki arkadaşlarıyla feminizmle ilgili fikir alışverişleri yapmışlardır. 1980 darbesi, 1975 Dünya Kadın On Yılı Konferansı, 1995 Pekin Dünya Kadın Konferansı gibi olaylarla ve etkinliklerle birlikte feminizmle tanışmış ve örgüt arayışına girmiştir. Bu örgüt arayışının sonucu olarak 1996 yılında Uçan Süpürge Vakfı’nı kurmuştur. Uçan Süpürge Vakfı kurulduğu yıldan itibaren yirmi beş yıldır Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali düzenlemektedir. Halime Güner, yaptığı ve gerçekleştirdiği projeler sonucunda Kanada İnsan Hakları Ödülü’ne layık görülmüştür.Item Restricted Havacılıkta ilk kadın uçuş öğretmenleri(Bilkent University, 2018) Ergüven, Tuğçe Ecem; Budak, Ecem; Mungan, Alp; Selçuk, Mim Ömer Doğa; Şahin, UlaşcanBu araştırmada Türk Havacılık tarihinde önemli bir yere sahip olan uçuş eğitmenliği sektörü üzerine durulmuştur. özellikle bu sektörün öncü kadın mensupları Dilek Ergüven, Emel Arman Karakaş ve Deniz ülke üzerinden incelenen konu, genel anlamda Türk Havacılığı ve pilotaj eğitmenliğini açıklayan kaynaklarla düzenlenmiştir. çalışmada sektördeki cinsiyet dengeleri de irdelenmiş olup, yazılı ve sözlü kaynaklarla ilk Türk kadın uçuş eğitmenleri üzerine bilgiler verilmiştir.Item Open Access The imagery of woman in nineteenth century orientalist photography(Bilkent University, 2010) Vargı, Nimet ElifThis thesis aims to examine the photographic representation of the Eastern women, in nineteenth century. The theoretical framework of this study is based upon the formation of the representation of the “Eastern women” in the context of Orientalist discourse. The emergence of Orientalist studio photography is analyzed with the thematic classifications of the Eastern women in photography. In addition, how the Western subject constitutes himself through the agency of desire in terms of the images of the Eastern women is discussed.Item Restricted Kültürel değerimiz: Dünden bugüne Bünyan Halısı'nın gelişimi, özellikleri ve toplumsal hayata etkisi(Bilkent University, 2018) Tandel, Başak; Salehyan, Aral; Başer, Miray; Aydoğan, Doğa; Cantürk, SatenayBünyan Halısı her ne kadar 3000 yıllık bir geçmişe dayansa da Türk tarihindeki asıl etkileri ilk olarak 17. yüzyıl Osmanlısında görülmeye başlanmıştır. El dokuması halılar özellikle Bünyan bölgesindeki halkın ekonomik olarak geçimini sağlamaya yardımcı olmuş yöresel bir değerdir. Halının halk için bu kadar değerli hale gelmesinde bölgenin sosyokültürel durumu ve coğrafi konumu önemli rol oynamıştır. Halkın erkek nüfusu çalışmak için şehir dışına çıkmak zorunda kaldığında Bünyan halısını dokuyup satmak kadınlar için ev geçindirmek bakımından bir fırsat olmuştur. Bu makalede halının Türk kültüründeki yeri, karakteristik özellikleri, motiflerin anlamı ve kadınların gözünden önemi incelenmiştir.Item Restricted Milli mücadelede kadının yeri ve önemi(Bilkent University, 2020) Türkyılmaz, Berna; Çelebi, Berke; Aydoğan, Görkem; Çiçek, Abdülkadir; Aral, Zeynep YarenBu araştırma Milli Mücadelede kadının yeri ve önemini konu almaktadır. Konuya daha iyi hâkim olabilmek adına Milli Mücadelede kadının yeri ve önemi incelendi. Sözlü kaynak için Milli Mücadele yıllarında büyük değişimlere öncülük eden kadın otobiyografilerinin yazarı ve Çete Ayşe’nin akrabası olan İlknur Bektaş ile görüşme sağlandı. Kurtuluş savaşı sırasında öncülük eden isimler araĢtırmaya dâhil edildi. Bu isimlerin başında gelen Çete Ayşe mercek altına alınarak dönem şartlarında; elde ettiği başarıları, üstlendiği roller ve karşılaştığı zorluklar objektif bir şekilde değerlendirildi. Milli mücadele döneminde kadınların yaptıkları faaliyetler sonucu elde ettikleri başarıların ülkeye etkileri araştırmaya yansıtıldı. Kadınların yaptıkları hareketlerin ne gibi sonuçlar meydana getirdiği tespit edilerek çalışmaya eklendi.Item Open Access Osmanlı şiirinde kadin şairin poetikası : Leylâ Hanım(Bilkent University, 2009) Çulhaoğlu, F. GülşenThis study investigates the gendered poetics of Ottoman Divan poetry, which has for long been acknowledged as a tradition of poetry written in a masculine language, and questions the validity of this prolonged belief. Focusing on Leylâ Hanım, a 19th century female poet, this study examines whether it is true, in agreement with the popular belief, that female poets reproduced the so-called masculine language of Divan poetry and did not produce a poetics of their own, or it is possible to argue the opposite. Based on observations of the female voice/discourse/language in Divan poetry, the study explores Leylâ Hanım’s Divan and asks if there are peculiarities that distinguish Leylâ Hanım from her male contemporaries. The female discourse, in this study, is not an equivalent of the common feminist idea of a female language that aims to conquer the male language to develop a language peculiar to women, but it is identical to passivity. Dualistic pairs with gendered meanings in Divan poetry are examined in this study, in terms of the female hegemony over the male. Using these pairs as a starting point, the traditional masculinity of Divan poetry is then questioned and it is concluded that, contrary to the established belief, we can talk about a female discourse in Divan poetry. Taking into account the hierarchical pair lover-beloved, and considering the hegemony of the beloved over the lover, the passivity in the discourse of the lover is examined. Following these observations, this study delves into the depths of Leylâ Hanım’s Divan and questions if she utilized the traditional mazmuns of Divan poetry so as to produce a female discourse. Leylâ Hanım’s poetry has a female discourse in core, because she uses the established female discourse of male poets which is made ready to her. In some poems, Leylâ Hanım identifies herself with Leila, of the famous couple Leila and Mejnun, trespassing on the domain of the beloved and therefore violating the passive female discourse of the male poets of the Divan poetry, who identified themselves with the position of the lover, but this identification can also be interpreted as an attempt to put an emphasis on the female subject, and to make femininity more salient. Identifying oneself with Mejnun in a framework where female hegemony over the male persists, implies accepting the discourse of passivity (which in this study corresponds to the female language) and identifying with Leila in the same framework, implies an attempt to form “a new female discourse.”Item Open Access The 'other(s)' in the discourse of Kemalist women : "sublime womanhood creates the sublime nation"(Bilkent University, 2002) Doğan, Setenay NilThis study analyzes the ‘other(s)’ in the discourse of Kemalist women through a discourse analysis oi Kadin Gazetesi (1947-1979), a woman magazine published by the Kemalist women. The representation of the inferior and undesii'ed ‘others’ in Kadin Gazetesi will be examined. The thesis also aims to discuss the role of the nationalist and Kemalist discourses in the formation of gender discourse and woman que.stion in Turkey.Item Open Access The perception of women in narratives produced within different cultural environments(2010) Tüzin, D.In this paper I attempt to see whether different versions of folk tales that are read or told in various gatherings have any determining role in perceiving woman gender. My main focus will be on Layla and Majnun. With particular refererence to Leyla, I attempt to discover how perceptions of women are conceptualized by male audience/reader in communities with different cultural and educational backgrounds. Layla and Majnun as narrated in a traditional coffehouse in a small willage is compared to that version of Layla and Majnun which is read and narrated by educated people. I will deal with the underlying causes of noted smilarites that are prevalent within various groups in their perception of women. Even though the folktale revolves around a woman (Layla) and a man (Mejnun) who display profound love for one another, it is the male character who dominates the tale. In both the mesnevi and folk's version of the story, Layla is never more than an object of desire. Such similarities observed in different versions of the tale serve as evidence that versions here and there may considerably differ, but conceptualizaton of woman most often remain the same.Item Open Access Transformation of understanding of 'female beauty' in proverbs(2005) Alp Selvi, R.With modernization, the proverbs undertaking the mission of cultural transfer in the structure of traditional society have undertaken the function of expressing rapidly changing cultural values by maintaining their structural qualificiations.It is seen that women have a significant situation as both object and target mass in modern industrial advertisements. In this article, it will be discussed whether understanding of woman beauty that seen in proverbs, finds its equivalent in modern urban societies or not.".Item Restricted Türk Cerrahi Derneği'nde kadınların pozisyonunun Türk kadınının toplumdaki ve tıptaki yeri üzerinden incelenmesi(Bilkent University, 2020) Çekinel, Beyza; Akman, Emir; Akgül, Ömer Faruk; Demirer, Ömer Yağız Ogeday; Çakır, Yunus EmreBu çalışmada Türk Cerrahi Derneğinde kadın cerrah üye sayısının erkek üye sayısına göre oldukça az olmasının ve 2008'e kadar derneğin hiç kadın başkanının bulunmamasının nedenleri; Türk kadınının, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundan günümüze kadar gelişen Türk Tıp ve Cerrahi Bilimi'ndeki yeri üzerinden araştırılmıştır. Araştırmada sorulan sorular dernekteki cinsiyet eşitsizliğinin, dernek içerisinde bulunan bazı sorunlardan mı yoksa genel olarak Türk Tıp ve Cerrahisi'nde mevcut olan sorunlardan mı kaynaklandığını belirlemeye yöneliktir. Araştırmada Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Genel Cerrahi Ana Bilim Dalı'nda ihtisas yapan ilk kadın hekim olan, Türk Cerrahi Derneğinin kuruluşundan bu yana ikinci kadın ve güncel başkanı olan Profesör Doktor Seher Demirer'in tecrübelerinden ve düşüncelerinden yararlanılmıştır.Item Restricted Türkiye yardım sevenler derneği Zonguldak şubesi(Bilkent University, 2021) Gezer, Begüm Nur; Arslan, İpek; Kerimgil, Busenaz; Güngör, Umay; Karadeniz, BatuhanBu araştırmada Cumhuriyet Dönemi’nde öncelikle çocuklarla kadınların haklarını gözetmeyi savunan Türkiye Yardım Sevenler Derneği Zonguldak Şubesinden bahsetmeyi esas aldık. TYSD 1928’de kurulmuştur, Zonguldak Şubesi ise 1942’de faaliyet göstermeye başlayarak Zonguldak’ta kurulmuştur. Derneğin genel merkezinin şubelere olan etkisi ve katkısı göz önünde bulundurularak Zonguldak Şubesi ile de nasıl bir iletişim ve yardımlaşma kurdukları araştırılıp öğrenilmiştir. Zonguldak Şubesi kurulduğundan günümüze kadar çeşitli başkanlara ev sahipliği yapmıştır. 2019’dan beri başkanlık yapmakta olan Emel Özdoğan ile yapılan röportajlar dahilinde derneğin tüzüğü, amacı, yardımları, gelirleri ve giderleri konusunda hem kuruluşundaki hem de günümüz şartlarındaki durumunu saptamış olduk. Derneğin genel merkezi ve şubelerinin mali yapısı tüzüğe bağlı olduğu için oldukça benzerdir ve birlikte yürütülüp yardımlaşma içinde çalışılıyordur. Zonguldak Şubesi içerisinde birçok eğitim faaliyetleri verilmiştir ve bu şekilde hem dernek halka tanıtılmış hem de onların katılımı sağlanmıştır. Dernek çalışma kollarında zaman içerisinde kapanma ya da değişikliğe gidilme olmuş ve öğrencilere olan yardım zaman içerisinde artmıştır. Bu bilgiler doğrultusunda TYSD Zonguldak Şubesi hakkında ayrıntılı bilgilere ulaşılmış olundu.