Browsing by Subject "Turkish cinema"
Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted 1960 – 1985 yılları arasındaki göç olgusunun Türk sinemasına etkisi(Bilkent University, 2022) Baysun, Nil İdil; Karatepe, İlayda; Baş, Ozan Cem; Erkan, ArdaGöç kavramı, kendini Türk kültürüne farklı şekillerde ve boyutlarda gösteren, uzun bir geçmişe sahip olan bir olgudur. Ancak 1950’lerde başlayıp 1980’lere kadar devam eden köylerden kentlere olan göçler, genelde mevsimsel ya da dönemsel olarak gerçekleşen göçlerden farklıdır. Bu göçler, kalıcı olmanın yanı sıra, gerçekleştikleri boyut nedeniyle kentlerdeki ve kırsaldaki sosyoekonomik işleyiş üzerinde büyük değişimlere yol açmıştır. Bir topluluktaki gelişim ve değişimlerden doğrudan etkilenen ve bunları yansıtan her sanat dalında olduğu gibi Türk sinemacılığı da bu değişimden etkilenmiştir. Bu çalışmanın amacı, bu yıllar arasında gerçekleşen göçlerin Türk sineması üzerinde bıraktığı etkiyi incelemek ve göçlerin sinemaya yansımasının tarihsel tutarlılığını açığa çıkarmaktır.Item Restricted 1970-2000 yılları arası seslendirme sanatçılığı(Bilkent University, 2019) Gençtürk, Furkan; Işık, Sinan; Gökmen, Yılmaz Yiğit; Düzgen, Can Alkım; Gültekin, OğuzhanBu makalede Türkiye’de seslendirme sanatçılığının 1970 ve 2000 yılları arasındaki değişimi incelenecektir. Seslendirme sanatçılığı mesleği 1970 yıllarında oldukça ilkel haldeyken, 2000’lere doğru çoğu anlamda gelişmiştir; Teknolojik ekipmanlar, seslendirme sanatçı seçim kriterleri, seslendirme sanatçıların gördüğü taktir ve bu kişilerin çalışabileceği alan yelpazesi oldukça gelişmiştir. Araştırma bu değişimi farklı kategorilerde inceleyip süreci gözler önüne serme amacı gütmektedir. Bu yıl aralığında seslendirme sanatçılığı yapmış kişilerin çalıştığı alanlardaki değişim, teknolojik ekipmanların gelişiminin mesleği nasıl etkilediği, oyuncu seçim kriterlerinin değişimi ve seslendirme sanatçılarının gördüğü takdirin değişimi incelenecektir.Item Restricted 1970’lerden günümüze Türk sinemasinda kadının yeri ve kadına bakış açısının değişimi(Bilkent University, 2023) Kop, Ayşe Zeynep; Özübek, Eda; Tenekeci, Efe; Gülleroğlu, Kerem; Erman, PınarTürk sineması, çeşitli tarihi süreçler boyunca, toplumsal, siyasi ve kültürel değişimlerinetkisiyle evrimler geçirmiştir. Bu evrim ile beraber Türk sineması kendini yeniden tanımlayarakdönemden döneme farklı bir kimlik kazanmıştır. Bu dönemlerde sinemaya yansıtılan kadınkarakterler toplumun bir yansıması olarak görülmektedir. 1970’ler sinemasında kadınlargenellikle çaresiz ve erkek himayesine muhtaç olarak gösterilmiştir. Kadınlar, özgürlükleri için mücadele etmektedirler fakat toplumdaki bilinçsizlik ve baskılar sebebiyle çeşitli zorluklar ilekarşılaşmaktadırlar. 1980’ler sinemasında feminist akımların etkisiyle kadınlar daha güçlü, özgür ve gerçekçi bir şekilde yansıtılmaya başlamıştır. Bu dönemde çekilen filmlerde kadınlar, toplum içindeki rollerini sorgulamaya ve kendi kimliklerini bulmaya çalışmaktadırlar. 1990’lar sinemasında kadın temsili, önceki yıllara göre daha sınırlı bir perspektif ile ele alınmıştır. Bu dönemin sinemasında kadınlar iş dünyasında ve sosyal hayatta aktif roller ile yansıtılmaya başlanmıştır. 2000’ler sinemasında kadın temsili daha çeşitli karakterler üzerinden aktarılmıştır. Toplumsal alandaki kadın hakları hareketlerinin etkisiyle, kadın konusu önem kazanmıştır ve sinemada kadınlara daha fazla yer ayrılmaya başlanmıştır.Item Open Access Becoming-animal in the narrative and the form of Reha Erdem’s Kosmos(CINEJ Cinema Journal, 2020) Keskin, Suphi; Baykan, BurcuThis article performs a narrative and aesthetic analysis of Reha Erdem’s movie, Kosmos (2009), through an engagement with Gilles Deleuze and Félix Guattari’s philosophical concept of becoming-animal. Erdem narrativizes the story of an odd traveller dervish named Kosmos, who has supernatural abilities and an expanded capability of communication—one that displays liminal features between human and animal. Through his distinctive editing technique, particularly by juxtaposing human and animal faces, the director further deconstructs the conceptual boundaries between humanity and animality, revealing the inherent connectedness of the two. Hence, this article discloses the consistency between the narrative and the form of Kosmos through a close reading based upon the notion of becoming-animal and its conceptual constituents.Item Open Access Beware of the Wolves! the Turkish versus the European reception of Valley of the Wolves (2006)(Intellect, 2011-06) Smets, K.; K. Mutlu, D.; Winkel, R. V.Item Restricted Biket İlhan’ın hayatı ve yönetmenlik kariyerine ilk adımı: Sokaktaki Adam(Bilkent University, 2023) Demir, Feride; Özbek, Fuat Çınar; Turhan, İlayda; Kırdar, Nazlıcan; Zalaltuntaş, SerhatBu makalede, Biket İlhan ile yapılan sözlü tarih çalışması aktarılarak, hayatının dönüm noktası olarak gördüğü “Sokaktaki Adam” eserinin film olma süreci ve kendisinin edindiği tecrübeler üzerinde durulacaktır. Bu filmin yönetmenin hayatında ne denli bir öneme sahip olduğu ve hem oyunculara hem kendisine kazandırdığı başarılar sunulacaktır. Türk Edebiyatı’nın önemli isimlerinden biri olan Attila İlhan ile hayatlarının birleşmesinin de bu serüvene katkılarından bahsedilecek ve Attila İlhan’ın eserlerinin sinematografik özellikler taşımasının etkileri aktarılacaktır. Yeşilçam’ın yıldız isimleriyle tanışma fırsatı bulan Biket İlhan’ın çalışma ortamı, sektörde gözlemlediği eksiler ve artılar tartışılacak, filmlerin dönemin sosyal ve siyasi arka planına nasıl ışık tuttuğu ele alınacaktır.Item Restricted Çok yönlü sanatçı Vedat Örfi Bengü'nün hayatı ve sinemaya etkileri(Bilkent University, 2023) Avcı, Ayşe; Mumcu, Bartu; Çetinsu, Çağla; Ağırman, Mehmet Emin; Erbaş, SümeyraVedat Örfi Bengü, XX. Yüzyılın ilk yarısında yaşamış çok yönlü bir Türk sanatçıdır. Kendisi, başta sinema olmak üzere edebiyat ve tiyatro gibi farklı alanlarda birçok eser vermiş önemli bir kişiliktir. Yazdığı tiyatro oyunları halkevlerinde sergilenmiş, romanları ve çevirileri ilgiyle takip edilmiştir. Sinemanın dünya genelinde yeni yeni geliştiği dönemde Mısır’a gitmiş, burada çektiği filmlerle Mısır’ın Ortadoğu sinemasının öncülerinden biri olmasını sağlamıştır. Kendisinden birçok kaynakta “Mısır sinemasını kuran Türk” lakabıyla bahsedilmektedir. Türkiye’ye döndüğünde çektiği ve oynadığı filmler ile de Türk sinemasının kurucu ve en verimli isimleri arasına girmeyi başarmış olan Vedat Örfi Bengü’nün hayatı, çalışma azmi ve sanata bağlılığı açısından örnek teşkil etmektedir.Item Restricted Elif İnci'nin gözünden Yeşilçam'da çocuk oyuncu olmak(Bilkent University, 2023) Yıldız, Egehan; Karadağ, İlsu; Erdoğan, Meryem; Yenertürk, Sarp; Karadaş, ZeynepBu makalede Selvi Boylum Al Yazmalım filminde Samet karakterini canlandırmış Elif İnci ile röportaj yapılarak Yeşilçam'da çocuk oyuncuların sinema sektöründeki yerleri, setteki ve set dışındaki yaşamları, oyunculuğun getirdiği fiziksel ve psikolojik etkiler ve çocuk oyuncuların çalışma koşulları ele alınmıştır. Çocuk oyuncunun seçilme süreci günümüzle karşılaştırılarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Sette çocukların yaşadıkları olumlu ve olumsuz durumlar ele alınmış, bu durumların çocuk üzerindeki mental etkisi incelenmiştir. Set ve çekim bağlamı dışında da, oyunculuğun yarattığı sosyal etkilere, kariyerin şekillenmesine önemine ve çocuğa katkılarına değinilmiştir. Ayrıca, çocuk oyunculuk sette sağlanan güvenlik koşulları ve oyuncular arası eşit muamele görme açısından da değerlendirilmiştir.Item Open Access Erkekliğin Yol Hali: “Sarı Mercedes” ve “Otobüs” Filmlerinde Erkeklik Kurguları(Ankara Üniversitesi KASAUM, 2017) Akyüz, Selin; Dabak, B.Bu çalışma Tunç Okan’ın Otobüs (1974) ve Sarı Mercedes (1992) filmlerindeki erkeklik temsillerini analiz edecektir. Filmler, genelde göç, özelde yolda olma hali bağlamında tartışılacaktır. Tartışmanın teorik arka planında Spivak’ın (1992) “madun konuşabilir mi?” ve Maggio’nun (2007) “madun duyulabilir mi?” soruları ödünç alınarak iki film tartışılacaktır. Çalışmanın ana sorusu, eğer erkeğin erkekliği hep başka iktidar formlarının nezdinde, onlarla ilişkili ve onlar tarafından üretiliyor ve aynı zamanda başka iktidar formlarını üretebiliyorsa; bu iktidar formlarının olmadığı ya da etkisinin azaldığı göçme haline bağlı yersiz yurtsuzluk halinde erkeklik kurgusu nasıl kırılıyor ve nasıl tamir ediliyor etrafında şekillenmektedir. Madunun konuşamadığı, kimlik olarak yer bulamadığı, mekan hakimiyetini kaybettiği Otobüs filminde, iktidarın kurumsallaştırdığı aygıtlar üzerinde hakimiyetini kaybetmiş bir erkeklik kurgusu öne çıkmaktadır. Sarı Mercedes filminde ise konuşan ama duyulamayan madun, herhangi bir mekana ait değildir. Kırılmış, çizilmiş erkekliğinin ikamesi arabasıdır ancak filmin sonunda o da “perte çıkmıştır”. Yol aracılığıyla bağlamdan kopup madunlaşan erkeklikler bastırılmış ya da kışkırtılmıştır.Item Restricted Halil Ergün’ün hayatı(Bilkent University, 2022) Kaya, Asaf; Ergün, Deniz; Işık, Doruk; Gökdoğan, Mustafa Gökalp; Demir, ÖyküHalil Ergün, Türk sinemasında iz bırakmış önemli bir sanatçıdır. 1975’ten günümüze filmlerde, birçok tiyatro oyununda ve dizilerde yer almıştır. Kendisinin aktif bir şekilde oyunculuk yaptığı 12 Mart Darbesi dönemi olayları ve sonrasındaki Türkiye’deki politik çalkalanmalar Halil Ergün’ün oynadığı filmler ile beyazperdeye yansımıştır. Kariyerinin kayda değer bir kısmını bu dönemde oynadığı filmler oluşturmuştur. Ergün, oynadığı filmlerde toplumsal ve siyasi öğeleri sıkça halka aktarmıştır. Günümüzde çalışmalarına devam eden sanatçının hayatı, yaşadığı dönemin sanatsal tarihi açısından teşkil ettiği önem göze alındığında, incelenmeye son derece değerdir. Bu çalışmada, kendisi ile yapılan görüşmeden elde edilen bilgiler, yer aldığı eserlerin incelenmesi ve dönem hakkında öğrenilenler ışığında Halil Ergün’ün biyografisi sunulmaktadır.Item Open Access Horror of a different kind: dissonant voices of the new Turkish cinema(Screen Enterprises, 2004) Suner, A.The article presents information on the Turkish films. Popular Turkish film of this period is generally called "YeÅŸilçam films." In 1966, Turkey was fourth in terms of world film production after the U.S., India and Egypt, making 229 films. Turkish film also became very popular in other Middle Eastern countries such as Egypt, Iran and Iraq, but after this period of successful commercial growth YeÅŸilçam had, by the 1980s, practically died away. The prime reason for this downfall was the paradoxical situation that there had never been a truly powerful film industry in Turkey, despite the appearance of commercial vitality in popular films. As a result, whilst this commercial vitality during the 1960s and the 1970s made certain producers and stars rich, the foundations of the film industry remained vulnerable to fluctuations in the market. After a decade of severe recession, the mid 1990s bore witness to a remarkable revival of Turkish film in two distinct areas: a new popular films achieving considerable box-office success and what might be called an "art films" receiving critical acclaim and awards at national and international festivals.Item Restricted Kadir İnanır ve Yeşilçam(Bilkent University, 2023) İnanır, Mehmet Emir; Özdemir, Seymen Demirhan; Erdurak, Mirza; Uzun, Batu; İbri, Mert CanSinemada Yeşilçam dönemi 1950-1960'lı yılların başından 1970'li yılların sonuna kadar devam eden süreçtir. Bu dönem sinemanın Altın Çağı olarak adlandırılır. Genellikle Türk toplumunda önemli bir karşılık bulan aile ve adaletsizlik gibi konulara yer verilir. Bu sayede Türk halkı dönemin yıldızlarıyla içten bir bağ kurmuştur. Bu yıldızlardan biri ise Kadir İnanır'dır. Bu çalışmada Kadir İnanır ile Yeşilçam dönemi birbirine paralel bir şekilde incelenerek hem oyuncunun hem de dönemin gelişim çizgisindeki paralelliğe vurgu yapılacaktır. Böylece Türk sinema tarihinde çok önemli bir yere sahip olan Yeşilçam sinemasının dinamikleri içeriden bir bakışla irdelenmiş olunacaktır Sinemada Yeşilçam dönemi 1950-1960'lı yılların başından 1970'li yılların sonuna kadar devam eden süreçtir. Bu dönem sinemanın Altın Çağı olarak adlandırılır. Genellikle Türk toplumunda önemli bir karşılık bulan aile ve adaletsizlik gibi konulara yer verilir. Bu sayede Türk halkı dönemin yıldızlarıyla içten bir bağ kurmuştur. Bu yıldızlardan biri ise Kadir İnanır'dır. Bu çalışmada Kadir İnanır ile Yeşilçam dönemi birbirine paralel bir şekilde incelenerek hem oyuncunun hem de dönemin gelişim çizgisindeki paralelliğe vurgu yapılacaktır. Böylece Türk sinema tarihinde çok önemli bir yere sahip olan Yeşilçam sinemasının dinamikleri içeriden bir bakışla irdelenmiş olunacaktır.Item Restricted Metin Erksan filmlerinde toplumsal değerlerin işlenişi(Bilkent University, 2020) Daver, Gizem; Yiğit, Nihan; Durlanık, Emre; Çelik, Cemal Öktem; Orhan, KıvılcımMetin Erksan 1929’da doğmuş, Sanat Tarihi eğitimi almış, kendi kontrolünü ve bakış açısını filmlerinde yansıttığı için “Auteur” olarak nitelendirilmiş ve Türk sinemasına yön vermiş bir yönetmendir. Özellikle 1960’tan sonra çektiği filmlerde toplumsal gerçekliklere ve kadın sorunlarına yer vererek, döneminin çizgilerinin dışına çıkmaktan korkmayarak, diğer yönetmenlerden ayrılmayı başarmıştır. Türk Kültürü hakkında gerçekçi ve cesur yapıtlar ortaya koyduğu için çektiği filmler ses getirmiştir. 1950-1960 Türkiye’si tarihsel anlamda incelendiğinde, kadın okuma-yazma oranın düşük olduğu, kadınların iş hayatında çok az yer aldığı ve toplumun kadınlara öncelikli olarak annelik görevi verdiği bu dönemde Metin Erksan, filmlerinde güçlü kadınlara yer vererek farkındalık oluşturmuştur. Metin Erksan hem şehir, hem de köy hayatındaki değer yargılarını, yaşam mücadelesini, mülkiyet hakkını dönemin siyasal iklimi eşliğinde beyaz perdeye aktarırken, yoksulluk, eşitsizlik, adalet ve özgürlük kavramlarına dikkat çekmiş, sadece Türk izleyicisinin değil, dünya otoritelerinin de beğenisini kazanmıştır.Item Open Access Narratives of resistance: national identity and ambivalence in the Turkish melodrama between 1965 and 1975(Oxford University Press, 1998-10-01) Erdoğan, N.Item Restricted Türk sinemasına İslami bir soluk getiren ikili: Ali Osman Emirosmanoğlu ve Yücel Çakmaklı(Bilkent University, 2023) Özbey, Mustafa Enes; Oğlakcı, Halit; Elmas, Zeynep; Kızılateş, Umut; Ayrenk, Enes MalikBu araştırmada Türk sinemasında muhafazakârlık, sağ düşünce ve İslami temaların evrimini anlama süreci amaçlanmaktadır. Türk sinemasındaki muhafazakâr düşünce ve İslami temaların yer buluş süreci, 1960'lı yıllardan itibaren sinemanın toplumsal etkilerini, muhafazakâr düşüncenin yükselişini ve sinema ile bu düşünce arasındaki etkileşimi ele almaktadır. Ali Osman Emirosmanoğlu ve Yücel Çakmaklı'nın biyografileri, sinemaya katkıları ve İslami temaları işleyişi ile önemli eserlerinin detaylı analizi ve toplumsal sanatsal etkileri de değerlendirilmektedir.Item Restricted Yeşilçam seks furyası (1975-1980): Filmler, salonlar ve eleştiriler(Bilkent University, 2021) Neşe, Rüya; Buldu, Batuhan; Seler, Alara Nil; Ertuğrul, Erdem; Fertekligil, NazTürk sinemasında Yeşilçam seks furyası 1970’lerde ekonomik sebepler ile hızlı, ucuz ve kalitesiz erotik filmlerin üretilmesi ile başlayarak 12 Eylül 1980 Darbesi sonrası filmlerin yasaklanması ile sona erdi. Bu dönemde oldukça az sayıda sanatçının katılımıyla yüksek sayılarda filmler üretildi. Bu yazıda Yeşilçam Seks Furyası dönemi, döneme ilişkin yapılan yorumlar ve eleştiriler çerçevesinden, genel sinema izleyicisi, sinema ve sanat camiası, ve dönemin sanatçıları perspektifinden incelenmiştir.Item Restricted Yeşilçam’ın sultanı: Türkan Şoray sineması(Bilkent University, 2020) Aralan, Deniz; Gegin, Nadin; Başol, Erin Zeynep; Mull, Defne DakotaYeşilçam'ın sultanı olarak bilinen Türkan Şoray 1960'lı yıllarda sinema sektörüne adım attı ve Türk sinemasının yapı taşlarından biri haline geldi. Çocukluğunda hep öğretmen olmak isteyen Türkan Şoray, tesadüfen komşusu Emel Yıldız ile bir gün sete gitmeye karar verdi. Sette Türker İnanoğlu ile tanışan Şoray, kısa süre içinde "Köyde Bir Kız Sevdim" filminin baş rolünü teklifi ile karşılandı. Teklifi kabul eden Türkan Şoray, kısa süre içinde dramdan komediye pek çok film çevirerek, seyircilerin gözünde başarıya ulaştı. Toplumsal değişimleri üstlendiği kadın rolleri ile gösteren Şoray, kendi ayakları üzerinde duramayan kadın tiplemesinden, batılı değerleri benimseyen güçlü burjuva kadın tiplemesine kadar pek çok farklı rolü oynayarak, Türk tarihine ışık tutan bir sanatçı oldu.