Browsing by Subject "Theatre"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Afife Jale: her life and contribution to the Turkish theatre world as the first Muslim female actress(Bilkent University, 2020) Allahverdiyeva, Fidan; Tanvir, Suheera; Vardak, Malaika; Hassan, Mohamed; Mahmoud, HissamThis research paper depicts how Turkish theatre has evolved since the 1920s. The main focus of this paper is Afife Jale, the first Muslim stage actress in Turkish theatre. Afife Jale was active in the acting industry from the 1920s to 1940s. During this period, the newly found Republic of Turkey began shifting from a conservative society to a secular one under the leadership of Mustafa Kemal Atatürk. Using primary and secondary resources about Afife Jale’s life, our paper shows how Afife Jale might have served as a ‘poster child’ in Atatürk’s reforms towards Muslims and women after the Ottoman period.Item Restricted Alman kabare sanatında bir Türk’ün izi: Şinasi Dikmen(Bilkent University, 2021) Gündüz, Berkay; Yabancı, Eda; Sağlam, Esma; Gerçek, Havva Zeynep; Çöğen, İclal Buse1950-1980 yılları arasında Türkiye'den Almanya'ya yöre halkını ve göçmenlerin sosyo-kültürel yapısını etkileyen işçi göçleri yaşandı. Almanya’ya sağlık memuru olmak üzere gönüllü olarak göç eden Şinasi Dikmen, etkilenen sosyo-kültürel yapıyı gözlemleyerek eleştirel ve mizahi bir dille yazıya döktüğü gözlemlerini toplumla paylaştı. Gazete ve dergilerde yayınladığı mizahi yazılarla Alman mizahçısı Dieter Hildebrandt tarafından keşfedildi. Gerek toplumun gerekse Hildebrandt’ın beğeni ve takdirini toplayan Dikmen, kendine has dili ve üslubuyla Alman ve Türk kültürünün harmanlayarak ortaya koyduğu eserleri daha geniş kitlelere ulaştırmak amacıyla, 1986 yılında tarihi ve sosyo-kültürel açıdan önemli bir yere sahip olan ilk Türk-Alman kabaresi Knobi Bonbon’u kurdu. Bu araştırmada dönemin gazetelerinden, dergilerde yayınlanan söyleşilerinden ve bizzat Şinasi Dikmen ile yapılan röportajdan yararlanarak Dikmen’in kişisel hayatı ve Türk-Alman sanatına sağladığı katkılar anlatıldı. Yirminci yüzyılda Türk-Alman ilişkilerini anlamak açısından Şinasi Dikmen’in göstermiş olduğu faaliyetler önem göstermektedir.Item Restricted Ankara Birlik Tiyatrosu(Bilkent University, 2018) Yaşar, Ahmet; Kuyucu, Çağatay; Kartal, Dorukan; Gündoğan, Mert; Gündüz, Nur SafaBu makalede; politik tiyatronun sanat ile ilişkisi, politik tiyatronun manifestosunun genel hatları, Ankara Birlik Tiyatrosu‘nun bu manifestoyla olan bağı ve yürüttüğü politik sanat mücadelesi, Ankara Birlik Tiyatrosu‘nun karşılaştığı sıkıntılar ve bunlara ürettiği çözümler incelenmiştir. Bu bağlamda, politik tiyatronun bazı temel kuramcılarından örnekler verilmiştir ve akabinde Türkiye'de Ankara Birlik Tiyatrosu kurulmadan önceki dönemi politik tiyatro seyrine yer verilmiştir. Buna müteakip, Ankara Birlik Tiyatrosu‘nun kuruluşu ve kurucusu Zeki Göker‘in hayatı, Ankara Birlik Tiyatrosu‘nun oyunları ve yaşadıkları zorluklar, dönemin ve Ankara Birlik Tiyatrosu‘nun daha iyi anlaşılması adına Zeki Göker‘in eşi Gül Göker ile yapılan görüşme, dönemsel sıkıntılara farklı bir pencereden bakılması açısından tiyatro kurucularından ve oyuncusu Ender Yiğit ve Anadolu Sanat Merkezi‘nin kurucusu Ertuğrul Cerrahoğlu ile yapılan görüşme ele alınmıştır.Item Restricted Başkent Tiyatrosu ve Mehmet Tahir İkiler(Bilkent University, 2020) Büyük, Arda Akça; Ulubek, Beyza; Parmaksız, Derya; Sevinç, Murat; Sezgin, SelinBu araştırma usta tiyatro oyuncusu ve yazarı Mehmet Tahir İkiler'in hayatını ve Başkent Tiyatrosu'nun kuruluş ve gelişimini ele almaktadır. Konservatuar eğitimi almayıp, ailesiyle bu mesleğe girmiş olan İkiler çocukluk döneminden beri sahne yaşamının içerisindedir. İlk sahnesini ise on altı yaşında Mersin'de ailesinin tiyatrosunda almıştır. 1994 yılında Melih Gökçek'in teklifiyle Başkent Tiyatrosu'nu kurmuştur.Kuruluşundan beri Necip Fazıl gibi usta bir isme olan hayranlığından dolayı başta Bir Adam Yaratmak olmak üzere onun oyunlarını oynamıştır. Ayrıca çocuk tiyatrolarına önem vermiştir. İkiler, yirmi beş yıllık bir başarı serüveninin içinde yer almıştır ve 2019 yılında Başkent Tiyatrosu'ndaki işinden emekli olmuştur.Item Restricted Bedia Muvahhit’in yaşam hikayesi(Bilkent University, 2020) Tuğalan, Can; Özdemirci, Doruk; Yıldırım, Gamze; Bolkan, Zeynep Naz; Yıldırım, Buse18 Ocak 1897’de doğan Bedia Muvahhit, 1923’te Halide Edip Adıvar’ın aynı eserinden uyarlanan Ateşten Gömlek ile sinemaya başlamıştır. 1924’te de İbnürrefik Ahmed Nu-ri’nin Ceza Kanunu adlı eseriyle ilk defa sahneye çıkmıştır. Yıllar içerisinde Türkiye’de ve yurt dışında, yerli ve yabancı tiyatro oyunlarında yer almıştır. Sanat hayatı boyunca 200’den fazla sayıda eser içerisinde yer alan Bedia Muvahhit 1975 yılında Şehir Tiyatroları’ndan emekli olmuş ve 1987 yılında Devlet Sanatçısı unvanını almıştır. 20 Ocak 1994 tarihinde vefat etmiştir.Item Restricted Bilinen, ama üzerinde düşünülmeyen sorunlar : oyun yazarlığı - dramaturji - tiyatro eleştirisi(1993) İprişoğlu, ZehraItem Restricted Dublaj sektörünün mutfağından: Sözlendirmen Aydoğan Temel'in kariyeri ve deneyimleri(Bilkent University, 2022) Özdoğan, Gözde Ece; Aslan, İrem; Ovat, Muhammed Emin; Öztekin, Naciye Handenur; Gülcan, Ömer SalihAraştırma Aydoğan Temel’in dublaj sektörüne girişi olan 1980’li yıllar ile 2000’li yıllar arasını kapsıyor. Öncelikle Temel’in sektöre adım atmasının nasıl ve hangi şartlar altında gerçekleştiğinden bahsedildi, Temel’in motivasyonları ele alındı. Sonrasında dublaj sektörünün iç yüzü incelendi. Araştırma, özel kanalların ve Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun (RTÜK) açılması gibi değişikliklerin dublaj sektöründeki etkilerini inceleyerek devam etti. Seksenli ve 2000’li yılları kapsayan süreçte yaşanan gerek sosyal gerekse teknik değişimlerin dublajı, bu sektörde çalışanları ve Türk dil ve toplumunu nasıl etkilediği Temel’in anıları ve deneyimleri esas alınarak aktarıldı.Item Restricted Güldürmek, bu kadar mı önemli?(1991) Atasü, ErendizItem Restricted Işıl Yücesoy Biyografisi(Bilkent University, 2018) Tosun, İclal; Doğan, Selen; Dede, Ecenur; Aydemir, Hüseyin; Yıldırım, Hasanşarkıcı ve oyuncu olan Işıl Yücesoy 2 Ekim 1945 tarihinde Kırklareli’nde doğmuştur. Bu çalışmada Işıl Yücesoy’un ailesi, Ankara Devlet Konservatuarı’nda aldığı tiyatro eğitimi, müzik sektöründeki ve oyunculuk kariyerindeki çalışmaları kronolojik olarak günümüze kadar incelenmiştir. Işıl Yücesoy şu sıralarda İstanbul’da ikamet etmekte, müzik, sinema, dizi ve tiyatro çalışmalarını birlikte yürütmektedir.Item Restricted İzmir Amateur Levantine Theatre(Bilkent University, 2020) Seddik, Haritha; Butt, Eeman; Wali, El Mona; Abuova, Nagima; Kalassina, LoulwaMr. Ugo Braggiotti along with his sister Linda Tito founded what is known today as the 'Izmir Amateur Levantine Theatre' (IALT) back in 2008. By utilizing the little but rich literature surrounding the theatre, this paper will study the different periods of the theatre's life, the history of the people behind the theatre, and how the preservation of the Levantine culture was upheld through customs specific to Levantines in the region. The aim of increasing the theatre's influence and following their predecessor's steps, as we will see, has allowed for the preservation of Levantian culture through the acts and charity work which is what the Braggiottis initially aimed for upon the theatre's establishment.Item Restricted Karadeniz türküleri ve türkülerin gülen yüzü: Kamil Sönmez(Bilkent University, 2021) Asiltürk, Örkeş; Düzel, Çağla; Ecin, Mansur; Ünal, Dağhan; Morkoç, Karya HevinKamil Sönmez, Karadeniz müziğine olan katkılarıyla nesilden nesle birçok insanı etkilemiştir. Çoğu neslin türküleriyle büyüdüğü Kamil Sönmez, yalnızca Karadeniz bölgesiyle sınırlı kalmayıp Marmara’dan Güneydoğu’ya, ülkemizin her yerinde kendini sevdiren ve tanınan bir sanatçıdır. Özellikle ülkemizin Karadeniz türküsü kültürüne çok büyük katkıda bulunan Kamil Sönmez, 60’lı yıllardan itibaren günümüze kadar adını ülke çapında duyurmuş olan çok değerli bir sanatçı olmuştur. Gençlik yıllarında yaşadığı bir sürü sıkıntıya ve yaşadığı dönemin zor şartlarına rağmen Ankara Devlet Konservatuarı’nı kazanıp kariyerine adım atmıştır. Yazının kapsamında; kariyerinin başlangıcından, Mahsun Kırmızıgül ile beraber yer aldığı son projesine; doğduğu Perşembe köyünden, üniversiteyi okuduğu Ankara’ya ve yaşamını yitirdiği İstanbul’a kadar 1947-2012 yıllarındaki yaşantısı ve kariyeri ele alınacaktır.Item Restricted Karikatürleriyle ve tiyatro oyunlarıyla iz bırakmış bir isim: Altan Erbulak(Bilkent University, 2020) Dere, Aybüke; Alataş, Ceren; Kayacılar, Ece; Yavavlı, Helin; Karaca, YağmurTürkiye tiyatro tarihinde 1950 ve 1960'lı yıllar toplumsal sorunların öne çıktığı ve politik tiyatro örneklerinin en çok görüldüğü yıllardır. Belirtilen yıllar, Türkiye'nin dış dünyaya açılmasıyla birlikte yeni karikatür anlayışının da en etkin olduğu dönemdir. Altan Erbulak bu dönemde politik ve güldürü tiyatrosu, özellikle de karikatür alanında öne çıkmasıyla Türk mizahının bir parçası haline gelmiştir. Teknolojiye olan düşkünlüğüyle de bilinen Erbulak, karikatürlerinde siyaseti de işlemesi ile döneminin karikatüristlerinden ayrılmaktadır. Bu araştırmada Altan Erbulak'ın yer aldığı gazete haberlerinden, dokümanlardan, karikatürlerinden, kızıyla yapılmış röportajdan ve fotoğraflardan yararlanılmıştır. Bu kaynaklar doğrultusunda Erbulak'ın özel hayatı, sanat hayatı, teknolojiye bakış açısı ve siyasete yaklaşımı ele alınmıştır. 1950 ve 1960'lı yıllardaki yeni karikatür anlayışını, tiyatroya bakışı ve siyasetin sanata etkisini anlama adına dönemin başarılı sanatçısının hayatı ve eserleri bize yol gösterecektir.Item Restricted Mekansal anlamda yeni yapı: Tiyatroda karakutu ve Türkiye'deki gelişimi(Bilkent University, 2020) Özkara, Elif; Şengül, İlker; Arslan, Selim Alp; Yılmaz, Sude; Şentürk, Özge ArayBu makalede tiyatroda mekânsal bir form olan karakutu (blackbox) ele alınmıştır. Önce tiyatro mimarisi (tiyatro yapıları) hakkında kısa bir bilgilendirme yapılmış ve farklı yapılar tanıtılmıştır. Karakutunun nerede ortaya çıktığı açıklandıktan sonra Türkiye‟ye gelişi ve gelişimi incelenmiş, sanatçıları bu yapıyı kullanmaya iten nedenler irdelenmiştir. Aynı zamanda ortaya çıkan ve karakutunun bağımsız olarak düşünülemeyeceği in-yer-face akımının tiyatro oyunlarına ve seyirciye etkisi nedenleriyle beraber incelenmiştir. Blackbox‟la beraber gelen değişimleri anlayabilmek için bu akımdan önce Türkiye‟de sahne sanatlarının nasıl olduğu bilgisine de yer verilmiş, blackbox‟ın Türk Tiyatrosu‟na etkisi ve aldığı tepkiler dönem kaynakları yardımıyla okuyucuya sunulmuştur.Item Open Access Performing transgender experience the case of Esmeray Özadikti(Bilkent University, 2015-05) Şekerci, ErdoğanThis thesis mainly deals with several foundational approaches to transgender identity and considers transgender experience as a concept to discuss transgender identity and politics in Turkey. This study considers the role of transgender voice in constructing a transgender subjectivity. Moreover, this study inquiries the production of transgender self through performance of experience and examines how it broadens the political and social territories of transgender identity and politics in Turkey. Esmeray’s three performances, titled as Cadının Bohçası, Yırtık Bohça and Kestirmeden Hikayeler, are analyzed in order to contextualize the performance of transgender experience. It is concluded that Esmeray’s performance of transgender experience moves beyond a mere theatrical representation of a trans woman. Rather, it is a productive method of struggle against heteronormative views on trans women in Turkey.Item Restricted Psikodramanın Türkiye'ye gelişi ve gelişimi(Bilkent University, 2020) Kermalli, F. Zehra; Demirtuğ, Meryem; Erkoç, Seda; Pamuk, Seda; Danışman, ZülalPsikodrama psikolojik tedavide tiyatrodan yararlanan bir grup terapi yöntemidir. J. L. Moreno bu tekniği Birinci Dünya Savaşı yıllarında geliştirdi ve sonrasında verdiği konferanslarla bu yöntemi tanıttı. 1958'de Türkiye'de verdiği konferanstan etkilenen Dr. Abdülkadir Özbek Türkiye'de psikodramayı kurumsallaştıran önemli isimlerden oldu. Yaklaşık yirmi yıl sonra psikodramayı Türkiye'de uygulanmaya başladı. Bu makalede psikodramanın tanımı, Türkiye'ye geliş süreci, enstitülerle kurumsallaşması, psikodramanın gelişimine katkıda bulunan bireyler ve Üstün Dökmen'in kendi geliştirdiği tekniklerden bahsedilecektir.Item Restricted Sanata adanmış bir hayat: Selma Sonat(Bilkent University, 2021) Öztürk, Sude Lal; Mekik, Hatice; Türkmenli, Nilüfer; Abat, Zeynep; Aytürk, Doğa1946 yılında doğan, Türk sinema ve tiyatro tarihinde önemli bir yeri olan değerli oyuncu Selma Sonat, 40 yılı aşkın süre boyunca çeşitli tiyatro sahnelerinde, dizilerde ve sinema filmlerinde yer almıştır. Selma Sonat, İstanbul Şehir Tiyatrosu'nda çocuk oyununda rol alarak oyunculuğa başlamıştır. 12 yaşından beri tiyatro sahnelerinde olan sanatçı, devlet tiyatrolarının yanı sıra Oraloğlu Tiyatrosu, Gönül Ülkü Gazanfer Özcan Tiyatrosu gibi özel tiyatrolarda da rol almıştır. Metin Akpınar ve Zeki Alasya ile birlikte döneminin en önemli tiyatrolarından biri olan Devekuşu Kabare’de 9 yıl boyunca sahneye çıkmıştır. Dizi sektöründe ise Çılgın Bediş dizisindeki rolü ile akıllara kazınmıştır. Selma Sonat sanatın sadece bir dalında değil bale, tiyatro, resim ve seramik gibi çeşitli alanlarında da faaliyet göstermektedir. Günümüzde sahnelerden uzak kalan Selma Sonat Kalimerhaba Derneği ile sanata katkı sunmaktadır. Bu dernekle her yaş grubuna tiyatro eğitimi vermekte ve imkânlar sağlamaktadır. Ayrıca Marmaris halkını kültür ve sanat alanında etkinliklerle buluşturarak faaliyetlerine devam etmektedir.Item Restricted Selçuk Yöntem ile 1970’lerden günümüze tiyatro ve sinemanın değişimi(Bilkent University, 2021) Erkan, Ece; Saygı, Ekin; Hamurcu, İnci Müge; Ulusoy, MerveBu çalışmada tiyatro ve sinemanın Türkiye tarihindeki farklı faktörlerin etkisiyle zaman içindeki değişimi ve dönüşümü açıklanmaktadır. Makalede sanat gibi öznelliğin ön planda olduğu bir alanda; ekonomik, politik ve teknolojik gelişmelerin buradaki dinamikleri nasıl etkilediği ele alınmaktadır. Bunun yanı sıra bu gelişim ve değişimlerin toplumun sanat ile olan bağını ve bakış açısını nasıl etkilediği araştırılmaktadır. Araştırmanın ele alındığı dönemden başlayarak günümüze kadar tiyatro ve sinema sanatçılığında aktifliğini sürdüren Selçuk Yöntem’ in yukarıda belirtilen konular üzerindeki şahitliği ve tecrübeleri bir röportaj aracılığıyla ele alınmaktadır.Item Restricted Spot ışıklarının altında bir yaşam: Tülin Oral(Bilkent University, 2022) Akkaya, Nevin Ece; Atakul, Atahan; Dinç, Mehmet; Uzunboy, Bora; Yavuz, BilgeTülin Oral yer aldığı tiyatro oyunlarında ve bu oyunları sergilerken gösterdiği disiplin ve özveri ile kendinden sonraki nesillere büyük bir miras bırakmıştır. Bu yönüyle Oral, Türk sanat tarihinde unutulamaz yere sahip bir tiyatro sanatçımızdır. Gençken aldığı şan eğitimi ile sanat kariyerine başladı. Daha sonra ise, İzmir Halkevinde çevresinin yönlendirmesi ile tiyatroya yöneldi. Tiyatro kariyeri boyunca devlet ve özel tiyatroları tecrübe etme şansı buldu. 1960 ihtilalinden sonra İzmir Devlet Tiyatrosunun kapatılması ve dönemin siyasi koşulları nedeniyle İzmir’de bale eğitimi verdi ve İzmir’in ilk bale öğretmeni ünvanını kazandı. İhtilalden sonra ise tiyatroların yeniden açılması ile uzun yıllar aktif oyunculuk yaptıktan sonra tiyatro sahnesinden emekli olmaya karar verdi. 2004 yılında ise Yabancı Damat dizisi ile ekranlara geri dönen Oral bu dizi sayesinde geniş kitlelere sesini duyurmayı başardı. Günümüze kadar sanatın farklı dallarını tecrübe eden Oral, oyunculuk kariyerine ise aktif olarak devam etmektedir. Hayatını adadığı oyunculuğa 85 yaşına gelmesine rağmen ilk günkü heyecanla devam eden Oral’ın yaptığı ve yapacağı işler ise onun sanata olan aşkını kanıtlar niteliktedir.Item Restricted The Braggiotti Family and their contribution to Turkish culture(Bilkent University, 2020) Asrar, Maira; Raheem, Haider; Ali, Noman; Almahfoodh, Hashim; Deeder, DanishThe Braggiotti family, one of the Levantine families who migrated to Turkey during the early 1800s, is considered to be a suitable topic regarding microhistory. Their early lives which were directly affected by events in Turkey, such as the Great Fire of Smyrna, combined with their ef fects on the economy due to a few members specializing in specific professions such as banking, emphasize the potential of members in the family. Additionally, the Braggiotti family has made significant progress regarding the cultural, culinary and theatrical preservation of their fami lies' traditions, as well as the preservation of Levantine culture in general. Albeit minimalistic in nature, their contributions also helped in influencing other processes such as trade, entertain ment, expressiveness etc. and their importance should not be understated.Item Open Access Truth in theatrical works(Bilkent University, 2022-05) Çelik, ZeynepThe question of how to define truth in fiction has caught the interest of many philosophers. The reason for this lies in the complexity of claiming whether fictional entities exist or not. Most philosophers have dealt with truth in relation to prose fiction. My interest, on the contrary, lies in how we can identify truth in theatrical works. The question is intriguing because theatre contains literary as well as performative elements. The latter element renders it difficult to identify truth in theatre. There are immeasurable plays based on one script alone, and this makes it difficult to form true statements about a particular play. In this thesis, I take into account three different theories on truth in theatre. The first one is that of David Lewis. The truth conditions he provides and the possible worlds account are applicable only to prose fiction. He disregards the performative aspect of theatre, and that is why I eliminate his account. I next examine Kendall Walton’s imagination and prop theory, but I don’t find his account satisfactory either. Although Walton acknowledges the performative aspect of theatre, he cannot give an account of avant-garde theatre. I finally look into a more recent account, which is Michael Morris’s real likenesses view. Morris comes closest in defining truth in theatre, yet his account fails due to his inability of defining what the medium is in theatre. Ultimately, I argue that the existing theories of truth in fiction do not give a tenable account of truth in theatrical works.