Browsing by Subject "METU"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted 12 Eylül darbesinin 1980-1984 yılları arasında ODTÜ öğrencilerinin yaşamına etkileri(Bilkent University, 2020) İlter, Bora Ali; Koçal, Çağla İpek; Erdem, Yüksel Berkay; Karbak, Balder; Koç, GöktuğBu projenin amacı 1980 Darbesi gibi önemli bir süreçten geçen ülkenin önemli bir üniversitesi olan Orta Doğu Teknik Üniversitesi'ne devam eden öğrencilerin bu süreçte neler yaşadığını görmek ve halk için açık bir kaynak haline getirmektir. Bu proje ile ODTÜ'ye devam eden öğrencilerinin hayatında yaşanan değişiklikler ve olaylar odağa alınırken üniversitenin kendisinin de içinde yaşadığı değişiklikler akademik kadrodan kulüplere kadar değerlendirilmiştir. ODTÜ özeline inmek için Türkiye ve Ankara'nın içinde bulunduğu durumlar da göz önüne serilirken, asıl odak olan ODTÜ'nün yaşadığı olaylar istatistiki detaylar ve içinde bulunan kişilerin görüşleriyle incelenmiştir.Item Restricted 18, 19 ve 20. dönemler Samsun milletvekili İrfan Demiralp'in hayatı ve dönem siyasetindeki yeri(Bilkent University, 2022) Baş, Zeynep; Özdemir, Doğa; Akel, Melisa İrem; Fadıllıoğlu, Haldun Melih; Taşkın, Tanay16 Nisan 1950 yılında doğan İrfan Demiralp eğitimini ODTÜ’de sosyoloji bölümünde tamamladı. Eğitimi sürecinde ODTÜ olaylarına tanıklık ederek erken dönemde siyasetle tanışmış oldu. Mezun olduktan sonra Genelkurmay Başkanlığının sivil tercümanlığı gibi işlerde çalıştıktan sonra Havza Vidasan A.Ş’nin kuruculuğunu ve genel müdürlüğünü yaptı. Siyasete hayatına atılmaya karar veren İrfan Demiralp 18, 19 ve 20. dönemlerde Doğru Yol Partisi Samsun milletvekilliği yaptı. Kendisi aynı zamanda Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi toplantılarına katılıp birçok belgeye raportörlük yaptı. İrfan Demiralp 2000 yılında siyasetten emekli oldu ve hobilerine yöneldi. Bu araştırmada, İrfan Demiralp’in gençliği, okul yılları ve siyasi yaşantısı konu alınmıştır. Dönemin önemli siyasi olaylarının Demiralp’in bakış açısı ve deneyimleri çerçevesinde ele alınması hedeflenmiştir.Item Restricted Ankara 100.Yıl İşçi Bloklarının sosyal ve tarihi yapısı(Bilkent University, 2021) Olgün, Zeynep Sude; Aydoğdu, Mehmet Can; Balasar, Mehmet Eren; İnan, Saba BerraMakalede, birçok mahalleye kıyasla küçük olmasına rağmen sayısız kişiye ev sahipliği yapan Ankara 100. Yıl İşçi Blokları Mahallesi’nin 1973 yılında nasıl inşa edildiği, hangi amaçla ve hangi etkilerle yapıldığı, demografik yapısı ve mahallenin yönetimi araştırıldı. Ortak kooperatif yönetiminin gündeme getirdiği konulardan ve bu konutlarda yaşayanlar arasındaki ilişkilerden bahsedildi. Gazetelerde ve internette çıkan haberlerle ve Yüzüncü Yıl İşçi Blokları Mahallesi’nin eski sakinleriyle yapılan röportajlarla anlatılanlar desteklenmiştir. Tüm bu bilgilerin sonucunda Ankara’da önemli bir değer olan 100.Yıl İşçi Blokları Mahallesi örneğinden yararlanılarak dayanışma kültürü ve tarihi doku konusunda farkındalık yaratılması ve ilçenin sınırlı bilgisinin gelecek nesillere aktarılması umulmaktadır.Item Restricted Bir üniversite kültürü: ODTÜ şenlikleri(Bilkent University, 2021) Korkmaz, Ahmet; Yurdakök, Çınar; Bauer, Fabian Göker; Okay, Faruk Sarp; Özbek, YiğitalpTürkiye’de genç nüfusa yönelik şenlik kültürünü başlatan ODTÜ şenlikleri adını duyurdu ve şenlik kültüründe diğer üniversitelere öncü oldu. İlk şenlik olduğu için konseptin başlaması, şenliklerin geçirdiği değişimler ve yaşadığı sorunlara rağmen öğrenciler kendi kurdukları bu konsept içinde yeteneklerini sergilemeye devam etti ve bazen siyasi bazen ekonomik olan problemlerin üstesinden geldi. Bugün, ODTÜ şenliklerini başlatan ve ilerlemesini sağlayan öğrenciler sayesinde Türkiye’de bu şenlikler yerini aldı.Item Restricted Ersan Akyıldız'ın gözünden ODTÜ Matematik Bölümü(Bilkent University, 2020) Köksal, Bilge; Eken, Demir; Kırtışoğlu, Mehmet; İpek, AyşenazODTÜ Matematik Bölümünde öğretim üyeliği ve bölüm başkan yardımcılığı yapmış olan Prof. Dr. Ersan Akyıldız'ın gözünden, yaşanan siyasi ve ekonomik zorluklar, ODTÜ'nün matematik eğitimini diğer üniversitelerin matematik eğitimlerinden ayıran unsurlar incelenmiştir. Bu çalışmada ODTÜ Matematik Bölümünün 1956-1990 aralığı araştırılmıştır. ODTÜ Matematik Bölümünün Türk matematiğine katkılarının ortaya koyulması hedeflenmiştir.Item Restricted Galatasaray ve ODTÜ Kürek Takımı bağlamında Türkiye’de kürekçilik(Bilkent University, 2023) Özdemir, Reşit Çağdaş; Hıdıroğlu, Simay; Körpe, Baturalp; Şahin, Elif; İzgeç, Taha EmirBu makale, kürek sporunun ne anlama geldiğini, kurallarını ve nasıl oynandığını açıklamanın yanı sıra, Türkiye'deki tarihini detaylı bir şekilde ele alacaktır. Galatasaray ve ODTÜ gibi önemli üniversite kulüplerinin başarıları, Türk kürekçilerin ulusal ve uluslararası alanda kendilerini tanıtmaları, Türkiye Kürek Federasyonunun yarışma talimatları, sporun Türkiye’deki standartları makalenin konusudur. Ayrıca röportajlar ve belgeseller aracılığıyla, Galatasaray Kürek Takımının eski sporcusu Kemal Onar ve ODTÜ Kürek Takımının kaptanı Ece Bahar Osmanoğlu ile yapılan görüşmeler bu makaleye katılmıştır ve Türkiye'deki kürek sporunun derinden incelenmesine olanak sağlayacaktır.Item Restricted Kuruluşundan 2000’li yıllara kadar ODTÜ dağcılık ve kış sporları kolu (DKSK) tarihi(Bilkent University, 2021) Dal, Yavuz; Koçsoy, Alperen Ahmet; Atılgan, Anıl; Yılmaz, Tuğrul Sarp; Uğur, EmreTürkiye’de dağcılığın ve kış sporlarınınn gelişimi cumhuriyetin erken dönemlerinde başlamış ve süreklilik göstererek günümüze kadar devam etmiştir. Türkiye’nin önemli üniversitelerinden biri olan ODTÜ’te 1963 yılında kurulan Dağcılık ve Kış Sporları Kolu, Türkiye’deki dağcılığın ve kış sporlarının gelişimi açısından önem arz etmektedir. DKSK, pek çok üniversite öğrencisine temel ve ileri düzeyde dağcılık eğitimi sağlamış ve hem yurt içinde hem de yurt dışında başarılı pek çok tırmanışı gerçekleştirmiştir. Bu makalede, DKSK’nın kuruluşunda yer almış ve aktif üyeler olarak görev yapmış kişilerle yapılan sözlü görüşmeler ışığında DKSK’nın kuruluşu, yapısı, işleyiş sistemi ve gerçekleştirdiği tırmanışların yanı sıra diğer yurt içi ve yurt dışı diğer topluluklar ve kurumlarla kurdukları ilişkiler tarihsel süreç içindeki değişimlerle beraber incelenmekte ve DKSK’nın dağcılık ve kış sporları açısından öneminin ortaya konulması hedeflenmektedir.Item Restricted ODTÜ 1971 olayları ve isyan kültürü(Bilkent University, 2022) Mola, Zeynep; Aldırmaz, Ege Yiğit; Akgün, Hakan; Elaçmaz, Gökalp; Çokgezen, Şebnem1960’lı yıllarda, özellikle Batı ülkelerinde, öğrenci eylemlerinde yükselme gözlemlendi. Öğrenciler, kendi ülkeleri ya da dünyanın diğer bölgelerinde mevcut olan ekonomik eşitsizlikleri, ırkçı uygulamaları, savaşları ve bunlardan sorumlu tuttukları hükümetleri protesto ediyorlardı. Batı ülkelerindeki gençler arasında yükselen fikirler Türk gençleri arasında da karşılık buldu. Özellikle özgürlük, gelir eşitsizliği gibi fikirler sol görüşlü gençler arasında yaygın kabul gördü. Türkiye’de de özellikle üniversite öğrencileri bu görüşlerini dile getirdikleri protesto eylemlerinde bulundular. Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) öğrencileri her zaman bu eylemlerde aktif rol oynadılar. Dönemin önde gelen öğrenci liderleri arasında birçok ODTÜ mezunu vardı. ABD büyükelçisinin aracının yakılması gibi dönemi sembolize eden birçok eylem ODTÜ de gerçekleşti. Bu dönemde, ODTÜ’de gerçekleşen en önemli eylemlerden biri de 5 Mart 1971 tarihinde gerçekleşen “Yurtlar Baskını” dır. 4 Mart'ta Ankara'daki ABD üssünde görevli dört askerin kaçırılması ile ilişkili olarak güvenlik güçlerinin yurtlarda arama yapmak istemesi ve öğrencilerin buna direnmesi sonucu çıkan silahlı çatışmada 3 kişi öldü, onlarca öğrenci yaralandı. O gün ODTÜ yurtlarında yaşanan olaylara ilişkin tartışmalar hala sürmekte, olayın tarafları yaşananlardan karşı tarafı suçlamaktadır. Bu konuda bir fikir birliğinin oluşması mümkün görünmemektedir. Ancak, araştırmacılar “Yurtlar Baskını”nın takip eden zamanda Türkiye’de meydana gelecek birçok politik gelişmenin kilometre taşlarından biri olduğu konusunda hemfikirdirler.Item Restricted ODTü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü'nün tarihi: Bilgisayar teknolojisinin Türkiye'deki eğitime yansıması(Bilkent University, 2018) Turhan, Ali Utku; Barbaros Harun Özdem; Oğuztüzün, Çerağ; Türe, Şebnem; Koç, TolgaODTü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, günümüz Türkiye’sinin en köklü eğitim kadrosuna ve eğitim sistemine sahip bilgisayar mühendisliği bölümüdür. İlk başta bir ODTü’ye ait bir Bilgisayar Merkezi olarak kurulmuşken, bilgisayar teknolojisinin geleceğe dair taşıdığı çığır açıcı potansiyel bu merkezinin geliştirilmesi fikrini doğurur. Diğer bölümlere bilgisayar ile ilgili servis dersi verme amacı ile başlayan bölüm, lisans bölümü olup kendi mezunlarını vermeye kadar ilerler. Bilgisayar teknolojisini diğer bölümlere dahil etmek üzere çıkılan bu yolda, bilgisayar kendi bilim dalını ve mesleğini yaratmıştır. ODTü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, Türkiye’nin endüstriyel, ekonomik, bilimsel ve teknolojik kalkınmasında büyük rol oynayacaktır. Bu projenin amacı Türkiye’nin önde gelen Bilgisayar Mühendisliği bölümlerinden olan ODTü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nün kuruluşuna ve günümüz teknolojisinin lideri bilgisayar teknolojisinin Türkiye’deki eğitim sistemine nasıl entegre olarak onu değiştirdiğine ışık tutmaktır. Bu inceleme, hangi düşünceler ile bilgisayar teknolojisini ülkemizdeki eğitim ile bağdaştırdığımızı ve bu teknolojinin eğitimi ve dolaylı olarak endüstriyi nasıl değiştirdiğini anlamamıza ODTü Bilgisayar Mühendisliği kuruluşu üzerinden anlamamızı sağlıyor.Item Restricted ODTÜ Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü’nün tarihi(Bilkent University, 2020) Sarıyıldız, Selay; Altıntaş, Beste; Beydoğan, Efe; Ergül, Ege; Polat, ErenODTÜ Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü, 1958 yılında kurulmuştur. Yurt dışında doktoralarını tamamlayan öğrencilerin ODTÜ EEMB’ye geri gelmesi ile zaman içerisinde eğitim kalitesi yükselmiştir. Döneminin siyasi sıcaklığı ve yaşanan siyasi olaylar, genel olarak tüm üniversiteyi ve direkt olarak bölümü olumsuz etkilemiştir. 12 Mart Muhtırası, 12 Eylül Darbesi ve pek çok diğer siyasi olay sonucu yapılan boykotlara rağmen ODTÜ EEMB, eğitimi telafi etmek için çözümler üretmiştir. ODTÜ EEMB mezunları üniversitede aldıkları yüksek eğitim sayesinde birçok şirkette çalışma imkanı bulabilmiş, aynı zamanda birçok başka şirketin ve fabrikanın da kuruculuğuna yardımcı olmuşlardır. ODTÜ EEMB Türkiye’de başka elektrik-elektronik bölümlerinin de kurulmasında öncü olmuş, elektrik mühendisliğinin Türkiye’de gelişmesinde ve yayılmasında önemli bir etkisi olmuştur.Item Restricted ODTü Fizik Bölümü Tarihi(Bilkent University, 2018) Ulu, Bora; Turan, Eray; Ünal, Batuhan Kürşat; Demir, İrem; Dal, DenizOrta Doğu Teknik üniversitesi 15 Kasım 1956 tarihinde Orta Doğu Yüksek Teknoloji Enstitüsü adı altında kuruldu. ODTü Fizik Bölümü ise 1960 yılında kurulmuştur. Bu çalışmada bölümün kuruluşundan itibaren öğretim üyeleri, derslerin içeriği, araştırma laboratuvarları hakkında bir anlatım yapılmakla beraber, kuruluştan günümüze kadar yayınlanmış lisans üstü yayınlar incelenerek bölümün fiziğin araştırma alanlarına katkılarının yıllar içindeki değişimi izlenmiştir. Parçacık fiziği, optik, katı hal fiziği, astrofizik ve teorik fizik gibi çeşitli alanlarda lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğretim sağlayan ODTü Fizik Bölümü çalışmalarına ve Türkiye’deki bilim eğitimi ve araştırmalarının gelişmesine katkı sağlamaya devam etmektedir.Item Restricted Profesör Ahmet Züfer Eriş’in gözünden Türkiye’de fizik bilimi ve tarihi(Bilkent University, 2022) Özerbaş, Aysima Çağla; Ateş, Ayşenur; Öner, Biray; İlter, İrem; Kahraman, Satılmış FurkanBu makale kapsamında öncelikle Ahmet Züfer Eriş’in akademik hayatı incelenecek, bu incelemede kendisinin arkadaşları olan bilim insanlarına ve onların bilime katkılarına yer verilecek; dönemin şartlarının Türkiye’de bilim yapmaya olan etkisiyle birlikte şimdinin çığır açmış bilim insanlarının o dönemde ne gibi çalışmalar yaptığı, neler tecrübe ettiği Ahmet Züfer Eriş’in tanıklığıyla araştırılıp irdelenecek; Ahmet Züfer Eriş’in üzerine çalıştığı alanların son 50 yıl içerisinde Türkiye’deki gelişmelerine ve Türkiye’yi nasıl etkilediğine değinilecek, ve son olarak Türkiye’de fizik bilimi tarihinin bilinmesinin güncel bilimi anlama ve kavramaya olan etkisinin tartışılmasıyla araştırmanın gerekliliği ve önemi vurgulanarak makale sonlandırılacaktır.Item Open Access Teachers and research : a case study of attitudes and behaviors in an EFL context(Bilkent University, 2010) Akşit, ZeynepThis study focuses on attitudes towards research at the Department of Basic English (DBE) at Middle East Technical University (METU). The study is based on the understanding that using research as a tool, teachers can construct knowledge through interaction and collaboration with teacher educators, and colleagues. Achieving a research mindset is an important step towards an accurate evaluation of matters related to the immediate school context as well as to the social context at large. In this study, teachers’ involvement in and with research activities and their cognitive, affective and behavioral attitudes were explored. Teacher educators’ and administrators’ attitudes were also investigated to reveal whether teachers’ needs and expectations are met by the current support mechanisms and whether their views on teachers’ research activities are congruent with each other. The participants of the study were 134 teachers, four administrators and four teacher educators working at the DBE. I collected quantitative and qualitative data with questionnaires, interviews and institutional documents, which were later analyzed and interpreted. Evidence suggests that teachers at the DBE, though positive in their feelings and ideas about research, are not inclined to be actively involved in research projects. The major reasons cited for this were a perceived lack of relevance of research in teaching and lack of time. The administrators consider research as a necessary tool to improve curricular activities; however, the support provided does not correspond to the needs. Likewise, teacher educators, who value research as a tool for professional development, are bound by the school policies and a tight timeframe to offer more. I offer research as a tool in a constructivist manner: a tool for constructing new meanings and improvement in all matters related to teaching and learning. To achieve this, special interest groups could be set up to investigate common academic issues, teachers experienced in research activities could collaborate with other teachers who are willing to take part in such activities and school policies could be planned to provide encouragement and motivation for teachers to get involved in and with research.Item Restricted Türkiye'de ve ODTÜ'de metalürji ve malzeme mühendisliği ve gelişimi(Bilkent University, 2023) Aras, Yiğit; Taner, Aylin; Topaktaş, İrem; Ümit, Yiğit; Yazıcı, DenizODTÜ Metalürji ve Malzeme Mühendisliği bölümü 1966 yılında kurulmuştur. Türkiye’deki ilk Metalürji ve Malzeme Mühendisliği bölümlerinden biridir. Bu sebeple Türkiye’de malzeme biliminin ve eğitiminin öncülerinden olmuştur. Eğitim şekli, dünya çapında başarılı üniversitelerden etkilenerek belirlenmiştir. Bu eğitim programı, Türk sanayisine ve ihtiyaçlarına uygun şekilde optimize edilmiştir. Bu nedenle Türk sanayisinde önemli bir role sahiptir. İlerleyen yıllarda daha da gelişerek öğrencilerine Metalürji ve Malzeme Mühendisliğinin birçok farklı alanında uzmanlaşma ve bu alanlarda çalışma yapma imkânı sunmaya başlamıştır. Kurulduğu andan itibaren layık görüldüğü ABET, Amerikan mühendislik akreditasyonuna sahip olmakla birlikte Metalürji ve Malzeme Mühendisliği eğitiminde dünya çapında bir yere sahiptir. ODTÜ’de Metalürji ve Malzeme Mühendisliği eğitimi hala devam etmekte ve bu alanda başarılı hocalar ve mühendisler yetiştirmektedir.Item Restricted Türkiye’de elektrik elektronik mühendisliği için yıldırım gibi bir isim: Nevzat Yıldırım(Bilkent University, 2023) Cıran, Burak Emre; Tufan, Duru; Gülsolmaz, Asude; Yiğit, Buse Nur; Gençoğlu, DerinNevzat Yıldırım, Orta Doğu Teknik Üniversitesinde öğretmen, ASELSAN’ın bulunduğu konumda olmasında önemli bir çalışan, FILPRO projesinin yaratıcısı; aynı zamanda bir eş, baba ve dededir. Kısıtlı ekonomik imkanlarla büyümüştür. Yatılı lise sınavını kazanması sonucu eğitim hayatına devam edebilmiştir. Liseyi bitirdikten lisans hayatına ODTÜ’de devam etmiştir. Lisans, yüksek lisans ve doktora hayatını ODTÜ’de tamamlamıştır. Amerika’da eğitim görevlisi olarak çalıştıktan sonra ASELSAN kadrosuna dahil olmuştur. Filtre yazılımı olan FILPRO projesini geliştirmiştir. 2023’te hala ASELSAN’da danışman olarak çalışmaktadır.