Browsing by Subject "Internationalization"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Internationalization of competition law and policy(Bilkent University, 2010) Köktürk, Nur SedaWith the internationalization of anticompetitive business activity, national competition laws and policies proved to be insufficient to protect competition in free markets. To cope with the problems created by international anticompetitive conduct, states and/or national regulators started to take part in various arrangements concerning the issue. Today, there are different forms of internationalization of competition law and policy such as extraterritorial application of domestic laws and policies and certain cooperation and convergence mechanisms. Moreover, various actors take part in the process: states, regulators, international organizations, firms etc. This thesis aims to analyze the important factors of internationalization of competition law and policy so that the reasons behind the current state of the internationalization process can be understood. Furthermore, four main International Political Economy theoretical perspectives are utilized to provide a new insight for and a further understanding of internationalization of competition law and policy.Item Open Access The internationalization of higher education in Turkey: creating an Index(TedMem, 2016-11-28) Kireçci, M. A.; Bacanlı, H.; Erişen, Y.; Karadağ, E.; Çeliköz, N.; Dombaycı, M.; Toprak, M.; Şahin, M.The aim of this study is to test the validity and reliability of the Internationalization Index of Higher Education in Turkey, which provides a ranking of institutions of higher education in Turkey according to their degree of internationalization. The item discrimination, construct validity (exploratory and confirmatory factor analyses), and internal consistencies of the index’s indicators and subindicators were tested using data obtained from 300 faculty members. The findings obtained showed that the index was made up of five indicators—(i) university research performance, (ii) curricular efficiency, (iii) international linkages, (iv) student support, and (v) urban sufficiency—as well as of 33 subindicators, and that the index was valid and reliable. The study then made use of the Delphi method to establish the weight of the index’s indicators and subindicators. In sum, it can be said that the study effectively constitutes a proof toward utilization of the Internationalization Index of Higher Education in Turkey for the ranking of institutions of higher education in terms of internationalization.Item Restricted Taş Paşa lakaplı ünlü tarihçi Norman Stone’un Türkiye yılları(Bilkent University, 2021) Ünal, Zeynep Meryem; Öke, Arda; Kırımlı, Aysu; Gür, Ege; Seyhan, EgeBu yazı Rusya ve Doğu Avrupa tarihinde uzman, dünyaca tanınan ve uzun yıllar Bilkent Üniversitesinde akademisyenlik yapmış olan tarihçi Norman Stone’un Türkiye yıllarını konu almaktadır. Bu bağlamda proje beş ana bölümden oluşmuştur. Bu bölümler, 1. Norman Stone: Türkiye’ye Gelişi (İlk Yıllar), 2. Norman Stone’un Türk Akademisindeki Rolü, 3. Norman Stone’un Türk Dış Politikası Hakkındaki Yorumlarının Etkisi, 4. Bir “Oryantalist” ve “Kültür Tarihçisi” olarak Norman Stone, 5. Norman Stone’un Türkiye Mirası şeklinde sıralanmıştır. Bu proje hazırlanırken Norman Stone’un çalışma arkadaşları ve öğrencileri ile yapılan röportajlardan yararlanılmıştır. Aynı zamanda Norman Stone’un köşe yazıları ve ölümünün ardından yazılan anma ve taziye yazılarından faydalanılmıştır.Item Open Access Türkiye’de üniversite öğrencisi olmak: şehir halkı, Türk ve uluslararası öğrenciler bağlamında karşılaştırmalı bir alan araştırması(Deomed, 2016) Bacanlı, H.; Erişen, Y.; Çeliköz, N.; Dombaycı, M. A.; Toprak, M.; Şahin, M.; Kireçci, M. Akif; Karadağ, E.Bu araştırmada, Türk ve uluslararası üniversite öğrencilerinin eğitim gördükleri şehre, şehir halkının ise bu öğrencilere karşı tutumlarının karşılaştırmalıolarak incelenmesi amaçlanmıştır. Kesitsel desende tasarlanan araştırmadanicel araştırma yaklaşımı desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 1055 uluslararası üniversite öğrencisi, 1306 Türk üniversite öğrencisi ve bu öğrencilerin öğrenim gördükleri şehirlerdeki 1003 vatandaş oluşturmuştur. Araştırmada veriler, araştırma kapsamında geliştirilen üçtutum ölçeğiyle elde edilmiş olup elde edilen verilerin çözümlenmesinde t-testi ve ANOVA analizi kullanılmıştır. Bulgular, Türk öğrencilerin öğrenimgördükleri şehre ilişkin tutumlarının orta, uluslararası öğrencilerin tutumlarının ise orta-üstü seviyede olduğunu; buna karşın şehir halkının ise üniversite öğrencilerine karşın alt-orta seviyede bir tutum sergilediğini göstermiştir.Ayrıca toplum tarafından öğrenci şehri (örneğin Bursa, İzmir, Eskişehir) olarak bilinen şehirlerde öğrenim görmek öğrencilerin şehre karşı tutumlarınıpozitif etkilemektedir. Buna karşın özellikle İstanbul gibi geçim standardıyüksek, ulaşım ve barınma sorunun olduğu şehirler ise öğrencilerin şehre karşı tutumlarını negatif olarak etkilemektedir. Sonuç olarak üniversite eğitiminin kalitesini artırmak için sadece fiziksel yapılara ve eğitim içeriğinin kalitesine değil, üniversitenin bulunduğu şehirlerdeki illerdeki halkın öğrencilerekarşı tutumlarının olumlu yönde geliştirilmesine de önem verilmelidir.