Browsing by Subject "Entertainment"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Ankara eğlence sektörünün 1985-2000 yılları arasındaki değişimi(Bilkent University, 2023) İlik,Ali Efe; Türk,Batuhan; İliman,Ege; Şanal,İpek; Göçmen,Mehmet EgeBu makale, 1985-2000 yılları arasında Ankara’daki eğlence sektöründeki değişimlerin nedenlerini ve ne yönde değiştiğini ele almaktadır. Eğlencenin sektöründeki değişimin nedenlerini anlayabilmek için Türkiye’nin o yıllar içerisindeki genel durumu ele alınmıştır. Eğlence mekânlarındaki değişimler müzik, mekân tarzı ve kitle açısından incelenmiştir. Bu değişimler insan odaklı ve medya odaklı olarak kategorize edilmiş ve değişen ekonomik şartların, kültürel açılımların, kentleşmenin ve teknolojinin gelişmesinin de eğlence sektörü üzerindeki etkisine değinilmiştir. Eğlence sektöründe yıllarca tecrübesiyle değişimlere tanıklık etmiş Recep Akkaya tarafından aktarılan değerli bilgiler, araştırmanın perspektifine ışık tutmuştur.Item Restricted Coffeehouses in Late Ottoman Istanbul from the perspectıve of European travellers(Bilkent University, 2021) Agha, Nafisa; Ahmed, Dima Hazem Ahmed; Faiz, Hassan İmran; Gökmen, Denizhan; Pitafi, MarviThis research paper aims to discuss the development of the Ottoman coffeehouse in the late Ottoman Empire in conjunction with the socio-political role it played during that time period. The birth of the Ottoman coffeehouse can be traced all the way back to the early 16th century whereby coffee was brought to Istanbul by a handful of traders. Since then, coffeehouses developed into something larger than a mere source of recreation. Instead, they aimed to provide avenues for political debate and the expression of art. People from all walks of life congregated at these coffeehouses, which further developed their presence as a modern-day public sphere. As such, this paper explicates the development of the Ottoman coffeehouse with regards to their socio-cultural and political function with an added focus on the perspective of European travellers who frequented these establishments.Item Restricted Gazinocular kralı Fahrettin Aslan'ın hayatı ve Maksim Gazinosu tarihi(Bilkent University, 2018) Karamanoğlu, Alperen; Ellialtıoğlu, Ebru; Gücer, Pırıl; Kurtuluş, Selim Kaan; Ercan, YağmurGazinolar 1960-1990 yılları arasında Türkiye’nin en önemli eğlence merkezleriydi. çoğunlukla orta kesim ailelerin tercih ettiği gazinolar, toplumun yapısına ve kültürüne doğrudan etki etmişlerdir. Günümüzün ünlü ses sanatçıları ilk sahne deneyimlerini bu gazinolarda yaşamışlardır. Bu gazinoların en bilineni ve önemlisi Fahrettin Aslan’ın sahip olduğu Maksim Gazinosu’dur. Bu çalışmada Maksim Gazinosu tarihi ve Fahrettin Aslan’ın hayatı ele alınmıştır. Maksim Gazinosu’nun ve Fahrettin Aslan’ın Türk müzik tarihine ve topluma etkileri incelenmiştir.Item Restricted İbo kadınları kimlerin elinden kurtardı ? : İbo Show (1993-2011)(Bilkent University, 2020) Yürük, Bilge; Uysal, Havvanur İrem; Atakul, Ecem Bengü; Kamotar, Elif; Öksüz, Utkucanİbo Show, 1993'ten 2011 yılına kadar ekranlarda kalmayı başaran bir programdı. Bu çalışmada İbo Show'un seçilmesinin sebepleri; on sekiz yıl boyunca değişen siyasi ortama, dramatik bir şekilde artan televizyon içeriği kısıtlamalarına, İbrahim Tatlıses aleyhine çıkan haberlere rağmen programın üslubunu koruyabilmesidir. Bu çalışmanın amacı İbrahim Tatlıses'in kadınlara karşı aşağılayıcı tavrının ve kadınlara gösterdiği şiddetin nasıl bir eğlence programı mezesi olarak sunulduğunun incelenmesidir. Çalışmanın başlangıcında İbo Show'un sıyrılışının anlaşılması için başladığı dönem ve içeriği hakkında bilgi verilmiştir. Sonrasında programın aldığı tepkiler kadın başlığı içerisinde tartışılmıştır. Son olarak Tatlıses'in kadınlarla iletişimi ve kadının programdaki yeri incelenmiştir.Item Open Access The legacy of the hippodrome at Constantinople(Bilkent University, 1998) Varinlioğlu, GünderCircuses were among the most popular Roman entertainment buildings from the early seventh century BC up to the sixth century AD. Although they were primarily designed for chanot races, circuses remained closely tied to the public life of a city by incorporating a number of religious, commercial and ceremonial functions. Their role in Roman daily and political life further increased in the late Empire and especially under the tetrarchy when the circus, which was by then physically connected to the imperial palace, has become the major arena for the visual and verbal contact between the emperor and the public, and a sine qua non component of tetrarchic centers. The Hippodrome of Constantinople believed to be started by Septimius Severus at the end of the second century and completed by Constantine in 330 AD, had a peculiar place among Roman circuses, because it was the circus par excellence of the Eastern Roman Empire. On the other hand, up to the twelfth century, it kept alive the tradition of chariot races which gradually became interwoven in imperial ceremonies. Furthermore, the Hippodrome adjunct to the Great Palace of the emperors, represented the fundamental public space of the city which was also a religious, administrative, commercial, ceremonial and entertainment center. Today, the Atmeydani (the place of horses), spanning almost half a kilometer from the Northwest to the Southeast between Sultan Ahmet Mosque and the Museum of Turkish and Islamic Arts (former Ibrahim Paşa Palace), still recalls the memory of chariot races through its name. The site bears the surviving remains of the structure, limited to two obelisks and a column, namely the Theodosian Obelisk, the Serpent Column and the Column of Constantine Porphyrogenitus, located on the longitudinal middle axis of the arena and the monumental brick and rubble substructures of the semicircular southern end (sphendone) of the Hippodrome. Although such an important building has been continuously mentioned and described by waters and travelers throughout the centunes, neither the constructional history nor the architectural charactenstics of the Hippodrome have been securely reconstructed. This paper encounters two broad questions about the Hippodrome at Constantinople: First, it investigates the role of the Hippodrome in the public life of the city and in the urban memory, from its inauguration up to the twentieth century. This first study is based on the interpretation of the secondary sources, the accounts of ancient authors and chroniclers as well as the pictorial matenal (miniatures, engravings, maps, photographs etc.) that was handed over throughout centuries. Second, it attempts to locate the Hippodrome in the tradition of circus building through a comparative analysis of the available data on a number of late Roman circuses. This second study consists of the evaluation of the archaeological excavations and surveys previously carried out on the site in comparison to the field survey and documentation work we have undertaken at the substructures of the sphendone in 1997, in order to discuss the earliest and subsequent building phases of the surviving remains and thus locate it in a building tradition. Reassessing the urban and constructional value of the Hippodrome in the past and its legacy in the present, we aim at drawing attention to the urgent need of preservation and presentation of the remains to the general public.Item Open Access Reading the transformations of Konya Culture Park as an urban space(Bilkent University, 2018-06) Pehlivan, FeyzaCulture parks, built as recreational green urban spaces with entertainment facilities, were one of the most important modernization projects of the early Republican era. Capturing national ideals and the Republican worldview, culture parks introduced new forms of leisure practices while serving as a medium to educate and enlighten the public in contemporary ways of living. As such they symbolized the notion of modernity in Turkey. The idea of culture parks as a re ection of modernity maintained its validity long after its rst initiation in the 1930s. This study examines Konya Culture Park, as a later example of culture parks, to trace its conception and association with politics in the Turkish context. The study rst examines the historical and spatial development of the grounds Konya Culture Park sits on, from a religious garden belonging to the Mevlevi sect to a civic park in the early Republican era. Next, the study analyzes the social, mental and physical properties of the culture park in the 1970s through Lefebvrian spatial theories and their correlations compared against earlier examples. The main contribution of this research is to read the transformation of Konya Culture Park within its socio-cultural context, examined through the lenses of politically directed representations of space, representational space and the practices of users e ective in its transformation. This study contributes to history of architecture and urban studies by focusing on the spatial production of Konya Culture Park, as associated with the development of culture parks in Turkey.Item Open Access The story of elegy that turns into folk song(2006) Toçoğlu, N.T.This article concentrates on the elegy which has some problems in the process of transformation into folk song. The content of elegies are based on the context in which they are mourned after someone's death. For this reason, if the context changes, its meaning changes as well. In other words, the elegy, a part of the mental pain, can sometimes become a part of the entertainment in the process of turning into folk song. This process also includes the compilation of elegies. Hence, the argument of the article appears that the meaning of the elegy cannot be understood without taking into consideration both their context and process of compilation.Item Restricted Televizyonun yıldızı: Show TV'nin kuruluşu, gelişimi ve Türk televizyonculuğuna etkileri(Bilkent University, 2023) Gündüz, Seren; Akkaya, OrçunMedya, haber ve bilgi akışında hayati bir role sahip olup toplumun haber alma, bilgi edinme ve fikirleri paylaşma süreçlerinde büyük bir öneme sahiptir. Show TV, Türkiye'de medya alanına farklı bir boyut kazandıran ve kitlelerle etkileşim sağlayan bir televizyon kanalıdır. Kanal, bilgilendirme amacının yanı sıra eğlendirme, farklı vizyonlar sunma ve eğitici içeriklerle demokratik düşünce ve sorgulama yeteneklerinin güçlendirilmesine katkıda bulunmaktadır. Show TV, sunduğu çeşitli programlar aracılığıyla toplumun kendisini değerli hissetmesini sağlamış ve Türk televizyonculuğunda önemli bir rol oynamıştır. Kanalın kuruluşu, gelişimi ve etkileri, Türk televizyonculuğu için önemli bir dönüm noktası olarak kabul edilmektedir. Bu araştırma, Show TV'nin kuruluşundan gelişimine ve Türk televizyonculuğuna olan katkılarına odaklanmış ve çeşitli kaynaklardan elde edilen bilgilerle desteklenmiştir.Item Restricted Türkiye'de Drag Kültürü: Huysuz Virjin ve Matmazel Coco(Bilkent University, 2020) Bağcı, Aleyna Tutku; Erdil, Dilay; Arslantaş, Damla; Duman, Elif; Güler, ElifsuDrag kültürü, altmışlı yılların sonlarından itibaren dünyada ve Türkiye'de eğlence hayatında öne çıkmaya başladı. Bunu takip eden seksenli ve doksanlı yıllarda, başta Amerika olmak üzere, birçok drag queenin tiyatro, sinema ve moda alanında yer almaya başlaması ile birlikte drag popüler kültürde bir yer edindi. Bu araştırmada drag kültürünün Türk sahne sanatları ve eğlence tarihindeki yerinden bahsedilmektedir. Bu kültürün Türkiye'deki ilk temsilcisi, "Huysuz Virjin" olarak bilinen Seyfi Dursunoğlu ve bugünün drag sahnesinde "Matmazel Coco" adıyla öne çıkan temsilcilerinden biri olan Seyhan Arman'ın hayatları ele alındı. Araştırmada, Türkiye'de drag kültürünün tarihi incelenerek bu iki ismin drag sanatına olan etkileri ve gelişiminde oynadıkları rol üzerinde durulmuştur.