Aygün, PelinsuBozkurt, Bilge ÖzgüKurtoğlu, EgeSarıgül, YarenYıldız, Dursun2023-03-082023-03-082022http://hdl.handle.net/11693/112132This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2022.Includes bibliographical references (pages 19-20).Kardak kayalıkları, Ege Denizi’nde kapladığı küçük konuma karşılık Türk- Yunan ilişkilerinde krize yol açacak kadar büyük öneme sahip olmuştur. Coğrafi konum olarak Ege Denizi’nde Kalolimni kayalıklarının doğusunda yer alan ve sadece keçilerin yaşadığı bilinen kayalıklara, Figen Akat isimli Türk gemisinin çarpması Türkiye ve Yunanistan arasında krize dönüşen bir gerginlik yaratmıştır. Yunanistan bu çarpışmanın kendi sınırlarında olduğunu iddia etmiş ve Türkiye’ye ait olan Kardak gibi diğer bazı adaların kendisine ait olduğunu iddia edince kriz büyümüştür. Türkiye sadece keçilerin yaşadığı bu kayalık adadan vazgeçmemiş ve güçlerini sonuna kadar kullanmıştır. Dönemin Başbakanı Tansu Çiller: “O bayrak inecek, o asker gidecek” diyerek Türkiye’ye ait herhangi bir toprak parçasını bile kaybetmek istemediklerini sözleriyle göstermiştir. Her ne kadar Kardak Krizinde deniz gücü baş faktör olsa da bu ada için hava kuvvetleri birlikleri ile kara kuvvetlerinin bazı unsurları teyakkuza geçmiş ve büyük uğraşlar sergilemişlerdir. Yunanistan ile Türkiye’nin uzun süren adalar sorunu bu krizin de sebeplerinden biridir.Despite the small area that Imia encompasses in the Aegean Sea, it has been important enough to cause a crisis in Turkish-Greek relations. The collision of a Turkish ship named Figen Akat with these rocks, geographically located in the Aegean Sea to the east of the Kalolimnos and known to be inhabited only by goats, had caused a tension between Greece and Turkey that escalated into a crisis. Greece claimed that the collision happened inside their borders, and after claiming that Imia and some other islands that belonged to Turkey were theirs, the crisis escalated. Turkey did not give up on those rocks inhabited by goats and used its powers until the end. The prime minister of the era, Tansu Çiller, by saying, "That flag will come down, that soldier will leave." expressed verbally that Turkey did not want to lose any territory. Even though naval forces were the primary factor in the Imia Crisis, air and land forces also became vigilant in some aspects and displayed great effort. The enduring dispute over the islands in the Aegean was one of the causes of this crisis.26 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeEge DeniziAdaAdacıkKayalıkKrizEgemenlikHava KuvvetleriDeniz KuvvetleriSATEge SorunuKıta SahanlığıNotaYunan-Türk İlişkisiMegali ideaAnlaşmazlıklarPolitikaDiplomasiAskeri politikaArabuluculukMedyaStatus quo anteThe Aegean SeaIslandIsletRockCrisisSovereigntyAir forceNavySATAegean problemContinental shelfNoteGreek-Turkish relationsDisputesPoliticsDiplomacyMilitary policyMediationMedia1996 Kardak krizi’nde Türk ordusuStudent ProjectSPB4193