Mamedov, AyazUsta, BatuhanAsıl, Berke İsmail ErhanKöylü, Mehmet FarukŞahin, Selman2025-02-062025-02-062025https://hdl.handle.net/11693/116205This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2025.Includes bibliographical references (pages 20-21).Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra ekonomik ve siyasi sebeplerden dolayı Sovyet akademisyenler daha iyi bir yaşam sunabilecek ülkelere göç etmiştir. Türk soylu akademisyenler, Türkiye’nin sunduğu coğrafi yakınlık ve kültürel bağları göz önünde bulundurarak Türkiye’ye beyin göçünde bulunmuştur. Bilgi birikimleri ve deneyimleriyle akademinin gelişiminde yer almışlardır. Bu süreçte dil farklılıkları, disiplin yetersizliği, kurumsal desteğin eksikliği ve ayrımcılık gibi sorunlardan dolayı adapte olmakta yer yer zorluk çekmişlerdir. Karşılaştıkları tüm zorluklara rağmen Türkiye’de yaptıkları çalışmalar ve yetiştirdikleri öğrencilerle Türk akademisine ve bilime katkıda bulunmuşlardır. Bu çalışma, Türk kökenli Sovyet akademisyenlerin Türkiye’ye olan beyin göçlerinin sürecini ve beraberinde Türk akademisine olan katkılarını tarihsel olarak incelemekte, bu süreçte karşılaşılan sosyal, kültürel ve kurumsal dinamikleri değerlendirmektedir.After the dissolution of the Soviet Union, many Soviet academician sought stability in other countries. Soviet academics of Turkish origin, considered Turkey to migrate due to its geographical closeness and cultural ties. These academics contributed to Turkish academia by sharing their knowledge and bringing new perspectives and improved the Turkish academia. Nevertheless, due to the language barriers, lack of institutional support and discrimination, their adaptation processes have had hard time. Despite these difficulties, these academics have contributed to Turkish academics with their projects and the courses they have given to Turkish students. This study delves into the migration and integration24 pages.TurkishCC BY-NC-ND (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Sovyetler BirliğiAkademisyenlerAkademinin dönüşümüBeyin göçüAnkara’da akademiSoviet UnionAcademicsTransformation of academiaBrain drainAcademia in AnkaraAnkara’da akademik dönüşüm: Sovyetler Birliği'nin çöküşü sonrası Türkiye'ye göç ve etkileriStudent ProjectSPB4961