Balkır, EzgiCevahir, RanaEkin, İremÖksüzler, ElifYıldız, Damla2020-06-302020-06-302020http://hdl.handle.net/11693/53750Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (page 21).Bu makalede Türk işaret dilinin 1953 yılında müfredattan kaldırılması ve sonrasında yaşanan gelişmeler araştırılacaktır. İşaret dilinin kısa bir tanımı ve ulaşılan en eski işaret dili hakkındaki bulgular açıklanacaktır. Osmanlı Devleti'nin son döneminde işitme engelliler için kurulan okulların anlatımından başlayarak eğitim müfredatında yaşanan değişimler ve bu değişimlerin işitme engellilerin hayatı ve Türk işaret dili üzerinde olan etkileri araştırılacaktır. Yakın tarihte Türk işaret dilinin gelişimi için yapılan çalışmalar da makalenin devamında anlatılacaktır. Birincil kaynak olarak dönemin gazete haberleri ve yakın tarihte Türk işaret dili gelişimi için çalışmalara katkıda bulunan Mesut Yazıcı ile yapılan röportaj kullanıldı. İkincil kaynak olarak konu hakkında yazılmış makale, dergi yazıları ve kitaplar kullanılacaktır.In this paper, the removal of Turkish sign language education from curriculum in 1953 and the effects of this change will be studied. A brief description of sign language and early examples throughout history will be explained. Starting from analyzing the schools that are established for deaf children in the last years of Ottoman Empire, changes in the curriculum and the effects of this change on the lives of deaf children and Turkish sign language will be investigated. Then, actions that are taken to improve Turkish sign language will be explained. For the primary sources, newspaper articles of that era and the interview with Mesut Yazıcı, who contributed to the improvement of Turkish sign language, are used. For the secondary sources, books, journals, and articles are used.21 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeTürk İşaret DiliMüfredat değişikliğiişaret dili eğitimiişitme engelliTrukish Sign LanguageCurriculum changeSign language educationDeafÖZER HIST 200-14/1 2019-20Konuşamayan eller: Türk işaret dilinin dünü ve bugünüStudent ProjectSPB3130