Bora, Mehmet KorhanYılmaz, Mahir CanberkSalman, Erim BerkeKoç, MerveKamışlı, Gökcem Özcan2022-03-232022-03-232021http://hdl.handle.net/11693/77869Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 14-15).Ankaray projesi, Ankara'nın toplu taşıma sistemi için geç ama gerekli bir adımdı ve Türk mühendisliği için önemli bir adımdı ama en önemlisi bu proje, ilk olduğu için planlama aşamasından başlayarak yerel ve çevre nüfusu üzerinde büyük bir etkiye sahipti. Türkiye'nin ilk kentsel yeraltı yolcu taşıma sistemlerinden biriydi ve başkent Ankara için bir ilk oldu. Bulabildiğimiz önceki araştırmaların çoğu, projenin mühendislik yönleriyle alakalıydı, projenin sosyal sonuçları yeterince incelenmemişti. Projenin sosyal etkilerine ilişkin sınırlı bilgi, farklı mühendislik temalı araştırmalara dağılmış, bu da proje hakkında sosyal bilgi bulmayı nispeten zorlaştırmıştır. Üniversitelerde ve çevrimiçi veri tabanlarında bulunan çeşitli yazılı kaynakları kullanarak dağınık bilgileri bir araya toplamaya çalıştık ve eksikleri tamamlamak için projeye doğrudan veya dolaylı olarak dahil olan farklı kişilerle çeşitli röportajlar yaptık.Ankaray project was a late but necessary step for the public transport system of Ankara and it was an important step for Turkish engineering but most importantly this project had an arguably huge impact on the local and surrounding population and beginning from the planning phase since it was one of the first urban underground passenger transport systems for Turkey and it was a first for the capital Ankara. Most of the previous research we were able to find was concerned with the engineering aspects of the project and the social consequences of the project were not considered enough. The limited information on the social effects of the project was scattered around different engineering and other various themed researches, which made finding social information about the project relatively harder. We used various written sources that were available on the universities and online databases to gather the scattered information together and to fill the missing parts we did a number of interviews with different people who were directly or indirectly involved with the project.37 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/AnkarayRaylı sistemlerMetroUlaşımProjeİnşaatRail systemsTransportationProjectConstructionAnkaray’ın Ankara’ya etkileriStudent ProjectSPB3838