Yağcıoğlu, Hilal EsilaArfat, Fırat YiğitKahraman, Erinç CeylinBabacan, DilaraErtürküner, Yasemin2023-03-092023-03-092022http://hdl.handle.net/11693/112214This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (page 18).1923 yılında Osmanlı’nın büyük topraklar kaybetmesinden sonra Lozan Barış Antlaşması imzalanmıştır. Bu antlaşma ile Yunanistan topraklarında yaşayan Türklerin kendi ülkelerine dönmeleri kararı alınmıştır. Mübadil ailelerin Türkiye’ye geldikten sonra neler yaşadığı ve nelerle karşılaştığı birçok kaynakta yer almaktadır. Bireylerin mübadele sonrasında yaşadıkları sosyo- kültürel değişimler başlıca dil aracılığıyla olmuştur. Tarihin yaşatılması adına birçok güncel çalışma yapılmaktadır. Geziler ve sempozyumlar bu çalışmalara örnek gösterilebilir. Mübadelenin günümüzde etkisini sürdürmesinde nesilden nesle aktarılan deneyimler ve kültürün yanı sıra Türkiye’ye getirilen kişisel eşyalar da oldukça etkilidirIn 1923, the Lausanne Peace Treaty was signed after the Ottomans lost large lands. With this treaty, it was decided that the Turks living in the territory of Greece should return to their own countries. Many sources describe what the exchanged families encountered after coming to Turkey. The socio-cultural changes experienced by individuals after the exchange were mainly through language. Many initiatives and organizations, such as excursions and symposiums, are being carried out in order to keep history alive. Experiences and culture transferred through generations, along with items brought to Turkey are also highly effective in upholding history.22TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/MübadeleMübadele süreci ve sonrasında ülkelerin hazırlıklarıMübadillerin yaşadıkları zorluklarÇatalca Mübadele MüzesiExchangeThe preparations of the countries during and after the exchange processThe difficulties experienced by the exchangeÇatalca Exchange MuseumLozan Mübadelesi ve mübadelenin sonraki kuşaklara etkisi: bir aile hikayesiStudent ProjectSPB4292