Genç, M. AlperTuncel, B. TolgaAtasoy, H. AtaFırat, A. ToprakGöztok, T. Furkan2019-05-232019-05-232018http://hdl.handle.net/11693/51697Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2018.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 16-17).Türkiye’de hızla popülerleşmekte olan hip hop kültürünün görsel sanat ayağı olan grafiti, hem estetik değerinden hem de sosyolojik alt yapısından ötürü dikkate değer bir sanat türüdür. Hip hop kültürü felsefesinin, otorite ve düzene karşı takındığı tavırdan ötürü, Türkiye’ye grafiti sanatının nasıl gelmiş olduğu ile ilgili yapılmış biçimli bir araştırma yoktu. Bu tarihsel araştırmanın ilk bölümünde, Almanya’ya giden işçi ailelerin çocuklarının hip hop kültürü ile ilgilenmeye başlamasını, break dansın Türk gençlerin ilgisini çekmesi ve böylece grafitiyle tanışmaları bununla beraber yaşadıkları zorluklar anlatılmıştır. İkinci bölümünde, grafiti sanatının Türkiye sınırları içinde popülerleşmeye başlamasının adımları ve kilometre taşlarına değinilmiştir. Bunların yanı sıra grafiti sanatının popülerleşmesinde sosyal medyanın, belediyelerin ve özel işletmelerin rolü üzerinde araştırma yapılmıştır. Son bölümünde ise, grafiti sanatının günümüzdeki hâli ele alınmış ve incelenmiştir.Graffiti, the visual counterpart of the “hip hop culture” that has quickly gained popularity in Turkey, is an art form worth examination because of its aesthetic value and sociological background. Since the philosophy of the hip hop culture is against the authority and the government, there has been no structured research on how this art form came to Turkey. In the first part of this historical research, topics like how the children of Turkish parents who migrated to Germany became interested in hip hop culture, how breakdance became a part of their lives and how this lead to them becoming graffiti artists and the struggles they faced are examined. Later on, the milestones of the popularization of graffiti in Turkey are mentioned. In addition, the role of social media, municipalities and private enterprises in the popularization of graffiti art has been researched. Lastly, the current state of graffiti is addressed.18 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeTürkiyeGrafitiHip hop kültürüBreak dansYabancılaşmaToplumsal kabullenişTurkeyGraffitiHip hop cultureBreakdanceAlienationCommunal acceptanceÖZER HIST 200-14/8 2018-19Türkiye'de Grafitinin tarihiStudent ProjectSPB2502