Köşegil, BerilAnıl, ElifAslanoğlu, SidarTuncer, Umut SelinArslan, Yavuz Eren2022-04-042022-04-042021http://hdl.handle.net/11693/78072Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 26-27).Bu araştırmanın amacı 12 Eylül 1980 darbesi öncesi ve sonrasında tarih öğretimi kapsamında milli eğitim tarih müfredatında meydana gelen değişimleri ortaya koymaktır. Hükümet ve takiben egemen ideoloji değiştikçe ders kitaplarında ele alınan kavramların ve olguların da bunlarla paralel olarak değişime uğraması kaçınılmazdır. Bu nedenle çalışma sürecinde 1972- 1985 tarihleri arasında basılan belli ders kitapları karşılaştırılmalı olarak incelenecektir. Buna bağlı olarak darbe sonrası askeri hükümetin benimsemiş olduğu ideolojiler ışığında Atatürk ilkeleri, tarihi figürler, dini ve etnik azınlıklar gibi konu başlıklarında meydana gelen değişiklikler ortaya konulacaktır.The aim of this research is to reveal the changes in the ideological undertones present in the Turkish national education system within the scope of history education before and after the 12 September 1980 military coup d'etat. As governments and their ideologies change, it is inevitable for the concepts and events discussed in the textbooks to change in parallel. To that end, government issued history textbooks published between 1972-1985 will be analyzed comparatively to shine light on the effects of changing ideological norms. Accordingly, in the light of the ideologies adopted by the military government after the coup, changes in topics such as Atatürk's principles, historical figures, religious and ethnic minorities will be put forward.27 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/12 Eylül 1980 darbesiTarih ders kitapları ,İdeolojiTarih müfredatıAtatürk ilkeleri12 September 1980 coupHistory course booksİdeologyHistory curriculumAtaturk’s principles12 Eylül 1980 darbesi etkisiyle Türkiye’de ortaöğretim tarih müfredatındaki değişikliklerStudent ProjectSPB3690