Saraçer,BegümÖzsu,DefneAteşoğlu,IrmakÖzünaldım,SelinGürhan,Zeynep2024-01-312024-01-312023https://hdl.handle.net/11693/114144This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2023.Includes bibliographical references (pages 19-20).Bu makalede, Türkiye tekstil sektörünün öncü isimlerinden biri olan Aykut Hamzagil’in, 1970’li yılların başından itibaren tekstil sektöründe yer aldığı konum ele alındı. Bu makale, Türkiye tekstil sektörünün öncü isimlerinden biri olan Aykut Hamzagil’in 1970’li yılların başından itibaren tekstil sektöründe yer aldığı konumu ve getirdiği yenilikleri incelemektedir. Türkiye’de, 1970’li senelerde tekstil sektöründe büyük bir açık vardı. İnsanların, kısıtlı kumaş seçeneklerine erişimi vardı ve insanlar temel ihtiyaçlarını karşılamakta güçlük çekiyordu. Bu güçlüğü bizzat deneyimleyen Aykut Hamzagil, içinde büyüdüğü tekstil sektörüne bu sefer farklı bir amaç ve vizyonla atıldı. Hamzagil’in hedefi, kendisinin de yaşadığı bu açıkları kapatmaktı. Bu doğrultuda kendi markasını kurdu, markalaştı, mağazalaştı, fabrikalaştı ve tekstil sektöründe birçok ilke imza atarak, Türkiye tekstil sektörüne yeni bir soluk kazandırdı.This article examines the position of Aykut Hamzagil, one of the leading names in the Turkish textile industry, in the textile industry since the early 1970s. This research paper examines the position and innovations that Aykut Hamzagil, one of the leading names in the Turkish textile industry, has been in the textile industry since the early 1970s. There was a tremendous deficit in the textile industry in Turkey in the 1970s. People had access to only limited fabric options and had difficulty meeting their basic needs. Aykut Hamzagil, who personally experienced this difficulty, entered the textile industry in which he grew up, this time with a different purpose and vision. Hamzagil's objective was to close these gaps that he, too, had experienced. In this principle, he established his own brand, became a brand, opened a store,established a factory and brought a fresh breath of new life to the Turkish textile industry by breaking many new grounds in the textile industry.20 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Tekstil sektörüVizyonKüçük işletmeİnovasyonGirişimcilikTextile industryVisionSmall establishmentInnovasionEntrepreneurshipİstanbul’dan Bursa’ya: Aykut Hamzagil’in tekstil hikayesiStudent ProjectSPB4670