Göçmez, Semih NumanYüzbaşıoğlu, Zeynep SuKınal, Fikri KeremMoorcroft, Ela FrancesAltunbaş, Lal Çiçek2022-03-312022-03-312021http://hdl.handle.net/11693/78032Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 21-22).Türkiye‟nin önemli bir sanat ürünü olan İznik Geleneksel Çinisi 17. yüzyılda, Osmanlı Döneminde, yapımının son bulmasının ardından 1985 yılında yeniden ortaya çıkmıştır. Bu araştırma yazısında; İznik Çinisinin ilk kullanımları ve görüldüğü yerlerden, Osmanlı Döneminde son bulmasından, 20. yüzyılda yeniden yapımına başlanmasının arkasındaki Mehmet Gürsoy, Faik Kırımlı, Sıtkı Olçar, Eşref Eroğlu gibi sanatçılardan, İznik Çinisinin dönemsel değerinden, bu yeniden keşfin İznik halkı üzerindeki ticari, ekonomik ve kültürel etkisinden ve son olarak İznik Çinisinin siyasette ve sanat camiasındaki yerinden bahsedilmiştir. Bu araştırma yazısı; Cumhuriyet gazetesi arşivinden alınan haberlerden, üniversitelerin ve İznik Çini Vakfı‟nın araştırma raporlarından yararlanılarak hazırlanmıştır.Traditional Iznik tiles, which are an important art product of the Turkish art scene, re-emerged in 1985 after production ended in the 17th century, in the Ottoman Period. This research article will study the first era of Iznik tiles and where they can be seen; the end of production during the Ottoman Period; the beginning of its reemergence in the 20th century with artists such as Mehmet Gürsoy, Faik Kırımlı, Sıtkı Olçar, Eşref Eroğlu, and its importance in that period; the cultural, commercial and economic impact of this revival on İznik society; and finally, the significance of Iznik tiles in politics and art. This research article was prepared by using the archive of Cumhuriyet newspaper and research records of universities and The Iznik Tiles Foundation.22 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeİznikİznik geleneksel çinisiTürk Sanat ve KültürüTürkiyeİznik Traditional TilesTurkish Art and CultureTurkeyGeleneksel İznik çinisinin yeniden keşfi ve ardındaki gizemStudent ProjectSPB3895