Duymuş, İrem NazBaştürk, EceÇelik, Seda NurÖzdemir Arda Toby2023-08-022023-08-022023https://hdl.handle.net/11693/112554Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2023.Includes bibliographical references (page 15).This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Bu makalede Türkiye’de dışavurumculuk akımına katkılar sunan ve önde gelen isimlerinden biri Hayati Misman’ın yaşamı, sanat anlayışı ve dışavurumculuk akımının içindeki yeri araştırılmıştır; bununla beraberdışavurumculuk akımının tarihçesi ve akımın Türkiye’deki gelişimi incelenip genel çerçevede aktarılmıştır. Makalenin 7 bölümde Hayati Misman’ın yaşamı, dışavurumculuk akımının tarihçesi, Türk resim sanatında dışavurumculuk, soyut dışavurumculuk ve Hayati Misman’ın yeri, sanat anlayışı ve sanatı anlatılmaktadır. Kullanılan temel kaynaklar, takım üyeleri tarafından ressam ile yapılan bir röportajın yanı sıra YouTube’daki röportajlar, ve Hayati Misman’ın takım üyelerine verdiği bir katalog ve kitabı içermektedir. Makalede Misman’ın sanatında batının akımları ve doğunun motiflerinin sentezlendiği gibi, toplumun sanatçı üzerinde yarattığı etki ve “sanat için sanat” inancının da sentezi görülmüştür.Hayati Misman is a notable figure inexpressionism in Turkey who has made notable contributions to the movement. This article looks into the artist’s life and his perspective on art alongside his place in Turkish expressionism. The article puts forward the successful painter’s life, examples of his works and his production process. In order, these sections examine Hayati Misman’s life, abstract expressionism and his involvement in the movement, his art and his understanding of art as a whole. Other than the interview conducted by the group members with the artist, the primary sources used are other interviews on YouTube, master’s theses, articles, and a catalog and book gifted to the team members by Hayati Misman. The article outlines a similarity between the artist’s synthesis of western movements and eastern motifs, and the connection made between the influence of society on the artist, and his belief in art for the sake of art.18 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Hayati Misman ve Türkiye'de dışavurumculukStudent ProjectSPB4410