Shaikh, Badar KhalidZaka, HamnaKhan, HudaAsim Ibad, Syed MuhammadSarfraz, Zainab2024-01-312024-01-312023https://hdl.handle.net/11693/114104This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST209) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 26-27)1920'lerden itibaren Türk halıları, coğrafi sınırları aşan estetik çekiciliğiyle Batılı uygarlıkları büyüledi. Bu halıların belirgin özellikleri arasında el dokuma teknikleri, organik boyaların kullanımı, dokulara vurgu, karmaşık geometrik soyutlamalar ve sembolizm ve renk teorileri yer almaktadır. Bu özellikleriyle birlikte, bu halıların kişiselleştirilmiş hikaye anlatımından seri üretime geçişin ardındaki sebeplere dair sorular ortaya çıkıyor. Bu araştırma makalesi, Türk halılarının, zanaatkarlık ve kültürel mirasın sembolü olarak kökenlerinden küreselleşmiş varoluşlarına kadar zengin tarihini ve dönüşümünü kapsamaktadır. Makale daha sonra Türk halılarının Batı'ya girişi, Rönesans dönemindeki ilk ortaya çıkışı ve Batılı estetik görüşlerin gelişimi de dahil olmak üzere incelenmektedir. Türk halılarının endüstriyel bileşeni, Atatürk'ün sanayi devrimiyle aynı zamana denk gelen talep artışı ışığında incelenmektedir. Daha sonra el işi halılardan seri üretim halılara geçiş, tüketici talebini karşılamak ile özgünlüğü korumak arasındaki dengeyi yansıtıyor. Çalışma, Batılılaşma nedeniyle değişen cinsiyet dinamikleri ve becerilerde halı dokumacıların geleneksel sorumluluklarına yönelik zorlukları ele alırken, aynı zamanda Türk halılarının işgücü üzerindeki etkisini ve orijinal öncülerini de değerlendirilmektedir. Artan üretimin çevresel etkilerini göz önünde bulundurmak, sektördeki sürdürülebilir ve etik uygulamaların önemini vurgulamaktadır. Ayrıca çalışmada DOBAG projesi akılda tutularak Türk halısının yeniden dirilişi tartışılmaktadır.From the 1920s, Turkish carpets captivated Western sensibilities with their aesthetic appeal, transcending geographical boundaries. The distinct characteristics of these carpets include the handwoven techniques, the use of organic dyes, emphasis on the textures, complex geometric abstractions and symbolism, and color theory. With such characteristics, questions arise about the reasons behind the shift from the individualized storytelling of these carpets to something of constant reproduction. This research paper covers Turkish carpets' rich history and transformation, from their origins as symbols of craftsmanship and cultural heritage to their globalized existence. The paper then explores the introduction of Turkish carpets to the West, including their debut during the Renaissance and the development of Western aesthetic views. Turkish carpets' industrial component is examined in light of the spike in demand that coincided with Ataturk's industrial revolution. The subsequent shift from handcrafted carpets to mass-produced ones reflects the trade-off between satisfying consumer demand and maintaining authenticity. The study addresses challenges to the traditional responsibilities of carpet weavers in changing gender dynamics and skills due to Westernization while also assessing the influence on the workforce and the original pioneers of Turkish carpets.27 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeTürk halılarıBatılılaşmaSanayileşmeDOBAGÖzgünlükTurkish carpetsWesternizationIndustrializationAuthenticityUntangling the threads of authenticity: Turkish carpets and its transformation as a result of westernizationStudent ProjectSPB4697