Baş, AyşenurOğuz, AslıÖztürk, EcenazRobinson Nur, MelissaBiçer, Yaren2024-02-022024-02-022023https://hdl.handle.net/11693/114198This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2023.Includes bibliographical references (pages 17-19).Topraklarında yetişen yüzlerce âşık sebebiyle “Âşıklar Yatağı” olarak da bilinen Sivas’ta doğup büyümüş âşık Fatma Oflaz, bu geleneğe onlarca şiiriyle katkıda bulunmuş olsa da hayatı hakkında yapılan araştırmalar sınırlı sayıdadır. Bu makalede, Fatma Oflaz’ın çocukluk yılları ve ozanlık hayatı yakından incelenerek kadın bir âşık olarak erkeklerin egemenliğini sürdürdüğü bu gelenekteki yerini vurgulamak amaçlanmıştır. Ayrıca Fatma Oflaz’ın bade içmesi ve “Derdimend” mahlasını alışı hakkında öne sürülen farklı beyanlar incelenerek bu olaylar hakkındaki çelişkilere son vermek hedeflenmiştir. Sonuç olarak, Derdimend’in ozanlık hayatına dair elde edilen bilgilerden yola çıkarak Türkiye’de kadın halk şairlerinin uğradığı haksızlıklar üzerine çıkarımlarda bulunulmuştur.Âşık (Bard) Fatma Oflaz was born and raised in Sivas, also known as the "Âşıklar Yatağı" because of the hundreds of âşık (bards) who prospered there. She contributed to this tradition with dozens of poems, but the research on her life is limited. This article closely examines Fatma Oflaz's childhood and her life as an âşık (bard) and emphasizes her place as a female âşık (bard) in this tradition, where men continue to dominate. In addition, it aims to end the contradictions about her story of drinking “bade” and adopting the pseudonym "Derdimend" by examining different statements. As a result, inferences were made about the injustices toward female folk poets in Turkey based on the information obtained about Derdimend's âşık (bard) life.22 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeFatma OflazDerdimendÂşıklık geleneğiSivasHalk Şairleri BayramıHalk şiiriBade içmekMinstrelsy traditionFolk Poets FestivalFolk poetryDrinking “Bade”Sivaslı bir kadın halk şairinin mücadelesi: Fatma OflazStudent ProjectSPB4677